Generasjon "Z" - en ny generasjon kunder?

Hvordan vinne deres hjerter og gjøre dem til lojale kjøpere?

Grunnlaget for effektiv handel på Internett er tilpasning av markedsaktiviteter til kundens forventninger. Metoden for å drive nettsalg og annonsering generelt må først og fremst nå utvalgte mottakere. Deretter må den rette dem til å kjøpe et gitt produkt eller en tjeneste.

Apropos e-handel, bør det bemerkes at den for tiden raskest voksende kjøpergruppen er den unge generasjonen, den s.k. "generasjon Z". De er ikke bare til stede i internettrommet, men det er de som baserer de fleste av sine aktiviteter, både sosiale og kjøp, på det. Hva kjennetegner denne sosiale gruppen og hvem er inkludert i den? Til syvende og sist, hvordan tilpasse e-handelsaktiviteter til kravene og preferansene til slike mennesker for å selge dem mer effektivt? Vi har det travelt med svaret.

 

Hvem tilhører "Z"-generasjonen?
Sosiologisk synspunkt

 

For det første er det verdt å ta en titt på hvem som faktisk tilhører denne karakteristiske sosiale gruppen. Oftest indikeres det at dette er personer født mellom 1995 og 2010. Analysen vår er imidlertid basert på en rapport utarbeidet av GWI-selskapet, som brukte en innsnevret aldersgruppe på respondentene. Informasjon om personer født mellom 1997 og 2005 ble brukt, og dermed redusert mulig feilmargin. Dataene for studien ble samlet inn fra 2014 til 2021. En så omfattende analyse gjorde det mulig å trekke konkrete konklusjoner om hva som kjennetegner en ung sosial gruppe.

I følge dataene i rapporten er de fleste av representantene for "Z"-generasjonen fortsatt single. Ektepar er sjeldne for tiden, men det er verdt å huske at de eldste som deltar i denne undersøkelsen for tiden er 25 år.

Dessuten kan du se en betydelig nedgang i prosentandelen av personer som studerer gjennom årene. På den annen side, til tross for deres relativt unge alder, vokser gruppen deres av yrkesaktive stadig. Oftest finner de arbeid i bedrifter eller blir selvstendig næringsdrivende.

 

Interesser og preferanser til "Z" generasjonen
Hvordan få oppmerksomheten deres?

 

Når du vet hvem som tilhører denne spesifikke gruppen og kjenner deres utdanning eller sivilstatus, er det nødvendig å gå videre til analysen av deres statistiske preferanser. De er av sentral betydning når du planlegger dine markedsføringsaktiviteter.

For det første legger "Z"-generasjonen mye mer oppmerksomhet til spørsmålene om økologi og å ta vare på klimaet og det naturlige miljøet. Forskning viser at unge mennesker identifiserer klimaendringer som et mer alvorlig problem enn rasisme (44 % vs. 43 %).

De elsker å reise og ønsker å kunne observere den uberørte skjønnheten i miljøet. Dette er en av grunnene til at naturens gode er så nærme dem.

Globaliseringen i tilfellet med "Z"-generasjonen har sterkt påvirket deres oppfatning av verden. Da de vokste opp fra en tidlig alder med tilgang til Internett, hadde de muligheten til å lære og skaffe seg informasjon fra de fjerneste avkrokene av verden. Viljen til å oppdage det ble vist av så mange som 55 % av dem. Det er derfor de er så nysgjerrige på dem, de ønsker å kommunisere med mennesker fra forskjellige land og kulturer (49% av svarene på dette spørsmålet).

Det er verdt å understreke hvor viktig en rolle i deres liv er deltakelse i det globale nettverket - Internett. Sosiale medier (inkludert for eksempel Tik-Tok-applikasjonen) er grunnlaget for kommunikasjonen deres, og noen ganger også en kilde til mye informasjon. Til og med selve fjernsynet er nå tilgjengelig på nettet. Det handler hovedsakelig om strømmeportaler, som 97 % av respondentene innrømmet å bruke.

