Magento vs Shopware - analyse av salgsplattformer

Å velge riktig salgsplattform er en sak som definerer mange aspekter: hva slags e-handel du vil bygge, hvordan du vil bruke den, og hvilken forbrukeropplevelse kundene dine vil ha.

**automatisk oversatt tekst**

Både Magento og Shopware er åpen kildekode-løsninger, så de kan fritt utvikles og modifiseres. Imidlertid har de mange betydelige forskjeller som gjør dem dedikert til helt forskjellige målgrupper. Vi presenterer en sammenstilling av disse to systemene på grunnlag av mange kategorier. Denne analysen vil hjelpe deg å velge og finne svaret: hvilken som passer best for din virksomhet.

 

Generell informasjon

Magento
En av de mest populære e-handelsplattformene som for tiden er basert på 200 000 nettsteder. Den rangerer 8. blant alle åpen kildekode-løsninger. Magento-systemet brukes av de største e-handelsselskapene i verden, som Nike eller Coca-Cola. Et veldig stort og aktivt fellesskap har utviklet seg rundt produktet.

Shopware 6
Den tyske open source-plattformen har vært til stede på markedet i nesten 20 år og har en markedsandel på 4,7 %. Det nyter spesiell interesse i tysktalende land. Systemet er veldig fleksibelt, spesielt i versjon 6.

 

Pris og gjennomføringstid

Når du analyserer prisen, er det også verdt å ta hensyn til tidsfaktoren, som direkte kan oversettes til kostnadene som påløper. Noen ganger vil det å bygge et mindre avansert system, men på kortere tid (som kan utvides med nye moduler), gi profitt raskere enn et veldig komplekst verktøy på en gang.

Magento
Grunnversjonen av Magento Community Edition er selvfølgelig gratis. Magento Enterprise Edition koster rundt $18 000 per år. Den høyeste Magento 2 Enterprise-pakken koster opptil $22 000 per år, og prisen kan være høyere, avhengig av salgsvolumet. Den høyeste pakken gir service til over 25 millioner kunder, for et abonnement på $125 000 per år.

Plugins koster fra $40 til $10,00 (eller mer) avhengig av dine behov. Magento tilbyr over 5000 plugins fra 9 forskjellige kategorier, inkl. økonomi, markedsføring, betalinger eller sikkerhet.

Implementeringstiden til Magento er mye lengre enn Shopware. Et mindre prosjekt kan avsluttes etter ca 3 måneder, mens et større - opptil ett år.

Shopware 6
Allerede den grunnleggende (Starter Edition), gratisversjonen, tilbyr en veldig rik pakke med alternativer. Professional Edition koster 199€ per måned eller én gang i året for 2495€. Denne utgaven gir deg valget mellom Shopware-selvhosting eller skyhosting. Den mest avanserte Enterprise Edition er priset individuelt. Totalt sett kan plugger kjøpes fra 0€ til 7900€.

Når det gjelder implementeringstiden, er effektene merkbare mye raskere når det gjelder Shopware, hvis implementering kan ta fra 2 til 6 måneder.

 

Teknologi og drift

Magento
Det kreves minst grunnleggende teknologikunnskap. Selve installasjonen av de grunnleggende funksjonene og deres konfigurasjon krever oppmerksomhet og erfaring fra en spesialist. Daglig bruk er hyggelig, men det er ikke så lett å tilpasse alle innstillinger. På grunn av populariteten til plattformen, kan du finne mange opplæringsprogrammer på Internett som vil hjelpe deg å gå gjennom mange kompleksiteter i systemet. Det er tross alt et komplekst system som krever kunnskap for å fungere.

 

Shopware 6
Det krever ikke mer teknologisk kunnskap. Et veldig vennlig panel lar selv personer uten kodeferdigheter gjøre endringer. Mange elementer er dra-og-slipp-baserte. Konstant forhåndsvisning av endringer muliggjør raske modifikasjoner, selv på egen hånd. Kundene til Shopware-baserte butikker har også en børste med brukervennlig grensesnitt.

 

Brukerstøtte

Magento
Det kan skryte av et av de mest utviklede samfunnene i verden. Støtte er bygget fra over 100 tusen medlemmer over hele verden. Kommunikasjon med dem er mulig gjennom diskusjonsfora så vel som den offisielle dokumentasjonen til selskapet.

Shopware 6
Fellesskapet er bygget av over 40 tusen medlemmer, men det er verdt å huske på at det først og fremst er tysktalende. I tillegg er det mulig å kjøpe en profesjonell støttetjeneste fra leverandøren til en pris av 49€ per måned.

