De viktigste typene innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring ble nødvendig for å bygge en salgsfremmende strategi. Det er vanskelig å finne et merke som ikke vil bruke potensialet sitt i sin merkevareidentitet eller salgskampanjer. Det finnes mange forskjellige typer innholdsmarkedsføring tilgjengelig. La oss se nærmere på dem for å finne ut hvilken som passer merket best, tilfredsstiller brukernes forventninger eller er mest trendy.

**automatisk oversatt tekst**

Kunnskapen og bevisstheten om innholdsmarkedsførings betydning som et element i markedsføringsstrategien øker hvert år. I følge forskning «B2C content marketing 2018» utført av Content Marketing Institute, utfører mer enn 86 % av bedriftene innholdsmarkedsføringsstrategier. I Polen var situasjonen lik, noe som bekrefter rapporten fra IAB Poland "Content marketing 2017". 80 prosent av merkevarene bruker innholdsmarkedsføringsstrategier (basert på ulike typer innhold) i sine reklameaktiviteter.

Undersøkelser utført av CMI slår imidlertid fast at bedrifter (mer enn noen gang) bruker innholdsmarkedsføring for å bygge forbrukermiljø («B2B content marketing 2017» Content Marketing Institute). Innhold bidrar til å nå forretningsmål som involverer merkevarebildebygging og salg. I tillegg brukes relevant innhold også i SEO-aktiviteter og øker nettrafikken.

Innholdsmarkedsføring bidrar til å nå følgende mål:

  • Bygge merkevareimage og bevissthet
  • Støtte salg
  • Økt brukerengasjement
  • Ledende generasjon
  • Bygge rekkevidde på nettet og få kunder
  • Bygge et fellesskap

De 9 hovedtypene innhold
Innholdsmarkedsføring hadde utviklet seg gjennom årene og ble et av de viktigste reklameverktøyene. I løpet av den tiden ble det laget mange forskjellige typer innhold. Noen er basert på teksten og krever ikke mye tid og ekstra utgifter. Imidlertid er grafikk eller animert materiale laget av en gruppe spesialister.

La oss analysere følgende typer innhold, begynne med det grunnleggende og avslutte med gjeldende trender innen innholdsmarkedsføring.

 

Artikkelen
Det er den enkleste og mest brukte typen innhold. Det gir ikke bare informasjon, men forbedrer også nettposisjonering. Imidlertid bør artikler skrives for å tiltrekke brukere og ikke for å tilfredsstille Google-algoritmen. Det er vanskelig å finne lesere ved å bare inkludere et stort antall nøkkelfraser; det som er viktig er verdien av artikkelen. Artikkelens layout er også viktig (tittelen som antyder innholdet i artikkelen, lederen, avsnitt, overskrifter, nummererte lister), samt tilleggselementer (bilder, tabeller, diagrammer osv.). Det er også verdt å huske å justere artikkelens innhold til en av følgende typer: en guide, en ekspertanalyse, en anmeldelse, listen, nyheter eller rangeringer.

 

Infografikk
Infografikk er et godt eksempel på det visuelle innholdet som kombinerer tekst og grafikk. I følge CIM ("B2C content marketing 2018" Content Marketing Institute) bruker 59 % av markedsførerne det i sin kommunikasjon. Infografikk er ofte (men ikke alltid) assosiert med statistikk. De brukes også til å vise analyser, sammendrag eller interessante nyheter. For at infografikk skal være interessant for brukerne, må tekst-grafikk-forholdet opprettholdes. Hvis det er for mye innhold, mister infografikk sin hensikt. Det er derfor det er nødvendig å velge bare den viktigste informasjonen. Infografikk kan bli mer attraktivt ved å legge til animasjoner.

 

Nyhetsbrev
Til tross for at det de siste årene var tvil om effektiviteten til nyhetsbrev, er det fortsatt ganske populært. 86 % av markedsførerne mener det er en av de beste måtene å distribuere materialer på ("B2C content marketing 2018"). Det er utvilsomt påvirket av at nyhetsbrevet gjør det mulig å nå kunden direkte med budskapet. Det som imidlertid virkelig forbedrer nyhetsbrevenes effektivitet, er deres personalisering. Den er basert på å justere meldingen til mottakerens individuelle preferanser. Hvilken informasjon og når den skal leveres til brukerne avhenger av hvor mange av dem som åpner eller reagerer på meldingen. I følge rapporten «The State of Email Marketing by Industry», bruker 50 % av e-postmarkedsføringsspesialistene personalisering og segmentering av e-postadresser når de sender ut nyhetsbrev. I Polen er det imidlertid bare 13 % av markedsførerne som legger merke til personalisering «E-postmarkedsføring w liczbach 2017», Freshmail.

 

E-bok
Dens popularitet har økt sammen med hypen for håndbøker. Det er derfor e-bøker vanligvis inneholder lignende informasjon – en manual, en guide eller en ekspertpublikasjon. Tatt i betraktning at en e-bok vanligvis deles gratis gjennom nyhetsbrev, er det mulig å bruke den for generering av potensielle salg og prosessen med å lage e-postadressedatabase. Utarbeidelsen av nyhetsbrevet krever involvering av mange mennesker, for eksempel innholds- og grafikkspesialister. Til tross for dette, bruker mer enn 65 % av markedsførere i verden det («Content Marketing Institute «B2B content marketing 2017»). I Polen brukes den imidlertid av 38 % av spesialistene («Innholdsmarkedsføring i Polen 2016»-rapport utarbeidet av Whitepress).

