PIM vil redusere e-handels faste kostnader

PIM-plattformer effektiviserer det daglige arbeidet til en e-handelssjef og teamet hans, noe som oversetter seg til målbare besparelser. La oss finne ut hvordan en PIM kan bidra til å redusere kostnadene forbundet med drift av en nettbutikk.

**automatisk oversatt tekst**

Utviklingen av e-handelsbransjen er utvilsomt en utfordring for mange gründere. Kundene er stadig mer krevende. De ønsker å handle raskt og enkelt, med tilgang til oppdatert og omfattende produktinformasjon. Et verktøy som effektivt støtter dette området av e-handel er et PIM-system (Product Information Management).

For en tid siden skrev vi om hvordan en PIM-plattform vil transformere dine e-handelsmarkedsføringsaktiviteter. I dag skal vi se på hvordan PIM-plattformer kan hjelpe deg med å redusere kostnadene forbundet med drift av en nettbutikk.

Hva er PIM-systemet?

Snarveien PIM står for et system for å administrere produktinformasjon. Den inneholder alt innhold og informasjon om selskapets tilbudte produkter - navn, beskrivelse, teknisk spesifikasjon, bilder, videoer, priser og prispolitikk, lagernivåer, leveringsalternativer, farge- eller størrelsesdata. Dette er imidlertid bare noe av informasjonen som PIM administrerer.

Å samle og behandle alle produktdata på ett sted gjør det enklere å kontrollere dem. Spesielt hvis vi bruker PIM i flere nettbutikker eller andre salgssteder (markedsplasser, sosiale mediebutikker, sammenligningssider, plattformer som tilbyr selskapets handelsmenn, etc.).

PIM forbedrer effektivt arbeidsflyten av produktinformasjon innenfor selskapets strukturer og blant forretningspartnere. Det resulterer i automatisk import av data fra leverandørenes systemer, og også sanntidseksport til ulike salgskanaler. Ved å bruke dette systemet kan selgeren være sikker på at all informasjon om produkter er konsistent og oppdatert, uavhengig av hvilken salgskanal en kunde møter et produkt gjennom.

PIM-systemet støtter tre grunnleggende områder: 

  • Samling av data fra flere kilder på ett sted og sikrer korrekt konsolidering,
  • Tilveiebringelse av muligheten til å effektivt søke, verifisere data og engros endre / oppdatere dem,
  • Publisering og overføring av produktrelatert informasjon til systemer som e-handelsportaler.

Hvem vil dra nytte av PIM?

For å si det enkelt er PIM en flott løsning for de som ønsker å forsikre seg om at produktinformasjonen er konsistent og feilfri. Implementeringen av dette verktøyet gir de fleste fordelene:

  • for store nettbutikker,
  • for eiere av e-butikker som selger omnikanal,
  • for distributører og grossister, for hvem mengden og kompleksiteten av produkter er omfattende.

Det er også en spesielt brukbar løsning da informasjonen om det selgende sortimentet, som produktbeskrivelser fra en rekke leverandører eller tekstforfattere, kommer fra eksterne enheter.

Hvor viktig er produktinformasjon?

Moderne teknologier legger oftere og oftere til rette for netthandel.

AR og VR gir mulighet for å skape handleopplevelser som ligner de i tradisjonelle butikker, forskjellen er at kunden ikke kan røre produktene før bestillingen er behandlet.

En slik person baserer seg hovedsakelig på bilder, beskrivelse og spesifikasjoner som er oppgitt på produktkortet.

Det får oss til å komme til en enkel konklusjon, jo bedre et produkt er beskrevet, jo sikrere er det at en kunde bestemmer seg for å kjøpe.

Produktinformasjon er verdifull ikke bare for kunder, men også for ansatte på alle nivåer i bedriftsstrukturen.

Det er vesentlig både for arbeidshverdagen og for strategiske beslutninger. Innføringen av PIM-systemet letter prosesser og sparer tid og energi for ansatte.

Hvordan støtter PIM ytelsen til e-handelsteam?

  • Kategoriansvarlig – modul som reduserer antall feil i innlagte data. Takket være deres automatiske gjenkjenning blir innholdsverifisering mye enklere. Lagring av data på ett sted øker beskyttelsesnivået og letter kontroll over dem. Systemet gjør det også enklere å distribuere produktinformasjon til flere kanaler og oppdatere dem i sanntid.
     
