Lær alt om Headless på 11 minutter

Den tradisjonelle monolitiske webarkitekturen til en applikasjon kan ikke lenger være nok. Headless er den ferske teknologien å forfølge. Den lar deg bygge en moderne og effektiv salgsstrategi fokusert på å tilby mer enn utmerket CX.

**automatisk oversatt tekst**

Mens e-handelsselskaper sliter med økende kundeforventninger, hviler eller sover ikke konkurrentene. E-handel er et hardt konkurransemiljø. For ikke å falle ut av loopen, eller for den saks skyld må markedsgründerne lage online salgsplattformer for å tiltrekke seg kunder. Kampen om eventuelle potensielle kunder er hard. Den tradisjonelle monolitiske webarkitekturen til en applikasjon kan ikke lenger være nok. Headless er den ferske teknologien å forfølge. Den lar deg bygge en moderne og effektiv salgsstrategi fokusert på å tilby mer enn utmerket CX.

Hodeløse løsninger gir IT-fleksibilitet og dynamikk for tilpasning til alle nåværende og fremtidige forbrukeres behov. Det er det de mest utviklede virksomhetene har som mål å oppnå. Viktigst, med Headless-tilnærmingen fungerer tilpasningen godt med alle kundekommunikasjonskanaler, også de som vil eksistere i fremtiden. Så totalt sett gir det oss mye rom for videre utvikling og oppskalering.

Hva er egentlig hodeløst?

Headless er et helt nytt konsept innen programvareutvikling. Arkitekturen skiller front-end-applikasjonslaget (hva klienter ser), fra back-end (hva utviklerne ser mens de jobber med, for eksempel en applikasjon). For at disse begge sidene skal kommunisere krever utforming av et API (Application Interface), med enkle ord fungerer det som en kobling av en eller annen type. En slik tilnærming støtter organisasjoner i å reagere raskt på eventuelle brukeres tilleggsbehov og tilbyr dem banebrytende digitale opplevelser. Foreløpig finner vi teknologien som en kombinasjon av to som Headless CMS (Content Management Systems, eller i Headless e-handel brukt i moderne nettbutikker.

Tradisjonell CMS vs. Headless CMS

La oss starte med det faktum at hver nettbutikkmodell består av tre nøkkelelementer:

  • Database lagrer alle produktdata inkl. pris, navn, beskrivelse og bilder.
  • Back-end - systemets IT-ryggrad, støtter alle butikkfunksjoner og interne administrasjons- og konfigurasjonsverktøy.
  • Front-end er ganske enkelt butikkfronten, viser behandlet databaseinformasjon til sluttbrukere.

Den største forskjellen mellom de tradisjonelle CMS-systemene (f.eks. Wordpress) og Headless CMS ligger i klassisk tilnærming til programmering. Mens CMS favoriserer en tett forbindelse mellom front-end og back-end, gir Headless uavhengighet til hvert av disse lagene. Av den grunn kaller vi tradisjonelle systemer, også monolitiske. De tilbyr et sett med funksjoner for å lage innhold og påvirke hvordan det vises for kjøpere. CMS-baserte teknologier brukes til å forberede presentasjonslaget. Imidlertid fungerer ikke ideen lenger eller holder vann på grunn av de økende kundenes krav. Ofte ser også alternativer ut til å være svært vanskelige eller til og med umulige å bruke i et tradisjonelt CMS. Det er da hodeløse løsninger kommer oss til unnsetning. Headless CMS transformerer måten vi håndterer det visuelle laget på via API-grensesnitt. Den brukes nå til å levere innhold overalt. Å miste båndene mellom frontend og backend gir alle utviklere friheten til å velge hvilken som helst frontend-teknologi. Innholdet er designet bare én gang og forenet det i appens backend. Som et resultat kan vi vise det på forskjellige enheter, datamaskiner, smarttelefoner, nettbrett, TV-er eller til og med VR- og IoT-enheter. Selv om hver enhetsskjerm er forskjellig, tilpasses innholdet til brukerens enhet. Fordi backend lar oss definere en egen visning for online sett i en mobilapp, eller faktisk, eller for et hvilket som helst annet kontaktpunkt. Målet er å gi den beste opplevelsen for brukere på alle enheter. Det er verdt det, siden hver kanal gir oss unike presentasjonsmuligheter.