Kunnskapen om individuelle gjenstander som tilbys av slike nettsteder er til og med et element i gjeldende popkultur. Det samme prinsippet gjelder også for data- og mobilspill. Deres popularitet vokser stadig, og selve produksjonene har en økende innvirkning på nye trender.

 

E-handel for "Generasjon Z"
Markedsføring for en ny generasjon

 

Når vi kjenner målgruppen, kan vi begynne å planlegge passende markedsføringsaktiviteter som effektivt vil påvirke den unge generasjonen. Dette er generasjonen som dominerer markedet i dag. Folk som er inkludert i den, påvirker verdiene som de neste generasjonene vil ha. Å forstå dem er "nøkkelen" til fremtidens markedsføring. I begynnelsen er det verdt å ta hensyn til interessene til "Zoomers" og prøve å oversette dem til salg.

Merkeegenskaper. Hvordan tiltrekke "Zoomers"?

Først av alt er funksjonene til merkevaren som tilbyr et gitt utvalg viktige. I følge statistikken ønsker representantene for «Generasjon Z» mest at produktene eller tjenestene deres skal inkluderes i «Smart»-avdelingen (47 % av respondentene anga dette svaret). Intuitiv funksjon eller moderne løsninger er verdier som den unge generasjonen setter pris på. I følge rapporten skal merket også være:

  • populær, fasjonabel (40%),
  • ung/ungdom (32%),
  • fet (27%),
  • morsomt (27%).

Derfor er det verdt å vurdere disse funksjonene når du planlegger hvordan produkter eller tjenester skal se ut. Slike verdier må også presenteres av markedsføringsbudskapet, inkludert innhold publisert på nettområdet.

Meldingsverdier er avgjørende for salg

Funksjonene ovenfor bør karakterisere et gitt merke dersom det ønsker å lykkes blant den yngre generasjonen. Det er imidlertid også verdt å vurdere hva selskapet bør gjøre for å garantere en gruppe lojale kunder.

Som forskningen viser, antydet de fleste, hele 37 % av respondentene at det viktigste når man handler på nett er følelsen av å være verdt det. Et merke som vil få potensielle forbrukere til å føle seg spesielle takket være reklamebudskapet, selge flere produkter eller tjenester.

Viktigheten av denne handlingen indikeres av de gjenværende svarene fra respondentene. Personaliseringen av sortimentet viste seg også å være viktig, og tok andreplassen i rangeringen "Hvilke handlinger bør merkevaren ta?" 30 % av respondentene anga dette svaret som et viktig aspekt ved salg.

Tilleggsfunksjoner som øker nettsalget

En av de viktigste verdiene for "Z"-generasjonen er å ta vare på det naturlige miljøet. Derfor er det verdt at produktene eller tjenestene som tilbys av butikken ikke truer økosystemet. Det beste alternativet er å introdusere tilleggsaktiviteter rettet mot å støtte miljøvern, for eksempel ved å:

tilbyr frakt i resirkulerbare pakker,
overføre en del av opptjente midler for å støtte økologi,
lage produkter med bruk av resirkulerte materialer.
I følge dataene kjøper så mange som 61 % av den yngre generasjonen klær merket som «Øko». De erklærer til og med at de er i stand til å betale mer for slike produkter.

Kommunikasjonsformen avgjør suksessen til en e-butikk?

Selvsagt teller også formen og plasseringen av annonsen på Internett. Forskning viser at generasjon Z er mer sannsynlig å handle gjennom sosiale medier. I følge dataene ser 50% av "Z"-generasjonen etter produkter gjennom sosiale nettverk. Dessuten svarte 13 % av de spurte at de ville være mer villige til å kjøpe produkter fra merkevarer som publiserer interessant innhold på sosiale medier.

