Hvorfor er kommentarer på nett viktige?

Internett-brukere uttrykker seg villig om emner av interesse for dem og deler sin mening. Sjekk hvordan du kan bruke den til salgsfremmende aktiviteter.

**automatisk oversatt tekst**

Det er mye snakk om å engasjere brukere på sosiale medier som en effektiv måte å få trafikk og øke rekkevidden din. Og ja. Et interessant spørsmål kastet på et brett eller en konkurranse kan tiltrekke seg publikum og forvandle vanlige, passive mottakere til engasjerte. De kan også bli mer lojale over tid.

Et nettsted kan også engasjere seg med brukerne og skape relasjoner med dem, på samme måte som sosiale medieplattformer. Hvordan? Det er verdt å tenke på å implementere et kommentarsystem som lar deg ikke bare bli kjent med publikummet ditt, men som også tilbyr mange fordeler, inkludert å forbedre SEO-resultater og bygge en brukerbase - potensielle kunder og forretningspartnere.

Til å begynne med - bloggdelen. Dette er et av de mest populære stedene hvor lesere villig uttrykker seg om ulike emner, deler sin mening og ofte leter etter svar på et gitt problem. Det er en enkel og effektiv måte å kommunisere med mottakerne på, skape relasjoner med dem, som over tid kan bli til kontakt på kundemerkenivå. I teksten som er publisert på bloggen kan mange tema dekkes og det er fra kommentarene vi finner ut om innholdet var verdifullt, hva leserne påpekte og hvilken retning vi skal ta videre.

Kommentarer i stedet for meninger under produktet eller tjenesten?

Brukeruttalelser i kommentarene er en slags kunnskapsgruve om for eksempel teknologien, produktet eller tjenesten som tilbys. Takket være dem samler vi inn verdifull informasjon som vanligvis innhentes etter ulike typer undersøkelser eller undersøkelser. Takket være kommentarene vet vi for eksempel hva kundene elsker produktet vårt for, og hva som er svakheten. Man kan si at slike kommentarer ligner systemet med å legge til meninger, men merk at meninger ofte legges til i form av en evaluering, uten mulighet for en lengre kommentar.

Dessuten begrenser meningene på en måte brukernes muligheter. Hver av dem snakker vanligvis kort og i lignende form. Kommentarer plassert under produkt-/tjenestekortet er mer autentiske, verdifulle og innholdsrike. Dessuten engasjerer de forbrukerne mer og skaper et mer naturlig rom for diskusjon om tilbudet. I noen nisjer, som for eksempel matlagingsblogger, inkluderer oppskriftskommentarer ofte også muligheten for besøkende til å vurdere oppskriften, noe som er en svært verdifull og nyttig funksjon.

Merkeeieren kan enkelt bli med i brukerdialogen, noe som har stor betydning for hans image. Først av alt bygger den relasjoner med kunder, lytter til dem, gir råd og setter pris på dem. Dette er av stor betydning for å bygge lojalitet blant forbrukere.

Å lytte til publikummet vårt har en annen fordel – vi kan finne ut hva de trenger eller forventer og deretter tilby dem. Å møte kundene dine har en positiv innvirkning på deres kjøpsbeslutninger, for hvem liker vel ikke å motta ferdige løsninger før de i det hele tatt begynner å lete etter dem?

Kommunikasjon basert på kommentarer, enten det er under innlegg eller under tilbudet, bygger et engasjert og lojalt fellesskap rundt merkevaren. I tillegg støtter kommentarene det såkalte Sosialt bevis. Det er et viktig element som påvirker kjøpsbeslutningene til andre forbrukere som søker bekreftelse på at et gitt produkt/tjeneste er verdt oppmerksomheten deres.

SOSIALT BEVIS er konseptet der folk følger andres handlinger. Mennesket antar at siden så mange mennesker handler på en bestemt måte, må det være passende oppførsel.

Kommentarer på sosiale medier

Kommentarer på innlegg på sosiale nettverk er en annen verdifull kilde til trafikk og rekkevidde. Brukerne er naturlig nok mer involvert i å kommentere på sosiale medier enn på de tidligere nevnte delene av nettsiden. Men ettersom noen mennesker verdsetter personvern, vil det være mindre sannsynlig at de kommenterer offentlig på sosiale nettverk.

Utvilsomt er den store fordelen med å legge til kommentarer på sosiale medier at kommentatorer utvider rekkevidden, og tiltrekker vennene sine til merkevarens profil.

