Tre ganger ja for søkeverktøy for e-handel

Nyttig for produktsøk og nettstednavigering. Verdifull kilde til informasjon om kunders behov og atferd. En skreddersydd produktsøkemotor i e-handel er en investering som gir flerdimensjonal fortjeneste.

**automatisk oversatt tekst**

Så mange som 10-40 % av folk som besøker en nettbutikk bruker produktsøkemotoren for å navigere gjennom nettsiden. I sin studie gikk Prefixbox et skritt videre og fant at opptil 40-80 % av kjøpene genereres av e-butikksøkeverktøy.

Den daglige kontakten mellom internettbrukere og kraftige søkemotorer, som Google, har formet deres forventninger til søkemekanismene de arbeider med i nettbutikker. Det skal være raskt, effektivt og rett på sak.

Søkemotorer har et enormt potensial for e-butikker, men bare riktig skreddersydd til behovene til en gitt virksomhet kan gi målbare resultater. Lær om mulighetene som tilbys av produktsøkemotorer for e-handel, deres funksjoner og teknologier.

 

Hva er egentlig produktfinneren i en nettbutikk?

Som den første assosiasjonen til å søke i en nettbutikk, vises bildet av tekstfeltet der vi skriver søket i hodet vårt. Fra skaperne av butikkens synspunkt er det faktisk mye mer enn en boks som skal suppleres med et søkeord. En lokal søkemotor i en nettbutikk er imidlertid et verktøy som kan integreres mye mer med nettsiden til en gitt e-butikk.

Et søkeverktøy tilpasset bransjens behov, bredden og dybden på sortimentet er ansvarlig for å gi kunden de ønskede resultatene med maksimal nøyaktighet. Dette inkluderer:

søk med søkemotoren (felt for å legge inn søk),
fasettert søk (ved bruk av definerte filtre),
produktrangeringer (viser resultater i et hierarki underordnet sorteringskriteriene),
database med aksepterte synonymer

 

Det første JA - reduksjon av tomme resultatsider

Folk som leter etter en og samme ting vil skrive inn søket sitt på mange måter. Den ene vil beskrive produktet i detalj, den andre vil utelate polske tegn, den tredje vil bruke det vanlige navnet, og så videre. Vi blir vant til realitetene der en potensiell kunde forventer at butikken forstår dens intensjoner og kommunikasjonsmetoder mer og mer.

Hvis søkemotoren ikke er i stand til å behandle det angitte søket, vises tomme resultatsider.

Feil og synonymtoleranse
Som et resultat av at «nullresultatsiden» dukker opp, synker kundetilfredsheten med kjøpsopplevelsen. Forskning viser at 20 % av søkemotorbrukerne skriver inn søket på nytt så snart de skriver inn det første, og 21 % går rett etter det første mislykkede forsøket. En av løsningene for denne typen situasjoner er å matche høy toleranse for feil, fonetiske notasjoner og synonymer til nøkkelfraser som brukes i beskrivelsen av produktet eller produktkategorien.

De fleste av de tilgjengelige verktøyene lar butikkadministratoren for eksempel opprette en database med aksepterte synonymer. Moderne løsninger bruker Machine Learning, takket være hvilken vår søkemotor kan bygge en slik database på egen hånd, og dermed huske og gjenkjenne nye synonymer enda mer effektivt.

 

NLP (Natural Language Processing)
Et ekstra problem oppstår når et ord med flere betydninger brukes i spørringen. Å forstå intensjonene eller komplekse spørsmål som de vi ville spurt en servicemedarbeider i en fysisk butikk er ofte et problem for søkemotorer basert på nøkkelsetninger.

Natural Language Processing er en metode for semantisk spørringsbehandling som brukes i moderne søkemotorer. Den lar deg søke i hele setninger ved å bruke det naturlige språket vi bruker hver dag, i motsetning til å skrive inn søk basert på nøkkelfraser.

På grunn av NLP er det søkemotoren som har som oppgave å "trekke ut" intensjonen fra den angitte spørringen, og spare kundens innsats for å komme opp med et fraseskjema som vil oppfylle oppgaven.

"Andre søkte også" - som alternativer for manglende produkt
Å oppnå kundetilfredshet med de leverte resultatene er en utfordring, og implementeringen er spredt over tid. Det er umulig å eliminere tomme sider med resultater 100 % hvis for eksempel den angitte forespørselen er ekstremt uvanlig eller produktet du leter etter er utsolgt eller har blitt trukket fra salg.

Situasjonen kan lindres ved å erstatte den grove beskjeden om mangel på passende resultater med forslag til alternativer til det opprinnelige søkeobjektet. Dersom butikkplattformen er integrert med leverandørenes lagersystemer, kan du også vise produktet med informasjon om planlagt tilgjengelighetsdato.