Å presentere innhold på forskjellige enheter og på forskjellige måter er den dominerende funksjonen som Headless' er foran andre teknologier på markedet.

API - hjertet av hodeløse

Hodeløs design er basert på API. Vi kan si at API fungerer som en bro mellom frontend og backend. Den skiller disse to delene fra hverandre og muliggjør kommunikasjon mellom ulike applikasjoner. Rådata på serveren støtter JSON- eller XML-formatet. Hvorfor er det viktig? Det er ikke nødvendig å generere innhold for hver enhet og sette på serveren. Vi "henter" de opplastede dataene fra serveren mens den gjengir klientsideversjonen avhengig av enheten som brukes. Den viser innholdet optimalisert til klientens appinnstillinger og parametere. Og det spiller ingen rolle om det er en nettapplikasjon i en nettleser, eller en mobilapp på noen smarte enheter (smarttelefon eller nettbrett, eller på en TV). I løpet av sekunder sender API-en denne informasjonen eller dataene fra backend til ethvert system som trenger dataene. Årsaken bak det er kan gjøre det er at selve innholdet er løsrevet fra en forhåndsdefinert struktur.

Fordeler med hodeløs

Den hodeløse modellen blir populær over hele verden - og her er grunnen. Arkitekturtypen konsentrerer seg om den brukerorienterte omni-kanalen etter betydelig salgsøkning. Headless støtter, og vil fortsette å gjøre det, enhver kundekommunikasjonskanal. Innholdsvisning tilpasser seg ulike enheter sammen med brukergrensesnittene. Det krever ingen endringer i applikasjonens backend. IT gir overveldende fleksibilitet, øker mulighetene våre for å implementere nye, innovative løsninger. Dessuten kan utviklere, markeds- eller e-handelsansvarlige på egen hånd skape unike kundeopplevelser på kortere tid enn før. Dessuten er headless perfekt kompatibel med PWA/TWA-applikasjoner, som erobrer e-handelsmarkedet.

Omnikanal

Økende kundeforventninger gjør at kjøpsveien utvides dag for dag. For å holde tritt med kundenes krav, må merkevarer tilpasse IT-verktøyene sine til ulike salgskanaler. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig å bare bytte til en multikanals salgsmodus. Hva er da? Integrasjon av alle kundekontaktpunkter for å bygge et konsistent merkevarebilde. Det er da omnikanalen kommer inn. Strategien er avhengig av å kombinere alle salgskanaler i én. Effektiviteten ligger i en enhetlig handleopplevelse på tvers av alle salgskanaler. Men med omnikanal må du være fleksibel, den tradisjonelle tilnærmingen vil ikke fungere. Fordi det holder på den gjensidige avhengigheten av frontend og backend, og synkronisering av flere salgskanaler. Det har ingen sjanse med Headless-løsninger som gir fleksibel og skalerbar arkitektur. For det første bruker hvert kundekontaktpunkt én enkelt datakilde. Endringer i det visuelle laget påvirker ikke backend-laget, i motsetning til monolitisk arkitektur hvor en endring i det ene laget går hånd i hånd med endringer i det andre. Selv om noen modifikasjoner blir mye enklere og implementerer nye salgskanaler. Det er også mulig å lage front-end-lag for hver salgskanal individuelt. Det er alltid rom for å utvide applikasjonsfunksjonene for å nå nye kundekontaktpunkter og opprettholde et konsistent merkevarebilde.