 

Kasusstudie
Denne typen innhold er relativt utfordrende, og utviklingen krever mye arbeid. Imidlertid, ifølge CMIs rapport (2015s rapport fra Content Marketing Institute), brukes casestudier av mer enn 50 % av markedsførere globalt; i Polen, bare 31 % («Innholdsmarkedsføring i Polen 2016»-rapport utarbeidet av Whitepress). En casestudie er en expert-dokument som inkluderer en analyse av hendelsen som indikerer effektiviteten til anvendte metoder og løsninger. Slike publikasjoner styrker merkevareidentiteten som spesialist på et bestemt felt. Casestudie kan utarbeides i form av en artikkel, en infografikk, en video eller en e-bok.

 

Hvitt papir
Innholdsrelatert og profesjonelt materiale gjør det mulig å bygge en autoritativ og kompetent merkevare. Gitt det faktum at rapporter inkluderer mye data og gir spesielle løsninger, er de en kvalitetskilde til informasjon for brukerne – ofte en nødvendig en som hjelper til med å ta en handlebeslutning. Hvitboken er en nyttig type for å vise frem forskningsresultater eller aktuelle trender. Mer enn 71 % av polske markedsførere bruker det i sine innholdsmarkedsføringskampanjer (IAB Poland, "Konsumpcja treści online a marketing 2016").

 

Video
Videoen er for tiden en av de mest populære, den mest søkte og den mest effektive typen innhold. I følge Hubspot-data søker og forventer 43 % av nettbrukere etter videoinnholdet, mens 52 % av spesialistene oppgir at video øker konverteringen. Videoen er en fin måte å vise kundene merkevarens historie så vel som tilbudet. En av fordelene med videoen er at den gir mye frihet – filmer kan regisseres, animeres eller 360°. En av de nåværende trendene er en direktesending – prosessen med å kringkaste video og lyd av hendelser, intervjuer, reportasjer eller til og med originale programmer over internett mens de skjer. Videoer bidrar til å skape et forhold til mottakere ved å vise merkevarens menneskelige natur. De neste fordelene med videoer er at de ikke bare kan deles på YouTube, men også på sosiale medier, blogger eller spesielle plattformer.

 

Podcast
Lydopptak er en perfekt løsning for folk som ofte er på flukt og er for travle til å følge med på aktuelle nyheter. Podcasten er radioprogrammet i digital form delt av RSS-teknologi. Abonnenter mottar varsler om siste episoder og kan lytte til dem på hvilken som helst enhet.

 

Webinar
Webinaret er et nettbasert verksted som sendes direkte for de som har registrert seg for det. Gitt at det er en sanntidshendelse, kan de som deltar i den samhandle ved å stille spørsmål og legge igjen kommentarer. Denne typen medium øker brukerengasjementet – et av målene for innholdsmarkedsføring. Hvis en merkevare ønsker å forberede et pedagogisk innhold, vil et webinar være et flott alternativ for å få folks interesse.

 

Bland innhold
Til tross for at det finnes mange typer innhold, søker markedsførere etter nye løsninger, som har som mål å øke kampanjens effektivitet. I dag krever innholdsmarkedsføring kreativitet i tillegg til fokus på innovasjon og eksperimentering. Markedsførernes mål er å gjøre materialet attraktivt og tilpasset brukernes forventninger.

 

Tekst eller visuelt innhold?
Når du prøver å bestemme hvilken type innhold som er mest effektivt, er det vanskelig å komme opp med bare ett enkelt svar.

Visuelle former dominerer for tiden på grunn av følgende faktorer. Folks evne til å konsentrere seg er betydelig lavere (8-10 sekunder). Spesialister ønsker på en eller annen måte å levere så mye informasjon som mulig, men de har ikke mye tid til å interessere og involvere brukere. Gitt det faktum at 90 % av informasjonen som kommer til hjernen er visuell (https://blog.kissmetrics.com/visual-content-you-need-to-use-in-your-marketing-campaign/) og at en person trenger bare 13 sekunder på å absorbere bildet (IAB, Konsumpcja treści online a marketing 2016), det visuelle innholdet ser ut til å være den beste løsningen. Men når du leser teksten, tar det flere minutter å absorbere informasjon, avhengig av lengden. Alt i alt er det lettere å få brukerens oppmerksomhet med en visuell form i stedet for teksten.

En annen hindring for å skape en effektiv innholdsmarkedsføring er økningen i mengden innhold som publiseres på nettet hver dag. Det resulterer i overbelastning av informasjon. I slike tilfeller er det nødvendig å søke etter nye typer innhold som vil bli lagt merke til og husket av brukere. De bør ikke være for krevende når det gjelder oppfatning, derav populariteten til det visuelle innholdet – videoen spesielt.

Til tross for videoens fordel i forhold til teksten, bør vi ikke gi opp. Teksten vil alltid bli sett på som et ekspertinnhold, mens visuelle former forbindes med underholdning. Førstnevnte leverer innholdsrelaterte saker på en bedre måte, mens sistnevnte brukes til å vekke følelser. Det er derfor for å øke innholdets effektivitet med 94 %, bør tekstmateriale ledsages av grafiske elementer (Jeff Bullas http://www.jeffbullas.com/6-powerful-reasons-why-you-should-include-images- i-din-markedsføringsinfografikk/).


Komentarze ({{ all_count }})