En riktig produktsøkemotor muliggjør detaljert og transparent definisjon av grupper av produkter som ligner tematisk etter kategori eller individuelle egenskaper. Ved at vi, i stedet for en gapende blank side, gir kunden relaterte, alternative produkter før vi fortsetter å søke i en annen butikk.

 

Det andre JA - intuitiv kundereise

Søkemotorbrukere er en gruppe kunder med høyt kjøpspotensial. Sannsynligheten for å legge inn en bestilling av en slik kunde er 5-6 ganger høyere enn for en bruker som bare blar gjennom produktkataloger uten et spesifikt opplegg.

Hver e-handelsleder har som mål å økese salg, konvertering og overordnet utvikling av nettbutikken. Siden du allerede vet at gruppen som bruker søkemotoren er et ekstremt viktig segment av kunder, er det verdt å optimalisere funksjonene som er tilgjengelige for dem.

Fasettiserte søke- og sorteringsmuligheter
Fasettnavigering i en nettbutikk er bruken av spesifikke filtre på produkter, som er basert på deres ulike funksjoner. Denne funksjonen er definitivt nyttig på nettsteder med et omfattende utvalg, og i tilfelle av multisektorgiganter - nødvendig.

For klienten er det et nyttig verktøy både for å filtrere altfor generelle søkeresultater og for folk som navigerer direkte gjennom påfølgende produktkategorier.

Viser antallet produkter som er funnet
Informasjonen om antall produkter som samsvarer med søket er ikke et åpenbart element for å vise resultatene. Nettbutikker introduserer en slik funksjon oftere og oftere for å gi den perfekte kundeopplevelsen, men mange mangler den fortsatt.

Informasjon om dybden av hele katalogen plassert i begynnelsen er utgangspunktet for kunden i påfølgende aktiviteter. For den omfattende bruken av potensialet til en slik funksjon, kan vi bruke visningen av antall tilgjengelige varianter i hver kategori på stadiet med filtrering av resultatene.

Første blikk og 27 tegn
Å plassere søkemotorfeltet på et synlig sted er et av de mest grunnleggende prinsippene for å designe implementeringen av en søkemotor til en nettbutikk. Forespørselsboksen skal oftest ha en egen, separat plass helt øverst i butikkfronten, nær navigasjonselementene.

Størrelse har også betydning i dette tilfellet. Hver kunde søker forskjellig, og det er verdt å forberede søkemotoren til å akseptere lengre fraser i søket på en slik måte at innholdet ikke forsvinner ut av brukerens syn.

Det optimaliserte søkefeltet skal inneholde minimum 27 tegn, som ifølge forskning er 70 % av søkene som legges inn i nettbutikker.

Autofullfør
I søkemotoren kan vi bruke den praktiske autofullføringen av den angitte setningsfunksjonen. Etter å ha skrevet inn nok bokstaver til å gjenkjenne sannsynlige ord, foreslår verktøyet slutten eller fullføringen av hele frasen basert på mulighetene definert i databasen, ofte med et praktisk hint. I det kan kunden fortløpende bestemme om resultatene oppfyller deres behov eller om den angitte forespørselen skal endres.

Avhengig av implementert verktøy, tilbyr noen muligheten til å forhåndsvise resultatene. En liste eller flere fliser med eksempelsøkeresultater for en gitt setning utvikles under søkefeltet før den bekreftes. Derfra kan klienten gå direkte til tilbudet han er interessert i uten å måtte søke i hele settet med resultater.

Søk mellom kategorier
Ofte har mellomstore og større nettbutikker ekstra innholdselementer på nettsiden. Dette kan være bransjeblogger, undersider med dokumentasjon, regelverk, eller nyheter fra bedriftens liv.

En praktisk løsning i dette tilfellet er å muliggjøre søk også etter individuelle kategorier av undersider. På denne måten vil kundene raskere finne informasjonen eller produktene de leter etter, samt tilleggsinnhold om dem.

 

Det tredje JA - moderne fremtid for produktfinnere

Searchandising
Stadig flere forbrukergrupper overfører permanent sine daglige handlevaner til Internett, noe som kontinuerlig motiverer og inspirerer e-handels «aktører». Dette er et godt tidspunkt for e-handelsledere til å analysere dokumenterte handlinger som driver offline salg og gjøre dem om til lønnsomme online salgsløsninger.

En av dem er searchandising, det vil si merchandising i e-handelsversjonen. Det inkluderer prosessen med å planlegge resultatvisningen med den hensikt å styrke interessen for et gitt produkt og/eller øke salget i et gitt område.

 

Searchandising er et salgs- og markedsføringsverktøy for å markedsføre utvalgte produkter og organisere hierarkiet i resultatvisningen. For eksempel, i en klesbutikk på forespørsel for jakker:

om sommeren kan du planlegge å primært vise sesongmessige nyheter
i høst-vinterperioden kan du skille vinterprodukter, eller rabatterte produkter fra sommerperioden, men også rester fra forrige sesongsalg - avhengig av butikkens policy.
Bruk av searchandising krever kontinuerlig overvåking av effektene for å kunne modifisere og forbedre de innførte reglene på riktig måte.

