Omnibus introduserer endringer i e-handelsbransjen

Omnibusdirektivet har som mål å styrke beskyttelsen av forbrukerrettigheter og regulere spørsmål som prisreduksjoner, eller publisering av meninger om produkter. Entreprenører plikter å justere butikkene sine frem til 28. mai.

**automatisk oversatt tekst**

Netthandelsbransjen forbereder seg på store endringer på grunn av ikrafttredelsen av EUs omnibusdirektiv. Den forplikter alle butikker og markedsplasser til å annonsere salget på en rettferdig måte og informere om priser. Næringsdrivende er nå forpliktet til å justere butikkene sine frem til 28. mai.

Begrunnelse for omnibusdirektivet

Beslutningen om å innføre disse forskriftene er godt begrunnet. Svært ofte manipulerer butikker kunstig prisene før de reduseres, noe som kan sees på eksemplene Black Friday og Cyber ​​​​Monday. Det var analyser av kampanjene fra slike dager utført i 2021, de viser tydelig fenomenet prismanipulasjon. De faktiske reduksjonene var bare på rundt 3,6 %, og noen gründere hadde manipulert prisene på produktene sine enda tidligere for å redusere dem til det forrige beløpet. Dessuten, ifølge EU-lovgiveren, var bestemmelsene som var i kraft til nå ikke tilpasset moderne digitale løsninger, som blir tilbudt kunder med økende popularitet. Nettbutikker skal garantere brukerne klarhet og åpenhet gjennom hele kjøpsveien.

Hvordan fungerer det i praksis?

E-handelsbedrifter, dvs. alle nettbutikker, salgsplattformer eller markedsplasser er forpliktet til å tilpasse seg nye regler som dekker flere områder:

Kampanjer, salg, rabatter

I henhold til direktivet skal den næringsdrivende ved opplysning om redusert pris på et produkt eller en tjeneste også inkludere opplysningene om laveste pris som gjelder innen 30 dager før avslaget. I tilfelle varen eller tjenesten har kommet på markedet på mindre enn 30 dager, skal den laveste prisen fra salgsdatoen vises.
Timberland-butikken informerer for eksempel om priser på denne måten:

omnibus_price.png [625.21 KB]

kilde: www.timberland.com/shop/playa-sands-slide-sandals-brown-tan-a2pd231?iid=nullsearchrecs



Annonsering

De nye reglene gjelder også for annonser. Det betyr at alle regler om informasjon om kampanjer og priser også gjelder i annonsene, noe som ikke skal skape tvil for forbrukerne og skal muliggjøre prissammenligning. Dessuten må søkemotorer og markedsplasser gjøre søkeresultatene transparente - skille mellom hvilke som er betalt annonsering, eller sponsede tilbud osv. Grensen mellom organiske og betalte resultater skal være godt synlig for brukerne. For eksempel, i Googles søkeresultater er annonsen merket, men mange legger ikke merke til det:

Reklame for adidas' offisielle nettbutikk, viser online kolleksjoner siden 1949. Kjøp nå, betal ved levering, 30 dagers gratis retur.

kilde: google.com
 

Et eksempel på god praksis fra OLX Group:

OLX-logo på en enkel bakgrunn, symboliserer tilkoblingen mellom kjøpere og selgere på nettet.

kilde: www.olx.pl
 

Ved automatiseringer som individuelt tilpasser prisen på grunnlag av brukervalg, bør selgere informere sine kunder om bruken av slike systemer. Et annet ansvar for selger er å presentere, på nettbutikken og på markedsplasser, hovedparametrene som bestemmer rekkefølgen på produkt- eller tjenestepresentasjonen i søkeresultatene. Som et resultat vil kunder kunne forstå hvorfor produkter eller tjenester vises på nettsiden i en gitt rekkefølge.


Produkt- eller tjenesteanmeldelser

Omnibusdirektivet er ment å få slutt på urettferdig praksis som tar sikte på å forvirre forbrukere; inkludert meninger lagt ut på nettbutikken som veldig ofte publiseres av uvirkelige kjøpere. Så hvis en gitt butikk gir funksjonen til å gi meninger, bør eieren verifisere dem når det gjelder autentisitet. En god løsning gir f.eks. Amazon, som tillater å legge til tilbakemelding først etter at bestillingen er bekreftet og transaksjonen fullført. Dette alternativet er kun tilgjengelig i brukerens konto i fanen "Mine bestillinger".

Gjennomsiktig ansvar

Bestemmelsene i EU-direktivet indikerer også behovet for å informere forbrukerne om forpliktelser knyttet til selger og plattformeier, f.eks. i forbindelse med reklamasjoner eller returer. Dette gjelder når kunder gjør et kjøp på plattformen, men de aner ikke om de kjøper et produkt eller en tjeneste fra trader, plattform eller noen andre. Følgelig vet de ikke hvem de skal sende inn for eksempel en klage til.

Til nå har en slik bestemmelse vært tatt inn i forskriften, men det nye direktivet krever at den skal tas med for eksempel på produktkortet, handlekurven eller e-postmeldingen.

I praksis vil eiere av salgsplattformer være forpliktet til å informere kundene om ansvarsfordelingen og om selgeren er en privatperson eller en profesjonell næringsdrivende.

Det er spesielt viktig fordi brukeren som har kjøpt varene fra en privatperson ikke har visse rettigheter, for eksempel til å returnere et produkt.


Hva er straffen for manglende overholdelse av regelverket?

Næringsdrivende som ikke vil tilpasse seg EU-regelverket vil bli ilagt økonomiske bøter. Direktivet har strenge bøter som kan sammenlignes med EUs generelle databeskyttelsesforordning (GDPR). Fullmakten til å pålegge dem skal utøves enten av kompetente myndigheter, ved å henvende seg til andre kompetente myndigheter eller andre offentlige myndigheter, eller ved å instruere utpekte organer.
Avslutningsvis implementerer eller utvikler flere og flere gründere sine egne handelsplattformer. De må imidlertid være oppmerksomme på de ovenfor beskrevne juridiske problemene og tilpasse sine forskrifter, produktkort, søkemotorer eller meningsmoduler til EU-lovgivningen for å unngå unøyaktigheter, og for å sikre et pålitelig bilde av selgeren.

  Vil du vite mer om oss?

e-handel

e-handelsbransjen