Hvordan bruke e-læring i næringslivet?

Newsline.pl. Forfatter: Pawel Teper

**automatisk oversatt tekst**

Selv om e-læring først og fremst er knyttet til opplæring og utdanning, tilbyr denne ressursen mye mer enn dette. E-læringsplattformer blir stadig mer populære i næringslivet.

Denne store interesseøkningen kunne spesielt ses i løpet av de siste månedene da isolasjon ble nødvendig. Nå som vi har påpekt alt dette, hva er de primære fordelene med å implementere en slik løsning?

e-learning_in_business,ooSCmbGbr26SqsOFZaM.png [17.28 KB]

Det er en realitet at e-læringsplattformer blir stadig mer populært og blir nærmest et må-ha-verktøy i de daglige prosessene til mange bedrifter. Denne løsningen er først og fremst verdsatt for sin fleksibilitet og funksjonalitet.

Takket være denne typen plattformer er det mye enklere å utføre slike oppgaver som for eksempel å implementere nye forskrifter, standarder eller ansatte, gjennomføre helse- og sikkerhetsopplæring, samt gi kundene interaktivt instruksjonsmateriell. Å organisere alle disse aktivitetene ved hjelp av nettbasert opplæring sparer mye tid og penger.

På dette tidspunktet er det verdt å understreke rollen til produktopplæring, som, som en integrert del av prosessene til produksjonsbedrifter og distributører, er i ferd med å bli spesielt relevant.

Takket være bruken av e-læring kan disse prosessene utføres eksternt. Dessuten er all relevant informasjon, samt analyser og rapporter, tilgjengelig på ett sted og kan enkelt hentes frem på et senere tidspunkt ved behov.

 

Så i hvilke bransjer er e-læringsløsninger mest brukt? Er det sant at svaret er utdanningsinstitusjoner og opplæringsbedrifter?

I motsetning til hva mange tror, ​​representerer ikke disse sektorene den største prosentandelen av bedrifter som bruker e-læringsplattformer. Faktisk er dette områder hvor e-læring har blitt populært relativt nylig.

Dette skyldes den rådende oppfatningen om at denne type trening må foregå stasjonært. Situasjonen de siste månedene har imidlertid vist at det er på høy tid å endre dette synet.

Produksjons- og IT-selskaper bruker ofte e-læringsplattformer på grunn av deres enorme kapasitet. De brukes først og fremst til å lage produktmanualer eller IT-systemer, hvor rask tilegnelse av kunnskap og skala er svært viktig.

I tillegg er et stort pluss muligheten til å ta opplæringen på nytt til praktisk talt null kostnad. Disse fordelene med nettbasert opplæring er noen av hovedårsakene til e-læringens popularitet.

 

Er e-læring virkelig effektiv for å fremme kommunikasjon mellom ansatte? I hvilke innstillinger er denne løsningen mest vellykket?

Det er ikke sjelden å høre at en e-læringsplattform er et sett med mange funksjoner. Blant dem er en av de viktigste oppgavene nettopp å støtte kommunikasjon innad i en organisasjon. Takket være dette er det mulig å kontakte ansatte raskt. Funksjonaliteter som chat eller videokonferanser er bare eksempler på mulige former for umiddelbar kontakt.

Derfor er det trygt å si at denne typen løsninger fungerer godt i enhver bransje og bedrift, hvor en av prioriteringene er rask og problemfri kommunikasjon.

Når vi snakker om funksjonalitet, er det verdt å påpeke at ideelt sett kan selskapet som er ansvarlig for å implementere plattformen endre og legge til nye funksjoner. Dette gjør det mulig å tilpasse plattformen til organisasjonens behov, og oppfyller samtidig egne forventninger.

Denne tilnærmingen fungerer best i bedrifter der grunnlaget for konkurransefortrinn er rask og effektiv kommunikasjon mellom ansatte. Aktiv bruk av plattformens muligheter gir konkrete fordeler, som er forbundet med rask avkastning på investeringen.

 

 

Hvordan er forholdet til samarbeidspartnere eller kontraktører? Hvordan kan plattformen brukes i dette tilfellet?