For en bedre effekt av aktiviteter er det verdt å tenke på en person som vil lede profilen på en kreativ, innholdsrik og fremfor alt engasjerende måte. De bør også vite hvordan de skal håndtere negative kommentarer. Her er noen tips:

Følg alle samtaler og kommentarer på tvers av alle kanaler. Det er i utgangspunktet umulig å gjøre det manuelt. Løsning? Sporingsverktøy for sosiale medier som kan gjøre det for deg. De vil fortelle deg hvordan og hvilke samtaler som bør besvares slik at du aldri går glipp av en kritisk kommentar eller mening.

Hastighet er viktig for kundeservice på sosiale medier. En av grunnene til at folk legger inn negative kommentarer på nettet er fordi de tror de ikke blir hørt (i butikk, over telefon eller via e-post). Noen mennesker gjør dette bare for å advare vennene sine om å bruke det de synes er et dårlig produkt. Andre – de mer kunnskapsrike på sosiale medier – vil gjøre det for å skade deg og tvinge deg til å fokusere. Rask reaksjon lønner seg.

Du må vite hvordan du kan be om unnskyldning. Selvfølgelig, hvis det er sikkert at produktet ditt har mislyktes, bør en oppriktig unnskyldning etterfulgt av en rask erstatning (eller refusjon) ta problemet i hop. Hvis det var en tjenestesvikt, er en unnskyldning i form av «Vi beklager at du ikke mottok tjenesten du forventer av oss ved denne anledningen» en god start. Det vil også være nyttig å supplere den med noe håndfast (f.eks. en rabattkupong for ditt neste kjøp).

Mer trafikk på nettsiden

En av de viktigste fordelene med kommentarer er den positive effekten på SEO-resultater. Først og fremst utgjør de tilleggsinnhold, som svært ofte inneholder nøkkelord som er nært knyttet til emnet for innlegget eller tilbudet. I tillegg kan vi selv bestemme hvilke fraser vi skal smugle når vi svarer på kommentarer. Ved å oppmuntre andre til å kommentere innholdet eller produktene dine, genererer vi trafikk til nettstedet ditt. Det er verdt å vurdere eksperter, spesialister eller bare folk som jobber i en lignende bransje. Dette er viktig for publikum, men også for SEO-resultater.

For å øke trafikken fra søkemotoren kan du kommentere på andre blogger og legge igjen en lenke til nettsiden din i innholdet. Du må imidlertid huske å velge lignende nettsteder med tanke på bransjen, og selve kommentaren så ikke ut som en vanlig annonse for merkevaren din.

En riktig drevet Facebook-profil kan også støtte et nettsted og påvirke SEO-rekkevidden. Det krever imidlertid større involvering i innhold og interaksjon med brukere.

Når du bestemmer deg for å kommentere...
… Husk noen viktige punkter.

Sikring av kommentarfeltet er et must, fordi mye unødvendig SPAM havner på nettsiden (den siste recaptchy-versjonen anbefales).
Vurder om personer som har en konto på nettstedet bør kommentere. Husk at kravet om å opprette en konto for øyeblikket fraråder brukere fra å bli på siden og ta aktivitet der.
Svært ofte, i forhold til punktet ovenfor, kan mangelen på kommentarer blant brukere indikere en lav interesse for nettstedet.
Innlegg/tilbud kan kommenteres 24 timer i døgnet, dersom kommentarer krever godkjenning er det verdt å tenke på den som skal administrere kommentarene og godkjenne dem på nettsiden. Å vente for lenge med å legge til en kommentar motvirker diskusjon.
Å administrere kommentarseksjonen inkluderer også moderering av argumenter, fjerning av spam eller upassende svar, og svar på legitime kommentarer, noen ganger kan slike handlinger være tidkrevende, så på samme måte som ovenfor - det er verdt å tenke på personen som vil moderere denne delen.
Med kommentarer på nettsiden har vi innflytelse på hvilken kommentar vi publiserer og som vi ikke tillater vist på nettsiden. Det er imidlertid viktig å huske på ektheten og troverdigheten til merkevaren og å møte disse negative meningene også. 

Å oppsummere

Kommentaralternativet som er tilgjengelig på nettstedet er en enkel måte å engasjere brukere og støtte nettsamfunnet. Merker som ønsker å være nær kundene sine, bør tillate dem å samhandle mer og skape et rom hvor de kan etablere relasjoner og bygge lojalitet. Ærlighet, autentisitet og troverdighet er funksjoner i virksomheten som er spesielt verdsatt av moderne forbrukere.


Komentarze ({{ all_count }})