Samtidig er det verdt å ta en titt på hvilke portaler som for tiden er mest populære. I følge forskning fra tredje kvartal 2021 ser 46 % av den yngre generasjonen etter informasjon om et gitt merke gjennom Tik-Tok-applikasjonen. Men ved hjelp av Instagram gjør så mye som 69 % det.

Så hvordan skal innholdet som publiseres på dem se ut? Først og fremst er det foreløpig basert på den såkalte Memach. Zoomere er mer sannsynlig å bruke produktene og tjenestene til merker som publiserer denne formen for melding hver måned. 54 % av de spurte svarte ja.

Hvilket innhold bør publiseres i e-handelsmeldinger bortsett fra "Z"-generasjonen?

Hva annet bør innleggene dine inneholde for å tiltrekke seg et ungt publikum fra Z-generasjonen? 63 % av respondentene svarte at det å lære nye ferdigheter er viktig for dem. Hvert innlegg med interessant informasjon eller et treningswebinar er absolutt en god retning for å få et publikum blant "Zoomere".

Det er også verdt å huske at 57% av representantene for denne generasjonen beskrev seg selv som "åpensinnede" mennesker. Derfor bør du sørge for at innholdet som publiseres av et gitt merke ikke støter andres synspunkter eller krenker andres tro. Du må være helt nøytral.

Selvfølgelig finnes det unntak. Nylige geopolitiske hendelser beviser at det i noen tilfeller er verdt å ta en bestemt posisjon. Mange merker som nå har bestemt seg for å ta dette steget har blitt veldig positivt mottatt av forbrukerne, spesielt de fra «Z»-generasjonen. Spesielt siden 46 % ifølge rapporten ønsker å vite hva som skjer i verden og har til hensikt å hente denne kunnskapen fra sosiale medier.

E-butikk funksjonalitet og konstruksjon

Det er også viktig å fokusere på funksjonaliteten til nettbutikker. En god løsning vil absolutt være å bruke den nye betalingsmåten "kjøp nå-betal senere". Hovedsakelig fordi, som understreket i rapporten, en stor del av «Zoomerne» på grunn av sin unge alder ennå ikke har betydelige besparelser.

25 % av folk fra «Z»-generasjonen svarte at når de handler, blir de styrt av antall likes og kommentarer om et gitt merke eller spesifikke produkter. De behandler dem som en ekte mening om produkter og tjenester. For dem er dette aspektet viktigere enn muligheten for å betale ved levering (21 % av respondentene svarte på dette spørsmålet).

 

Hvordan få kjøpslojalitet blant "Z"-generasjonen?

Som statistikken viser er oppskriften ganske enkel. Hvis noen bestemmer seg for å kjøpe fra firmaet ditt etter å ha fullført alle trinnene ovenfor, er det en god sjanse for at de vil kjøpe der oftere. Den viktigste kjøpsfaktoren er kjærlighet til et gitt merke. Et slikt svar ble gitt av 37 % av respondentene. På andreplass, med et resultat på 24 %, kom ex aequo:

  • følelse av tilhørighet, identifikasjon med merkeverdier,
  • et tilbud som er i tråd med interessene til potensielle forbrukeres venner.

Denne statistikken viser tydelig hvor viktig det er å bygge relasjoner med forbrukere. De bestemmer i stor grad over kjøpsvalgene til «Zoomer»-generasjonen. Folk født i 1997-2005 kjøper ikke ved et uhell, de sjekker enkeltselskaper i detalj. De styres i stor grad av meninger på nettet og hvordan merkevaren presenterer seg på nettområdet.

Det er grunnen til at hvert element i markedsføringsoppgaven er viktig, som det fremgår av statistikken som er beskrevet. Det er verdt å tilpasse e-handelsaktivitetene dine til den unge generasjonen, desto mer som det også påvirker den påfølgende utformingen av påfølgende år, det vil si fremtidige forbrukere.