  • Markedssjef – det gir enkel tilgang til all produktinformasjon. Forenkler også analyse av informasjon og akselererer distribusjonen til flere kanaler. Integrasjoner med annonsesystemer gir også mulighet for raskere lansering av nye kampanjer og mer effektiv styring av eksisterende. Produktopplevelsen til forbrukere er også betydelig bedre, og dermed reduseres prosentandelen av avkastning på grunn av inkonsistens med en beskrivelse.
     
  • IT-sjef – øker kontrollen over data og reduserer risikoen for tap av data som påvirker kostnadsreduksjonsprosessen. Systemet sikrer skalerbarhet for voksende nettbutikker. Det gir også mulighet for å integrere med andre plattformer og modifisere systemet for å tilpasse det til bedriftens behov. En ekstra fordel er muligheten for å legge til nye funksjoner til systemet raskere og billigere. Det som er verdt å merke seg er den enkle integreringen av denne typen plattformer med andre systemer som brukes i organisasjonen.
     
  • Kundeservicespesialist - med pålitelig produktinformasjon reduserer systemet antall henvendelser og klager. Det er en tilgang til en sentral kilde til produktinformasjon for ansatte som øker hastigheten på å svare på forespørsler. Databasen med ofte stilte spørsmål tillater også automatisk opprettelse og oppdatering av produktspesifikke FAQ. PIM effektiviserer også informasjonsarbeidsflyten og produktbevisstheten.

Områder som krever støtte i produktinformasjonshåndtering

Svært ofte selger produsenter eller distributører i mange kanaler, og det er derfor de inkluderer informasjon om produktene sine mange steder:

  • Publikasjoner på nettsiden, nettbutikker, sosiale medier, og de i form av nyhetsbrev sendt direkte til kunder.
  • I tradisjonelle, trykte materialer (kataloger, brosjyrer, brosjyrer og reklamemagasiner).
  • Trykt materiale brukes også under opplæring for leverandører og distributører.
  • Prislistene er også steder hvor det vises produktinformasjon.

Uansett hvordan og hvor disse dataene skal brukes, møter organisasjoner som ennå ikke har implementert PIM-systemet oftest problemer på følgende områder:

  • Opprettholde oppdaterte data – dette problemet gjelder spesielt for store e-handelsselskaper som tilbyr mange produkter spredt over mange salgskanaler og/eller de som i stor grad bruker trykt materiale. Manuell innføring av modifikasjoner og oppdateringer er ikke bare sløsing med tid, men også en risiko for å gjøre feil mens du legger inn produktinformasjon. Dessuten er det stadig vanskeligere å finne den mest oppdaterte versjonen av en gitt produktbeskrivelse blant en så stor mengde data.
     
  • Spredning av produktinformasjon og mangel på konsistens – i den tradisjonelle tilnærmingen betyr ikke endring av produktinformasjon på ett sted at det ikke er behov for å innføre endringer andre steder. Videre kan ulike former for beskrivelser dukke opp på ulike steder, og disse beskrivelsene endres med årene, og noen ganger til og med måneder. Filene som produktinformasjon er lagret i tar mye plass og har ofte ulike formater, noe som gjør det vanskelig å kombinere dem til den sammenhengende helheten.
     
  • Den menneskelige faktoren og behovet for automatisering – den menneskelige faktoren er et tema i håndteringen av produktinformasjon. Produktinformasjon er basert på kunnskap og kompetanse til personer som kjenner produktet og dets data. Ansatte i andre avdelinger (f.eks. markedsføring) må basere seg på samarbeid med dem, noe som forlenger prosessen betydelig og øker risikoen for å gjøre feil.

Produktinformasjonsstyring og ekspansjon til utenlandske markeder

PIM-systemet er spesielt viktig for store, internasjonale prosjekter. Det er en uvurderlig støtte mens du selger omnikanal og raskt går inn i nye utenlandske markeder. Denne løsningen gir nye muligheter – kontrollen på enkeltprodukter i ulike markeder.

