Hva du bør vurdere når du integrerer en nettbutikk med en ERP-plattform

De voksende B2B- og B2C-salgsmarkedene deler felles kjennetegn. En av disse er profesjonalisering og ønsket om å nå flere potensielle kunder.

**automatisk oversatt tekst**

I livet, som i næringslivet, blir det vanskeligere å ta avgjørelser fordi handlingsrommet er stort, og valget er ikke lett. 

Når du driver nettbutikk bør du derfor tenke på ERP-systemet. Driften av selskaper avhenger av de implementerte systemene og deres funksjon.

Det viktigste er imidlertid at teknologiene som brukes utfyller hverandre og øker handlingsrommet på mange områder. Integrasjon av systemer og verktøy er utvilsomt nøkkelen til suksess.

Det som vil bidra til å bygge suksessen til selskapet er ERP-systemet. Den har en rekke løsninger som er tilpasset alle arbeidsområder og sikrer etterlevelse av loven.

Hva er ERP-systemet?

ERP (Enterprise Resource Planning) er et verktøy for virksomhetsstyring. "Ressursplanlegging" omfatter kontroll og styring av ressurser og prosesser i mange forretningsavdelinger i selskapet.

ERP gjør det mulig å koordinere flere områder, for eksempel som regnskap og økonomi, salg, dokumentsirkulasjon, lager, HR og lønn, rapporter og analyser, produksjon, budsjettering og planlegging.

Moderne bedrifter som opererer i e-handelsindustrien vil utvilsomt sette pris på funksjonene og stabiliteten til ERP-programvare, som organiserer arbeidet til individuelle avdelinger i selskapet. Et integrert ERP-system hjelper til med å samle inn, lagre og analysere data som kommer fra ulike områder av selskapets virksomhet.

Den viktigste funksjonen er å samle alle disse dataene i én database. I tillegg kan programvaren utvides med andre dedikerte løsninger, noe som gir mulighet for å tilpasse den til spesifikke prosesser som foregår i bedriften.

ERP-leverandørene garanterer sikkerhet ved å drive virksomhet ved å sikre overholdelse av endrede lovbestemmelser.

Selskapets økosystem

Determinanten for fleksibiliteten til ERP-teknologi er den modulære strukturen. Systemet garanterer at komponenter og funksjoner som skal brukes i hver bransje er nøye utvalgt.

Som et resultat passer den perfekt inn i bedriftens individuelle behov . ERP er et verktøy som ikke forstyrrer bedriftens økosystem, men organiserer det.

Den har funksjonen til å integrere og flette data med allerede eksisterende IT-infrastrukturelementer i selskapet. Implementering av optimal og effektiv integrasjon krever et godt programmeringsgrensesnitt (API).

 e-commerce_base_erp.jpg [17.82 KB]

Stabilitet og sikkerhet

Riktig ERP-programmeringsarkitektur gjør løsningen skalerbar. Takket være dette kan den tilpasse seg størrelsen på selskapet, prosessenes spesifisitet og virksomhetens struktur. Økningen i antall brukere og mengden data angår ikke hastigheten og stabiliteten.

ERP-systemet gir full støtte for selskapet som omfatter løpende oppdateringer, ekspertkonsultasjoner, systemutvikling, feilsøking, utvidelse med ekstra funksjonsmoduler, vedlikehold og backup.
 

Mobil ERP

Mobile enheter, som populære smarttelefoner, dekker flere og flere områder av livene våre. Derfor er en viktig funksjon ved ERP-systemet mobiliteten. Moderne prosjekter er tilgjengelige som nettapper og skyteknologier.

Bruken av RWD gjør det mulig å tilpasse brukergrensesnittet etter nivåer av form, størrelse og oppløsning på skjermen den vises på. Den gir også mulighet for å justere den til berøringsskjermer slik at den kan brukes med mus, tastatur og berøringspanel.

Noen ERP-mobilapplikasjoner kan fungere offline og bruker ofte GPS for å lette arbeid utenfor kontoret. ERP, som en kompleks løsning, sikrer forsvarlig styring av selskapet i mange aspekter. Hvordan fungerer det på områder som er viktige med tanke på produktsalg?

Lagerstyring

Implementeringen av ERP-programvare på lageret åpner veien for digital transformasjon av logistikkprosesser.

Bruken av denne løsningen i lagerstyring gir en rekke fordeler, som effektiv implementering av disposisjoner, eliminering av feil og kontroll av lagernivåer.