Rask innholdslevering

Hodeløs teknologi gir en kraftøkning til sidelastingshastigheten. Det er ikke den eneste nøkkelfaktoren som er viktig for sluttbrukere. Den andre er komfort og betydelig SEO-synlighet. Headless-baserte sider har en høyere posisjon i søkemotorer. Ved å bruke API-kall (dvs. forespørsler sendt til/fra server) kan du hente innhold. I scenariet deles ikke ressurser, så vi unngår systemoverbelastning, noe som ofte skjer i den tradisjonelle modellen. Nettleserens minne (cache) kjører nødvendige skript, noe som fører til at antall spørringer synker. Som et resultat garanterer vi systembrukere raskere systemdrift.

UX

Økende kundekrav er ikke den eneste grunnen til at nettbutikkeiere ønsker multikanal velkommen i e-handel. Å levere konsistente opplevelser ved hvert berøringspunkt er. Headless støtter kontinuerlig spesialister og UX-designere i å møte kundenes villeste forventninger. Ved å bruke skreddersydde verktøy er det mulig å tilpasse UX hver salgskanal og legge til toppfunksjoner. Brukertilfredsheten øker også på grunn av sidevisningshastigheten. Kunder som ser at alt går knirkefritt, kjøper mer. Samtalefrekvensen går utenfor listene.

Hodeløs mobil

Studien holdt av Gemius/PBI i august 2020, 24,2 millioner mennesker fikk tilgang til internett via forskjellige smartenheter. Totalt sett mistet forholdet mellom PC- og bærbare brukere ledelsen til mobilbrukere med over 3 millioner. Meningsmålinger fra tidligere måneder eller til og med år viser at smarttelefoner og nettbrett er mer populære og trenden øker stadig. Å handle nå og tilpasse nettsider til mobilstandarder er uunngåelig. Det er større begrensninger for å optimalisere sider for mobiler. Den hodeløse modellen støtter imidlertid ideen om mobil først og gjør den perfekt for oppgaven. Vi kan lage spesialiserte versjoner av mobilnettsteder og de som er egnet for skrivebordsbruk. Ettersom de hodeløse skiller frontend og backend, kan klienten bruke en applikasjon i hvilken som helst teknologi. Det har aldri vært enklere å designe en mobilapplikasjon.

Fleksibel design

I dag er IT-fleksibilitet noe enhver bedrift streber etter. Du kan stole på Headless siden det gir deg ubegrensede muligheter. Bedrifter kan tilpasse alle plattformfunksjoner og skape unik brukeropplevelse i flere kanaler. Det er mye lettere å følge markedstrender hvis du kan endre eller legge til funksjoner uten å bekymre deg for hvordan de vil påvirke hele systemet. Å separere backend- og frontend-lagene muliggjør bruk av et hvilket som helst programmeringsspråk, rammeverk eller teknologi. Det er gyldent ettersom du kan forme hva som helst etter bedriftens behov for å forbedre den gamle eller introdusere en ny salgskanal. Arbeidet er avhengig av å distribuere et annet API-endepunkt. Du designer en kommunikasjonskanal mellom hovedplattformen, og en ny POS (point of sale).

Sikkerhet

Den hodeløse arkitekturen gir mye større sikkerhet for all lagret informasjon og databaser. Siden frontend- og backend-lagene er atskilte, kan ikke en nettsidebruker få tilgang til systemets interne database. Systemdeler er ofte på forskjellige servere med vilje for å øke databeskyttelsen.

SEO-spørsmålet

Det er en vanlig misforståelse at CMS-basert er bedre enn Headless, siden det har flere innebygde funksjoner som hjelper til med å administrere SEO-aspekter. Headless CMS har ikke disse funksjonene som standard. Likevel kan du konfigurere den til å gi de samme og utvide dem ytterligere - forutsatt at du tenker godt gjennom det. Å bygge SEO-relaterte funksjoner skjer i systemets backend. I løpet av prosjektet bør du vurdere aspekter som metadata, URL-strukturer, HTTPS eller XML-nettstedskart. Merk Headless CMS løser sideytelsesproblemet. Som vi alle vet, er lastehastigheten på nettsiden en veldig viktig SEO-faktor. Det har også en reell innvirkning på din søkemotorposisjon og konverteringer. Google indekserer sider som laster sakte og favoriserer de raskere. Det er sant for mobilsøk, der hvert millisekund betyr noe i den generelle SEO-rangeringen.

