Utstillings- og eventbransjen. Enestående UX-praksis

Nylig har bedrifter i event- og utstillingsbransjen bestemt seg for å akselerere digitaliseringsprosessen. Ved å observere løsningene som brukes for å nå målet, kan vi identifisere noen beste praksiser for UX å følge.

**automatisk oversatt tekst**

Event- og messebransjen har nylig opplevd alvorlige problemer forårsaket av pandemien. Utbruddet kunne ikke vært forutsagt, og gründere var ikke i stand til å forberede seg på en slik tilstand.

Som et resultat måtte organiseringen av arrangementer i sin tradisjonelle form vike for et alternativ som var bedre tilpasset den globale situasjonen.

Mens de prøvde å tilpasse forretningsmodeller til den dynamisk skiftende situasjonen, hadde en betydelig del av gründerne bestemt seg for å akselerere digitaliseringsprosessen .

Når vi observerer løsningene som brukes for å nå målet, kan vi skille ut de beste UX-praksisene for både representanter for eventbransjen og messearrangører.

event_ux_.png [72.29 KB]

Abstrakt

  • Nettsider fra event- og messebransjen bør skreddersys til målgruppen og fokusere på behovene til deltakere, utstillere og arrangementsarrangører, som ofte er leietakere av utstillingsplassen.
  • Nettstedet skal presentere informasjon som er avgjørende fra deltakernes perspektiv , ikke bare om selve arrangementet, men også om andre saker, som hoteller eller reiser.
  • En av de viktigste delene på sidene til eventbransjen og messearrangører er de kommende arrangementene.
  • Nøkkelen CTA (anviser til kjøp av en billett) bør presenteres på hver del av siden, uansett om det er på stasjonære eller mobile enheter .
  • Innholdet på nettsiden bør planlegges på en slik måte at brukeren raskt og effektivt skal kunne finne den viktigste informasjonen.

Målgrupper og deres behov

Husk kundene dine og analyser målgruppene dine. Organiseringen av messer skiller seg fra arrangementer som utstillinger eller konserter der hovedmålet er å tiltrekke seg publikum.

Messene fokuserer ikke bare på besøkende, men også på utstillere som skal vise sine produkter eller tjenester. Begge disse gruppene er nødvendige for å organisere et vellykket arrangement.

Hvis en messe mangler verdifulle utstillere, mangler den også besøkende, og omvendt. Den ene gruppen påvirker den andre.

Det som også er viktig er at messearrangører som ikke er eiere av et sted der en begivenhet finner sted, skal få et tilbud fra de selskapene som stiller med utstillingsplass.

Som du kan se, har alle unike behov og mål. Det er verdt å huske dette og før du begynner å designe eller redesigne et nettsted, utvikle forretningsmodell for en potensiell kunde for disse brukergruppene.

trade1_1.png [16.82 KB]Kilde: https://www.targikielce.pl/.

Kommende arrangementer – fremhev den mest verdifulle informasjonen

Nettstedets brukersti kan ha ulike former. Det starter fra den første brukerens kontakt med siden, nettstedet, som for eksempel kan være en underside til en spesifikk hendelse eller dens hovedside, gjennom undersider, til hovedsiden.

Uansett vei er det verdt å sørge for at en av de viktigste delene for event- og messebransjen – de kommende arrangementene, er godt synlig for alle brukerne. I denne delen skal de kunne finne nøkkelinformasjonen. Så det er ting å fokusere på når du utformer delen for kommende arrangementer:

Hva, når og hvor - informasjonen av størst interesse blant brukerne

Hvordan gi en bruker en klar oversikt over hva en gitt hendelse handler om? Svar på tre spørsmål som anses som innledende i prosessen med informasjonsinnhenting:

  • Hva? – hva et arrangement handler om. Arrangementsnavn bør formuleres så nøyaktig som mulig. Det kan også være nyttig å legge til et emneområde eller et program. Brukerne skal interessere seg for emnet. Hvis de ikke gjør det, vil de ikke anstrenge seg for å lære mer om et arrangement, for ikke å snakke om å delta i det.
     
  • Når? – når skal arrangementet finne sted? Gi beskjed om dato og varighet. Hvis det er en slik mulighet, vis en detaljert plan. Som et resultat kan brukerne sjekke om det samsvarer med deres interesser.  Selv om en gitt dato ikke er helt praktisk, kan de tilpasse seg på grunn av et interessant emne.
     
  • Hvor? – hvor skal arrangementet finne sted. Dette er spesielt viktig for nettsteder som administrerer arrangementer på forskjellige steder.

Vis status for en hendelse

Mens du presenterer hendelser som for øyeblikket skjer,  informer brukerne om dette, for eksempel gjennom etiketten "Pågående" 

Hvis arrangementet skal starte innen et par timer, er det verdt å angi det ved å legge til en etikett "I dag" i stedet for en dato. Som et resultat slipper brukeren å tenke på hva dagens dato er og sammenligne den med datoen for en hendelse.

Arrangementer fra en gitt kategori eller bransje

Temaet for en hendelse er den viktigste faktoren for brukerne. Hvis slike personer ikke kan delta i det, kan de lete etter alternativer.