Bedrifter som planlegger å ekspandere på internasjonale markeder, eller de som allerede opererer der, bør ikke undervurdere de mange fordelene med et PIM-system. Det vil være en stor støtte for å tilpasse produktinformasjon til konteksten til et spesifikt marked. Det vil forbedre oversettelsen og lokaliseringen av beskrivelser og attributter, justere søkealternativer til et spesifikt marked, introdusere separate filtre (f.eks. i Tyskland søkes biler av KBA, mens i Polen etter VIN-nummer), eller bestemmer synligheten til produkter angående en spesifikt marked.

Etter at verktøyet er riktig konfigurert, kan de fleste av disse funksjonene utføres automatisk, og operasjonen fokuserer kun på verifisering og aksept av ferdige data.

pim_korzysci_21.png [45.96 KB]

Hvor vil du spare penger med PIM?

  • Tidsbesparelser og kostnadsreduksjoner.

    Å legge inn data på produkter manuelt er tidkrevende og krever mye engasjement og fokus. Omfattende sortiment, flere informasjonskilder og salgskanaler forårsaker feil og mangler i beskrivelser.

    Ved å implementere PIM-systemet dukker det opp en mulighet for å automatisere slike oppgaver. Fordelen er muligheten til å legge inn innhold bare én gang for ikke å kaste bort tid og energi. Å gi detaljert produktinformasjon er også for å redusere antall henvendelser.

    Dessuten er det i mange tilfeller et alternativ for å definere en beskrivelsesmal som, basert på PIM-informasjonen importert fra mange kilder, supplerer selve relevante data.
     
  • Ordnet kommunikasjon, effektiv styring og overvåking av produktinformasjon.

    PIM-systemet gjør det mulig å endre informasjonen og tilpasse den til salgskravene. Mens du samler inn data på ett sted, ser det ut til at det er mulig å administrere dem enklere. Den sammenhengende kommunikasjonen forsterker bildet av en nettbutikk, som vil oppleves som profesjonell og troverdig, og de positive handleopplevelsene gjør at kundene ønsker å komme tilbake og kjøpe igjen.
     
  • Salgsvekst, mindre avkastning, økt kundetilfredshet.

    Ved bruk av PIM-systemer øker konverteringsraten ved å legge ut produktbeskrivelser av høy kvalitet på butikkens nettside. Varer som selges på nettet kan ikke berøres, derfor er det viktig å gi så omfattende og nøyaktig produktinformasjon som mulig.

    En kunde som mottar all nødvendig data vil med stor sannsynlighet foreta flere kjøp i butikken. Et godt beskrevet produkt gir også lavere risiko for avkastning. PIM-systemet bidrar til å eliminere forekomsten av feil betydelig mens du legger inn informasjon manuelt på forskjellige plattformer, dette er mulig på grunn av den automatiske varslingen.
     
  • Enkel og rask introduksjon av nytt sortiment.

    Nye produkter og varianter av varer dukker ofte opp i nettbutikker. Det er produkter hvis beskrivelse bør endres sesongmessig. PIM-systemet letter prosessen med administrasjon av produkter, som butikken allerede har i tilbudet, og hjelper til med praktisk implementering av det nye sortimentet.

    Standardiserings- og kartleggingsfunksjonene er spesielt nyttige i denne forbindelse. I tillegg gir systemet integrasjon med eksterne databaser, takket være at introduksjonen av nye produkter ikke er så tidkrevende.

Konklusjoner

En bedrift som ønsker å gjennomgå en digital transformasjon bør fokusere på automatisering og synkronisering av oppgaver. Implementeringen av PIM-systemet er et steg mot forretningsutvikling.

Et velvalgt og konfigurert system ( Se vår artikkel: PimCore eller Akeneo. Hvilken PIM å velge og hvorfor? ) kan administrere en stor mengde data og produktinformasjon som gjør det mulig å organisere dem på en slik måte at de administreres intuitivt på hver salgskanal. Dette reduserer mengden manuelt arbeid betydelig og øker kontrollen over et selskap. Det resulterer i besparelser av tid og kostnader, og påvirker produktkommunikasjonen positivt. Dette verktøyet letter og automatiserer en betydelig del av arbeidet, reduserer driftskostnadene og gir utsikter til å erobre nye markeder.

 Vil du vite mer om oss?

PIM

e-hande