Gjennom logistikkmodulen er det tilgang til slike utvidelser:

  • Logistikkdisponering – overvåking av frigitte produkter, betjening av strekkoder og forbedring av ordrefullføringsbanen på lageret.
  • Kvalitetskontroll – sorteringsfeil når det gjelder frekvens, utskrift av etiketter på skadede varer.
  • Logistikkenheter - administrere mottak, utgivelser og lager, organisere logistikk, informasjon om innhold og plassering av logistikkenheter.
  • Mobilt lager – synkronisering med ERP, planlegging av arbeidstid og distribusjonsomfang, kommunikasjon mellom lagerarbeidere og ledere.
  • Slipp og mottak – kontroll over mottak, opprettelse av automatisk plan, tilsyn med slipp og mottak av varer.
  • Statistikk og rapporter – sammendrag, detaljert statistikk, operatørarbeidsrapporter.

Salgspriser og rabatter

Selskaper som opererer i markeder der det er prisendringer bør implementere forutsetningene om fleksible prisstrategier. Dette gir dem en sjanse til å beholde kjøpernes interesse. Nøkkelspørsmålet for å lage en prispolitikk er om selskapet tilbyr produkter og tjenester kun til B2C-kunder eller også til B2B-kunder.

I ERP-systemet kan gründeren definere ulike salgs- og innkjøpspriser, og tildele et prosentvis rabattbeløp. En viktig funksjon er å koble priser og rabatter med passende kommersielle, regnskaps- og markedsføringsprosesser. Dette garanterer åpenhet og konsistens i bruken.

Forretningspartnere

Et viktig element i ethvert system er data om kjøpere, som kan lagres i ERP. Dette er spesielt viktig ved B2B-salg, hvor en gitt entreprenør kan kjøpe både i nettbutikk og stasjonær butikk.

Hvis begge teknologiene fungerer basert på ett ERP-system, er dette et ideelt sted å kombinere alle kjøpene på én konto. Kunder som logger inn på profilen på butikken sin har tilgang til historikk over alle fakturaer og betalingsbetingelser.

På den annen side kan kontoer med det høyeste antallet forfalte betalinger bli sperret.

Dette er en effektiv løsning for å automatisere prosesser, verifisere data om kunder og deres betalinger, samt eliminere problemer med tapte fakturaer.

 business_partner_erp.jpg [22.43 KB]

Bestillinger

Bestillinger i ERP-systemet omfatter data som blant annet informerer om kommersielle dokumenter som skal utstedes, deres korrekthet og tilgjengelighet, opprinnelsessted for et gitt produkt og måter å håndtere sett med produkter på.

Men for at alt skal fungere problemfritt, er tiden som trengs for å sende bestillingen til ERP viktig. Jo raskere det sendes til systemet, jo mindre er risikoen for at forsendelsen ikke blir fullført i tide, noe som kan ha negativ innvirkning på de videre stadiene av prosessen.

Fakturaer

Uansett hvem kundene våre er eller hvor de kjøper fra, bør alle ha tilgang til transaksjonshistorikken deres. Nettbutikken skal bli et sted hvor kundene kan verifisere bestillingene sine – kjøpte produkter, utstedelsesdato for fakturaer, forfallsdatoer, om bestillingen er betalt eller ikke.

Integrasjon med ERP-systemet gir mulighet for å verifisere tidspunktet for betaling av dokumenter, og, siden det ikke er gjort i tide, automatisk blokkering av videre kjøp for B2B. I tillegg tillater noen ERP-systemer å sende påminnelser til entreprenører om utdaterte betalinger basert på datoene for fakturaen.

Avhengig av egenskapene til selskapet og målene for implementeringen av ERP-systemet, oppnår gründeren flere fordeler:

  • Automatisering av mekaniske og repeterende aktiviteter,
  • Tidsbesparelser,
  • Forbedre kundeservice og kvalitetskontroll,
  • Rask beslutningstaking med rapporter, sammendrag og diagrammer,
  • Øke arbeidseffektiviteten,
  • Lettere tilgang til informasjon,
  • Automatisering og forening av prosedyrer,
  • Optimalisering av produksjonsprosesser Forbedring av datasikkerhet,
  • Optimalisering av inventar.

ERP-systemer spiller en nøkkelrolle for å sikre en mer effektiv funksjon av nettvirksomhet. De sentraliserer ikke bare informasjon om ressurser (produkter) og salg, men automatiserer også prosesser som finner sted i bedriften, og øker dermed effektiviteten til alle ansatte.

Selgere, sparer tid på manuell ordrebehandling, kan gi mer oppmerksomhet til å utdype relasjoner med kunder og skape bildet av selskapet deres.

 Vil du vite mer om oss?

ERP

ERP-integrasjon

ERP-plattform