Dessuten kan andre deltakere lete etter arrangementer med en lignende tematisk kategori. Ikke få dem til å gå gjennom listen for å se etter arrangementer de er interessert i.

Hvis antallet hendelseskategorier ikke er stort, er det mulig å vise dem rett over listen over kategorier på én linje.

Hvis det er flere lignende hendelser, presenter dem i form av en rullegardinliste.

Fokuser på den horisontale flyten. Arrangementssiden bør inneholde andre arrangementer fra samme arrangør eller arrangementer fra samme tematiske kategori. Det vil brukerne sikkert sette pris på.

Veiled brukernes oppmerksomhet med riktig utformet innhold

Ettersom vi lever i internetts æra, flommer vi over av informasjon. Det er så mange av dem at det fortsatt er umulig å behandle alle de mottatte meldingene. Det gjør at folk velger dem for å finne de ønskede.

Mens de besøker et nettsted, skanner brukere det gjennom for interessant informasjon og fanger opp nøkkelord. Med en nettside for et arrangement er det akkurat som.

Det er verdt å ta vare på et innhold som skal ordnes på en slik måte at brukerne raskt kan finne ønsket informasjon. Her er noen regler du bør huske på:

  • Dato og stedsinformasjon skal være uthevet. Husk å legge til ikoner, som vil tiltrekke seg oppmerksomhet, og del dato, klokkeslett, gate eller by i separate linjer for å øke gjennomsiktigheten. 
  • Vis arrangementsplanen  ved å dele alle delene i separate elementer. Informer om varigheten og beskriv den kort. Hvis det varer flere dager, vis programmet for bestemte dager.

    Selv om det ikke er en dedikert funksjonalitet for en gjennomsiktig presentasjon av programmet, bruk en tabell som vil være mye mer gjennomsiktig enn ren tekst.

  • Gi den mest verdifulle informasjonen om arrangementet. Som et resultat av det vil brukere raskt kunne få grunnleggende informasjon om det.

    Etter å ha lest et sammendrag, vil den besøkende kunne avgjøre om de er interessert eller ser etter et annet arrangement.
     
  • Gi en bruker tilgang til CTA fra hvor som helst på nettstedet. Enten det er en stasjonær eller mobil enhet, bør de besøkende ha rask tilgang til lenken som omdirigerer dem til å kjøpe en billett. Den kan plasseres på høyre side, rulles sammen med nettsiden, eller øverst på siden.

 

Et interessant tema er ikke alt. Hjelp brukere med å komme dit, finne et sted å bo og gi råd om restaurant

Når man deltar på et arrangement er det nødvendig å tenke på hvordan man kommer seg dit, hvor man skal spise, og hvis arrangementet finner sted langt hjemmefra, også på overnatting. Det er behov som må dekkes.

Samtidig som vi er hjelpsomme med å håndtere organisatoriske problemer, kan vi gi dem en unik opplevelse som vil gjøre dem mer villige til å komme tilbake i fremtiden. Dette er spesielt viktig hvis arrangementet er syklisk og finner sted for eksempel hvert år.

Så hva bør du huske når du organiserer arrangementer? 

  • Angi hendelsessted. Ved å bruke populære plugins, f.eks. Google Maps, er det enkelt for brukeren å navigere til destinasjonen.

  • Fortell deltakerne hvordan de kommer til arrangementet. De kan reise med bil, fly eller tog. Vis dem deres alternativer angående de mest populære transportformene.

    Det meste av denne informasjonen finnes selvfølgelig på Internett, men ved å legge den ut på én samlet underside sparer du brukernes tid.

  • Hjelp til å finne overnatting eller gi informasjon om hotellbasen. I en tid med en stor begivenhet kan hotellene i nærheten være fullbooket. Denne situasjonen kan føre til vanskeligheter med å finne bolig.

    Ikke la en bruker være alene med et problem. Gi informasjon om hotellbasen eller hjelp til med å finne et sted å bo. 

  • Anbefaler en restaurant. Hvis det er en restaurant i bygningen, la folk få vite nøyaktig hvor. Noen brukere vil kanskje spise ute, og det er også verdt å vise dem anbefalte restauranter.

    expokrakow.com_gb_practical-information_restaurant.html_1.png [64.44 KB]Kilde: https://www.expokrakow.com/pl/.

Sammendrag

Ved å bruke god UX-praksis skapes et nettsted som tilfredsstiller brukernes behov , og dermed gjør det mulig for dem å nå sine mål mer effektivt. Som et resultat er det mer sannsynlig at de deltar på arrangementet ditt.

Når du designer en nettside eller en applikasjon for eventbransjen, er det verdt å huske på brukernes vei. Enten vi organiserer spesialiserte, store arrangementer for et bredt spekter av mennesker, eller vi fokuserer på nettbaserte arrangementer, ser det ut til at det er behov for å gi brukerne muligheten til raskt å nå ønsket informasjon.

Synligheten av dato og klokkeslett for en hendelse, dens sted og emne er spesielt viktig. Prøv imidlertid å fokusere på et behov for å nå målet.

Husk at listen over hendelser er det brukerne er mest interessert i, så sørg for at den vises riktig. Husk samtidig å gi muligheten til å finne lignende som potensielt kan være interessante for en bruker.

   Vil du vite mer om oss?

UX

UX-praksis