Hvordan tar man betalt for SEO og SEM-tjenester?

Den digitale verden i dag fungerer ikke som et alternativ til den virkelige, men den er et komplekst tillegg til den. Kunder begynner oftere sine shoppingaktiviteter offline og fortsetter dem online. De fullfører transaksjonen der eller sammenligner tilbudene og velger favoritten.

**automatisk oversatt tekst**

Derfor er det viktig å lansere nettkampanjen som er regelmessig og grundig. Selve nettstedet er kanskje ikke nok. Det er viktig å eksponere det så godt som mulig for brukerne. Her kan SEM- og SEO-aktiviteter hjelpe. De genererer trafikk og gir mulighet til å nå målgruppen.

Det har blitt tydelig at nettannonsering er et av de viktigste elementene i markedsføringsstrategier. Denne forestillingen kan bekreftes av det faktum at verdien i første halvdel av 2017 ble estimert til omtrent PLN 1,4 milliarder. Det som er interessant, SEM/SEO-aktiviteter utgjør 34 % av dette beløpet.

Når du planlegger å intensivere tilstedeværelsen på nettet, må du vurdere valget av et erfarent byrå og metoden for oppgjør for arbeidet deres. Dessverre er det ingen enkelt universell metode som vil fungere på alle prosjekter. Hver gang bestemmes betalingsformen individuelt og avhenger av begge parters mål og forventninger. Den mest valgte metoden er den som vil sikre gjensidig fortjeneste – den vil generere nettrafikk og garantere tilfredsstillende lønn for byrået.

Kunden vs byrå
Det er en naturlig foreteelse at vi betaler for jobben noen har gjort for oss. Det er imidlertid ikke alltid slik i SEO, fordi måtene å generere nettrafikk på gir mange muligheter for å ta betalt for utførte oppgaver. Det er viktig å nøye vurdere målene og måtene for gjennomføring av dem når man bestemmer den endelige kompensasjonsmetoden.

Basert på erfaringen er det lett å vurdere at kundene først og fremst forventer målbare resultater som vil garantere bedriftens suksess. Det de betyr mest er økningen i konvertering og økningen i salget som følge av det. Et annet viktig aspekt er det positive merkevarebildet som bygges takket være hensiktsmessig skreddersydde aktiviteter på nett.

Hvordan forholder da byråer seg til kundenes forventninger? Det sier seg selv at de også bør bry seg om å gi de beste resultatene. I dette tilfellet er det ikke noe slikt som interessekonflikt. Begge parter har samme eller lignende mål – å generere tilfredsstillende resultater. Kunden vil ønske å få nettrafikk av høy kvalitet, mens byrået skal prøve å utvide sin portefølje med andre vellykkede prosjekter.

De mest populære kompensasjonsmodellene
Å drive et byrå kan være en ganske utfordrende virksomhet. I et konkurranseutsatt marked er det kun merker som har en fleksibel tilnærming til kunden og en optimal metode for å betale for det fullførte arbeidet, som kan oppnå suksess. Det finnes flere modeller for å måle resultatene av SEM/SEO-ytelse. De er et resultat av målene som ble etablert i begynnelsen av prosjektet og Googles salgspolicy.

Listen over metoder er lang, så la oss fokusere på de mest populære. I vårt land belastes byråene basert på plasseringen i søkeresultatene for bestemte nøkkelfraser. Slik løsning brukes i 34 % av prosjektene. Kompensasjonen utbetales kun når spesifikke resultater er oppnådd. I praksis etableres listen over setninger som vil bli nøye overvåket i tidlige stadier av samarbeidet. Selskapet vil betale byrået for deres tjenester hvis søkeord oppnår en bestemt posisjon. Beløpet belastes daglig og er bare en liten brøkdel av den månedlige betalingen som er definert i kontrakten. Denne metoden garanterer det høye sikkerhetsnivået for bedrifter som kun betaler for aktiviteter som sikrer gode resultater. Det motiverer i tillegg byrået til å fortsette det gode arbeidet. Det er imidlertid visse risikoer. Du må huske på at moderne søkealgoritmer tar hensyn til faktorer som historien til tidligere søk og brukerens plassering. Individuelle resultater trenger ikke alltid å inkludere forventede setninger. Det er grunnen til at begge parter bør avklare denne saken, allerede før starten av samarbeidet, og presisere nøyaktig hvilke resultater som vil bli vurdert i lovforslaget.

Den andre oppgjørsmetoden er et abonnement som sikrer stabilitet og sikkerhet for utførte arbeider. Gebyret er alltid det samme og avhenger ikke av oppnådde resultater. Oppdragsgiver mottar en detaljert rapport inkludert gjennomførte aktiviteter. Denne kompensasjonsoversikten viser seg å være fordelaktig for begge parter. Byrået har en jevn inntekt som gjør det mulig å planlegge arbeidene bedre, spesielt på lang sikt, samtidig som oppdragsgiver får profesjonelle tjenester. Denne metoden er spesielt effektiv når det kommer til SEM som involverer aktiviteter knyttet til optimalisering av nettsider som krever jevn finansiering.

Det tredje alternativet er en blandet modell som kombinerer abonnementsavgiften med bonusen for oppnådde resultater. Kostnaden inkluderer den nedre faste amcount, som kan brukes som et kampanjebudsjett, og en bonus for å oppnå høye plasseringer i søkeresultatene. Et slikt system er en trygg løsning for kunden og motiverer byrået til å forbedre ytelsen. Denne metoden viser seg å være den mest effektive måten for SEO-byråer og deres kunder.

Metodene nevnt ovenfor er selvfølgelig ikke de eneste. Vi kan også liste opp følgende alternativer:

Prosentandel av genererte inntekter,
En kompensasjon avhengig av nettrafikk,
En timepris,
Modeller basert på konsulenttjenester.
Uansett hvilken kompensasjonsmetode kunden din vil velge, er det viktig å etablere alle detaljer, spesielt økonomiske, i begynnelsen. Det vil bidra til å unngå eventuelle misforståelser underveis og bygge et tilfredsstillende forhold.


Komentarze ({{ all_count }})