En stor fordel med disse plattformene er deres evne til å bli skreddersydd for å passe de unike ideene og egenskapene til praktisk talt ethvert selskap, noe som gjør implementeringen og designen svært effektiv. Fleksibilitet og en rik base av tilbudte funksjoner, kombinert med muligheten for personalisering, gjør hvert e-læringselement annerledes.

En løsning som er fullt skreddersydd til behovene og målene til en bestemt organisasjon blir et allsidig verktøy som støtter prosessen med å forbedre kompetansen til ansatte unikt.

La oss ta et selskap som selger produkter gjennom et partnernettverk som eksempel. Virksomheten er svært avhengig av godt samarbeid med entreprenører. Derfor er det svært viktig å ha en kanal for kommunikasjon eller kunnskapsdeling og hyppig opplæring. Dette er spesielt viktig dersom selskapets tilbud endres ofte.

Innføringen av et nytt tilbud eller dets endringer tvinger frem hyppig og maksimal rask opplæring av personer som har kontakt med kunder. Derfor er en dedikert e-læringsplattform en perfekt løsning her, for den vil representere et felles rom som forbinder entreprenører og bedriften. Dessuten kan den tjene som en kilde til informasjon om kolleger eller en database med dokumenter.

Det skal selvfølgelig også være et sted for læring og kommunikasjon. I tillegg kan den også ha form av en interaktiv brosjyre, presentert for potensielle kunder. Måtene å bruke e-læring som verktøy på er mange, og dette eksemplet er bare en av mulighetene. Å tilpasse en gitt løsning til kundens behov gjør hver plattform til en individuell og unik løsning.

 

Det er ingen hemmelighet at vi absorberer visuelle materialer mye lettere enn tradisjonell tekst. På hvilke måter kan videofunksjoner brukes i e-læring?

Videobasert læring har blitt veldig populært. Årsaken er den mye større effekten av en visuell og lydmelding enn en tekstlig. Å lære gjennom ulike interaktive oppgaver, opplæringsprogrammer eller opplæringsvideoer er raskere og mye morsommere.

En av de mer effektive løsningene er en video som viser en spesifikk situasjon, som så enkelt kan oversettes til liv og arbeid.

Når enkeltpersoner blir utsatt for visuelle elementer, har de en tendens til å beholde informasjon bedre og tilegne seg relevante ferdigheter. I tillegg er denne læringsmåten mindre monoton.

Videoer i e-læring kan brukes som et supplement til opplæringsmateriellet eller kan være hoveddelen av det. En stor fordel i slike tilfeller er muligheten til å enkelt kombinere videoelementer med andre former for læring - øvelser, undersøkelser, leksjoner osv. I tillegg, ved å verifisere tiden brukt på en gitt video, kan veiledere bekrefte om materialet faktisk ble sett.

 

Hvor ellers kan e-læring brukes? Hva er trendene på dette feltet for de kommende månedene?

Pandemien og sosial isolasjon har gjort at e-læringsplattformer har vunnet mye terreng på relativt kort tid. De er sakte i ferd med å bli et uunnværlig verktøy for fjernarbeid. Applikasjonsmulighetene for e-læringsplattformer er virkelig rike, og i tillegg, takket være deres fleksibilitet og modulære design, kan hver løsning skreddersys til behovene til kundene og deres virksomheter.

Deres primære funksjon er imidlertid overføring av kunnskap, så de er en omfattende database med informasjon, som er utstyrt med ulike elementer for rask og effektiv læring. Temaet for ulike opplæringskurs – produkt, språk eller helse og sikkerhet – som kan organiseres ved hjelp av plattformen kan ikke utelates her.

1200x628_1_EN_CTA.png [92.67 KB]

Dessuten er det en flott kommunikasjonskanal og et sted hvor det er mulig å verifisere kunnskap nesten umiddelbart.

Når det gjelder fremtiden for e-læring, vokser markedet for LMS-plattformer , ikke bare på grunn av pandemien, men fordi et økende antall gründere legger merke til de mange fordelene med plattformene og inkorporerer dem i sin forretningsdrift, hvor de beviser å være en enorm støtte.

Avslutningsvis vil trenden og interessen til bedrifter for bruk av denne typen ressurser fortsette å vokse, noe som igjen vil gjøre fjernundervisning til en stadig mer tilbakevendende modell.

 Vil du ha mer informasjon
om e-læring? 

 

 

e-læring