Hodeløs PWA

Når du snakker Headless, må du si PWA (Progressive Web Application), fordi de går sammen. Teknologien hjelper til med å lage et brukergrensesnitt for Headless CMS-basert innhold. Ved å kombinere disse to alternativene får du dobbelt så mange fordeler. Du kan lage effektive, svært tilgjengelige og fremtidssikre plattformer.

Internett krever en mobil tilnærming, siden trafikken går gjennom taket. Smarttelefoner sluttet å være telefoner, de ble allsidige verktøy som ble brukt til arbeid og underholdning. På grunn av skiftet dukket det opp en ny applikasjonsgenerasjon: Progressive Web Apps. Hvorfor er mobilstandarden bedre? PWA-ene er ikke native apper, fordi brukere ikke installerer dem. De ligner de "gamle" fordi de fungerer og gir alle standard applikasjonsfunksjoner og mer.

La oss si at en bruker besøkte et nettsted som tilbyr en PWA. Deretter vises en spesiell nettvarsling som spør om man vil bruke appen på enhetene sine. Ved å klikke "Godta" vil ikonet vises på startskjermen deres. Den progressive appen starter som en vanlig nettside, men du starter dem ved å trykke på et applikasjonsikon. Det er mer ved PWA-er, de jobber offline, kan bruke innebygde funksjoner i en enhet (f.eks. kamera, geolokaliseringsfunksjon) og sender push-varsler. Dessuten gir de et mobilt brukervennlig grensesnitt, er veldig responsive sammenlignet med appen designet i den gamle standarden.

PWA takler alle store problemer mobilmarkedet har slitt med i årevis – og gir en rik mobilopplevelse til alle brukere. Du trenger ikke søke etter dem i appbutikker, vent til de installerer og/eller oppdaterer seg selv før du bruker dem. "Problemfri", kjør raskt og jevnt, og gjør det mulig å bruke alle funksjonene det originale nettstedet tilbyr. Fra en kundes perspektiv handler det om komforten ved bruk. Hvis alt fungerer bra, vil man kjøpe i løpet av sekunder. Likevel, hvis de får små problemer, for eksempel for lang lastetid, vil de vende seg unna. Selgeren mister en kunde, mens den potensielle kjøperen får en utilstrekkelig opplevelse. Den utrolige PWA-hastigheten er den mest avgjørende kvaliteten den tilbyr, etterfulgt av en utmerket UX og positiv håndhevelse for å komme tilbake.

PWAs standardutvidelse er TWA (Trusted Web Activity), som er en teknologi som forbinder hele verden av nett- og mobilapplikasjoner. Formålet er å så å si pakke alle PWA-baserte webtjenester i en spesiell beholder. Å ha appen som du kan selge den på en markedsplass, for eksempel Google Play. Brukere som besøker appmobilbutikken vil ikke engang vite at det er noe bedre enn en vanlig mobilapp.

Vi tør påstå at PWA eller TWA-baserte apper er fremtidens løsninger, og de vil fungere i alle bransjer. Dens fordeler går over all forventning, men vil utgjøre en enorm forskjell i e-handel.

Kombinere eller ikke kombinere PWA og Headless?

Vel, disse to så sterke og innovative teknologiene gjør det mulig å designe applikasjoner som tilbyr den mest revolusjonerende brukeropplevelsen. En slik duo garanterer ubegrenset IT-fleksibilitet og skalerbarhet for både applikasjoner og virksomhet. Markedet er sulten på disse to aspektene og TCO (Total Cost of Ownership). Mens en PWA-app er kostnadseffektiv og er nå den raskeste måten å utvikle seg på sammenlignet med Headless native-appen. Headless back-end gjør også alle PWA-applikasjoner enkle å oppdatere og forblir åpne for ytterligere digitale forbedringer. Slike applikasjoner fungerer jevnt og viser innholdet som samsvarer med en bestemt enhet. Men selv den best utformede front-end-applikasjonen kan ikke fungere uten en solid back-end, vil ikke tilfredsstille kundene våre. Her kommer Headless CMS til unnsetning. En kraftig plattform garanterer at informasjonsflyten går til/fra plattformen.

