10 trinn til din e-handelssuksess

I følge GUS-rapporten, ved slutten av 2015, hadde nesten 76 % av de polske husholdningene og 92,7 % av bedriftene tilgang til Internett.

**automatisk oversatt tekst**

Ved å sammenligne disse dataene med den økende tilliten til nettbutikker og netthandel, får vi, ser det ut til, en enkel "oppskrift på suksess". Derfor kan vi i ulike kilder finne informasjon om at over 20 000 butikker er registrert i Polen, og e-handel står allerede for ca 5 % av vårt lands BNP. Markedsplassen på Internett virker stor, men husk at konkurrentene dine også vet det.

Når du skal lansere en nettbutikk, bør du ta hensyn til mange faktorer. De fleste av dem blir vanligvis neglisjert, og de fleste som starter netthandel tror at suksessen deres kun avhenger av et godt tilbud.

Vi vet at knapt noen tenker på et problem før det møter det på vei. Derfor har vi utarbeidet for deg en liste over elementer som er verdt å analysere og spørsmål som du må svare på før du begynner å implementere ideen din. Svar deg selv ærlig, og hvis du ikke vet svaret, tenk på det lenger. Detaljert analyse av følgende spørsmål vil tillate deg å forberede deg på bedre funksjon i e-handelens verden.

Hva vil du selge meg?

Alle kan opprette en nettbutikk i disse dager. Alt du trenger er en idé eller et unikt produkt. Vi kan finne mange eksempler på suksess som skyldes mangel på et gitt produkt på markedet eller begrenset tilgjengelighet. Kjenner du bransjen du ønsker å operere i og konkurransen du må kjempe om en kunde?

Hvorfor bør jeg kjøpe?

Vurder hvilke personer du henvender deg til butikkens tilbud til. Eksperter har lenge visst at behovene er hovedkilden til motivasjon til å handle, og derfor også for å gjøre (eller ikke) et kjøp. Vet du hvem kundene dine er? Hva er deres behov? Sett deg i kundens sted og prøv å svare på spørsmålet hvorfor du egentlig kjøper varene. Er det noe spesielt i tilbudet ditt fra hans ståsted? Gir du ham en grunn til å kjøpe fra deg?

 

Vil du ta deg av alt alene?

Jada, du vil gjøre alt selv først. Vurder imidlertid om du kan håndtere økonomiske oppgjør, frakt av varer, reklamasjoner og kundeservice. Vil du være med på å anskaffe produkter, signere kontrakter, promotere butikken, skaffe kunder eller videreutvikle butikken samtidig? Vil du skrive riktig regelverk på egenhånd og løse alle juridiske spørsmål? Eller trenger du kanskje en regnskapsfører, advokat eller kundeservicespesialist?

 

Kjenner du leverandørene dine?

Hvor mange leverandører har du signert kontrakter med? Hvem av dem kan garantere deg rask levering? Å jobbe med bare én grossist er risikabelt, spesielt hvis du bestemmer deg for å bestille kun de produktene du allerede har funnet en kjøper for. Hvor i en nødssituasjon kan du finne de som vil tilby deg produkter til samme (eller bedre) priser? Hvordan skal du gjøre opp med dem (betaling på forhånd eller kun når du selger produktene du har kjøpt hos dem)?

 

Klar eller laget på mål?

Det finnes mange ferdige "boksede" produkter på markedet. Må du kjøpe dem "som de er" eller tillate modifikasjoner? Vil plattformoperatøren introdusere modifikasjonene du trenger, eller trenger du å søke hjelp fra en IT-spesialist eller et selskap som lager nettbutikker på egenhånd?

Det er også selskaper som tilbyr å lage avanserte plattformer som er skreddersydd for dine behov. Denne løsningen er ideell for merker med et omfattende produkttilbud og en etablert posisjon på markedet. Det har mange fordeler, men også en ganske alvorlig ulempe i form av kostnader knyttet til slik implementering ...

Det er verdt å sjekke hvordan andre nettbutikker ser ut og fungerer. Noen løsninger kan brukes i egen butikk og sørger for at vi ikke har glemt noe.

 

Lager og nettbutikk

En god løsning for nybegynnere er å bruke dropshipping, en modell der leverandøren sender varene direkte til forbrukeren. Et annet alternativ for nettbutikkeiere som ikke har eget lager er cross-docking, det vil si en situasjon der varer levert til lageret umiddelbart lastes om og sendes.

Til å begynne med kan du lagre varene dine hjemme - selvfølgelig bare hvis det ikke er for store produkter. Men er du i stand til å forutsi hvor mange bestillinger du får per uke? Tar størrelsen på ditt lager hensyn til dette salgsvolumet? Hva vil du gjøre hvis antallet bestillinger uventet øker flere ganger? Hva om ingen kjøper noe på noen måneder?

Sammen med utviklingen av selskapet og utvidelsen av produkttilbudet, vil det være lønnsomt å sette inn midler på lageret - for utleie og noen ganger til og med konstruksjon. Husk at jo flere produkter, jo større er risikoen for informasjon om ny leveranse eller nødvendighet

 


Komentarze ({{ all_count }})