 

Justering

Begge løsningene er basert på en åpen kildekode-lisens, så det er mulig å endre dem. I tillegg tilbyr begge merkene en omfattende pakke med plugins, både gratis og betalte.

Magento
På grunn av det ekstremt omfattende fellesskapet, kan Magento skilte med over 5000 plugins, og fordi det nyter uflaggelig interesse, opprettes nye hele tiden.

Shopware 6
Tilbyr 3500 forskjellige moduler. De fleste av dem er kun tilgjengelig på tysk, på grunn av den første produktutviklingen, kun på tysk. Dette endres for tiden, og utvidelser vises også på engelsk.

 

SEO og markedsføring

Magento
Hvilke markedsføringsfunksjoner du får til disposisjon avhenger av pakken du velger. Verdt å nevne er, inkl. muligheten til å generere kuponger og eksportere dem til nyhetsbrevet. Et annet eksempel er opprettelsen av et poeng- og belønningssystem. I tillegg er det mulig å kjøpe ekstra plugins fra nesten 500 tilgjengelige for øyeblikket. Prisene på en slik tjeneste når opp til 1000 dollar.

Shopware 6
SEO bygges inn automatisk, men kan endres ved behov. Det er mulig å kjøpe en profesjonell SEO-plugg, den kostnaden er 249,00 €. Absolutt, et veldig stort aspekt av Shopware-salg er basert på historiefortelling. Kundens unike opplevelse med produktet er ment å oppmuntre dem til å foreta et kjøp.

 

Utvidelse

Magento
Den ble designet for omfattende e-handel som betjener et veldig stort antall forbrukere. I tillegg tilbyr den et bredt utvalg av valutaer, forsendelser til forskjellige land og betalinger. Derfor er det ikke noe stort problem å lage en butikk med Magento – den er dedikert til bedriftskunder. Dessverre kan det hende at noen moduler fra Magento 1 ikke er kompatible med Magento 2.

Shopware 6
På grunn av det faktum at Shopware er dedikert primært til små butikker, hvis butikken vokser, vil det være nødvendig å kjøpe flere alternativer. Det faktum at Shopware i lang tid bare ble utviklet på tysk kan være en stor hindring.

 

Sammendrag

Hva er Magento bedre på?
Det største e-handelssystemet
Det mest omfattende samfunnsstøttesystemet
Muligheten for å sette opp svært avanserte e-handeler
Muligheten for å lage e-handelsnettsteder som betjener millioner av kunder
Hva er Shopware bedre på?
Fleksibelt grensesnitt, også for mindre teknologisk avanserte brukere
De fleste alternativene er tilgjengelige i gratisversjon
Kort gjennomføringstid
Shoppingopplevelse basert på historiefortelling

Ulemper med Magento
Betalt omfattende alternativer - hvis du er villig til å bruke dem, må du regne med høye priser
Jo flere moduler, jo lengre implementeringstid
Kompleksiteten til systemet gjør det praktisk talt umulig å uavhengig implementere e-handel - det er nødvendig å ansette kvalifiserte IT-spesialister
Drift krever minst grunnleggende kunnskap om programmeringsspråk
Ulemper med Shopware
Fellesskapet består hovedsakelig av tysktalende brukere, og de fleste av de eldre tilleggene er kun tilgjengelige på dette språket
Ikke så fleksibel og kraftig som Magento, f.eks. SEO-alternativer er litt begrenset
Systemet erobrer bare utenlandske markeder og det er ikke lett å finne Shopware-spesialister
Kan ikke delta i store bedriftsbutikker

 

Siste tanker

Det kan konkluderes med at Magneto vil være bedre egnet til store e-handelssaker som betjener tusenvis av kunder. Merket, som innser plassen det inntar på markedet, prøver også å nå mindre bedrifter. For dette formålet er oppdatering 2.3.1 laget med mål om å skape et vennligere miljø for mindre bedrifter. På den annen side er Shopware i stadig utvikling og streber etter å tilby et optimalt produkt som kombinerer mange funksjoner ved omfattende e-handel.

Men husk at uansett hvilket av systemene du velger, avhenger hvordan det vil fungere i stor grad av hvordan det vil konfigureres. For dette formålet er det alltid verdt å konsultere spesialister, spesielt hvis du ikke har erfaring med å sette opp e-handel.

 


Komentarze ({{ all_count }})