Hvem vil ha mest nytte av PWA?

Hodeløs er fremtidens teknologi. Det er en perfekt løsning hvis din bedrift verdsetter IT-fleksibilitet og frihet til å ta i bruk alternative løsninger. Netthandel er bransjen som vil gå bra med Headless. Dessuten, hvis du er en bedriftseier som alltid står overfor nye utfordringer, vil Headless svare på bønnene dine. Uansett om det gjelder å møte stadig voksende kundeforventninger, eller til og med eksperimentere med ny teknologi.

Den API-baserte tilnærmingen eliminerer begrensningene fra de tradisjonelle salgsplattformene. Det er best for store bedrifter fordi det tilbyr mange komplekse, unike forretningsregler og prosesser. Headless ønsker også integrering med eksterne systemer velkommen. Dens fleksibilitet gjør det lettere å integrere salgsplattformen din med andre systemer eller verktøy. Dessuten blir det mye håndterbart å utvide plattformfunksjoner og/eller implementering av alternative løsninger. Det er ingen begrensninger for noen spesifikk systemintegrasjon, så du kan si at mulighetene er uendelige, også med mobilutvikling.

Mobilapper har unike programmeringskrav og skiller seg fra tradisjonelle nettsteder. Headless kan fortsatt optimalisere driften. Det gir et bredt spekter av muligheter og tvinger ikke frem noen brukergrensesnittmetode. API-en leverer innhold fra samme backend, så det spiller noen rolle om appen bruker iOS, Android eller PWA. Å skille frontend og backend hjelper utviklere mye. Under utformingen av en applikasjon fokuserer de på å gi den beste kvalitetsopplevelsen til sluttbrukere.

Invester i Headless hvis din bedrift trenger noe mer. Du vil få mye for pengene sammenlignet med tradisjonelle systemløsninger. Selv om det er en større investering, vil fordelene hjemsøke deg og vil ikke overraske deg. Spesielt hvis du er en e-handelselger med ambisjoner om å bli global eller åpne nye salgskanaler. Avkastningen på investeringen øker sammen med applikasjonens ytelse, hastighet og betydelige besparelser i det lange løp. For å være sikker, beregn avkastningen basert på omfanget av virksomheten din og dens utviklingsplaner. Headless garanterer kanskje ikke tilfredsstillende resultater hvis din bedrift opererer i et mindre marked med færre målgrupper.

Sammendrag

Fremtiden er nå og kommer med ukjente. Den største utfordringen for bedriftseiere er ikke så mye å være klar, men å adoptere det som en kameleon. Nå vet du om Headless, det nye teknologiverktøyet som vil hjelpe deg med å endre farger. Dette betyr at du kan endre forretningsmodellen din for å ønske den uunngåelige utviklingen velkommen og matche den digitale virkeligheten og kundenes forventninger.

Nesten hver uke hører vi om nye eksempler og studiecaser på plattformer som brukte Headless-teknologi. Slike globale giganter som Forbes (PWA i 2017), Twitter (Lite, 2017), Uber (2018), Nike (2018), Adidas (2018), BMW (2018) og Zalando (2018) har det allerede. Deretter Netflix (2020), Amazon (Luna, 2020) og til slutt YouTube (utgivelse 25. januar 2021 og fungerer på en datamaskin). Og dette er noen eksempler på toppen av hodet. Hodeløs revolusjon er i bevegelse. Hopp på bølgen og la dine kunder og kunder nyte det også!


Komentarze ({{ all_count }})