Personalisering
I e-handel er personalisering mye mer enn bare å matche annonser og andre aktiviteter til en spesifikk kunde. Personalisering kan også referere til å tilpasse individuelle elementer som vises på handlestien til kundens behov.

Tilpasning i en nettbutikk kan være basert på ulike faktorer. Ved å bruke søkemotoren til dette formålet er bakken null, på de enkleste vilkår, søkehistorikken, hvorfra du kan trekke ut nødvendig informasjon og justere spesifikke handlinger basert på den.

Den spesifikke oppførselen til forbrukere ved bruk av søkemotor og fasettert navigering gjør det mulig å skille forbrukere som besøker butikken fra hverandre. Ved å analysere deres vei på nettstedet kan du se mønstre av deres oppførsel og identifisere visse karakteristiske grupper blant dem.

Minst 60 % av e-kundene forventer samsvarende søkeresultater, og dette tallet fortsetter å vokse. Riktig tilpasset tilpasning viser kundene dine at du forstår deres behov og ønsker, og viktigst av alt, at du prøver å svare på dem.

Ved å presentere produkter som det er mer sannsynlig at kunden er interessert i, øker du også sjansen for å øke salget.

Observere trender
Informasjonen gitt av brukere of søkemotoren i butikken din er også verdifull i et bredere bruksområde. Den pågående analysen av forbrukeratferd, måten å formulere henvendelser på, og spesielt innholdet deres, gir deg et verdifullt verktøy for å overvåke trender.

Det er verdt å nevne at slike data får verdi på grunn av nøyaktigheten. Kjøpstrender som du observerer forme gjennom henvendelsene i søkemotoren din, er akkurat det kundene dine forventer på et gitt tidspunkt. Du trenger ikke å filtrere ut unødvendige data om trender som dukker opp i hele bransjen du opererer i, fordi de nåværende forventningene til fellesskapet til dine vanlige og potensielle kunder som besøker butikken allerede er kjent.

Å møte de periodiske behovene til forbrukere, forårsaket av en midlertidig økning i produktets popularitet, betyr å passe inn i sanntidsmarkedet. På denne måten oppnår du suksessivt kundenes tillit og lojalitet, ved å vise dem at du raskt kan svare på deres behov.

ML og AI æra
Kunstig intelligens er et område innen informatikk som lar systemer "lære" av og tilpasse seg inndata. Produktsøkemotoren basert på kunstig intelligens lærer av data om brukere for å gi dem de mest nøyaktige og relevante resultatene.

Prosessen med å lære søkemotoren selv er mulig takket være maskinlæringsteknologi (ML). Dette gjøres i sanntid ved å matche resultater i bakgrunnen etter hvert som personen ser flere produkter. Grunnlaget for å identifisere de riktige handlingene er faktorer programmert i AI, som personens tidligere kjøp, hyppige stavefeil eller intensjonene bak spørringsspråket (NLP).

Potensialet til kunstig intelligens blir sakte implementert av suksessive søkemotorprodusenter. Bruken støtter spesielt prosesser som personalisering eller naturlig språkbehandling.

Når det gjelder NLP er dette et stort fremskritt fordi ord med subjektive følelser for ulike forbrukere ofte har vært vanskelige for IT-arkitekter. For eksempel kan bruken av ordene «billig» eller «dyr», takket være en intelligent søkemotor, tolkes riktig på grunnlag av lærte og tilpassede mønstre for brukeradferd.

Mange faktorer kan introduseres i verktøyets funksjoner manuelt, men rollen til AI er å imitere dem i praksis uten behov for ekstra koding eller menneskelig overvåking. Intelligente søkemotorer har evnen til å forbedre elementer av funksjonaliteten deres når det gjelder nøyaktighet eller relevans, samt forbedre og lære over tid som et menneske.

 

Sammendrag

En søkemotor i en nettbutikk kan se ut til å være grunnelementet i en salgsnettside, men fra implementeringssynspunkt er det ikke så opplagt. Det er mange funksjoner tilgjengelig, de nye teknologiene hever standarden, og likevel kan et dårlig optimert verktøy virkelig ha en negativ innvirkning på kundeopplevelsen og som et resultat skremme potensielle kunder.

For å maksimere potensialet til produktfinneren må du velge verktøyet som oppfyller dine og kundenes forventninger.

Fordeler med en optimalisert produktfinner
Økt relevans av resultater for søk,
Oversette til kundelojalitet og engasjement,
Økt kvalitet på CX (kundeopplevelse),
Effektiv implementering av forretningsmål,
Konverteringsøkning,
Effektivt mersalg,
Økt salgseffektivitet.


Komentarze ({{ all_count }})