B2B webdesign – dette er trendene i 2022

Pandemien har vist oss at nesten alt kan gjøres på nettet, og mulighetene blir stadig flere. Her er trendene som kommer framover.

b2b-webdesign.jpg [242.16 KB]

 

Økningen av online-verktøy og netthandel fikk en voldsom boost under pandemien. Den ble på mange måter selve «game changeren» for mange bedrifter som ikke hadde turt å ta steget fullt ut tidligere. Men noen ligger stadig i forkant, nær sagt uansett, og utvikler nettsider som ikke bare er «fine», men som virkelig endrer butikken og kundeopplevelsen.

Vi fikk en høykonjunktur for hele e-handelsmarkedet. Nye brukere strømmet til nettbutikkene, og valgte netthandel stadig oftere. Samtidig motiverte situasjonen til å oppdatere sidene slik at de ble bedre for brukerne. Alle entreprenørene ville at nettsidene hans skulle være de beste og bli husket av mottakeren.

Stadig mer vekt legges på brukeropplevelsen – UX. Og her er hastighet og sikkerhet viktige nøkkelord.

 

Selskapets ansikt utad

Nettsiden er stadig oftere kundens eneste kontakt med selskapet, og er det egentlige utstillingsvinduet. Design og funksjonalitet bygger opp rundt dette bildet, og presentasjonen påvirker salget og ryktet.

Nettside-designet sier mye om merkevaren. Enkelt sagt setter kundene oftest likhetstegn mellom utseendet til nettstedet og forventet tilfredshet med produktet. I tillegg til de visuelle aspektene, er det som teller på nettsiden hva kundene vil se til daglig ved hjelp av ulike andre informasjonskanaler – hele spekteret som brukes av kjøperen. Det kan være tredjepartssider, sosiale medier, blogger, fora, meningssider og annet. Alle bør støtte merkevarebildet og være konsistente med nettsiden og kommunikasjonen der.

 

Interaktivt engasjement

Interaktive elementer som allerede brukes når man lager sider er for eksempel videoer som lar brukeren ta aktiv del i det som vises på siden, men også alle typer chatbots. Dette er også et veldig godt element for utdanning og underholdning.

Hvordan kan vi engasjere brukeren til å samhandle?

Konfigurasjon av produkter eller tjenester lar deg lage et individuelt tilbud som direkte tilsvarer en spesifikk forbruker. Det gir kunden tilfredsstillelsen av å kunne skape sin egen visjon om produktet. Konfiguratorer skiller seg fra hverandre fysisk både når det gjelder utseende og funksjonalitet. Alt avhenger av bransjen de er laget for, egenskapene til produktene som tilbys og mulighetene som butikken ønsker å gi kunden.

Kalkulatorer fungerer best på nettsider som omhandler finans eller e-handel, og er en god løsning for verdivurdering av produkter eller tjenester. De fungerer også godt i å estimere og sammenligne kostnadene for forskjellige produktfunksjoner.

Spørrekonkurranser er en fin måte å samhandle med klienten på, slik at du kan tilpasse tjenesten til brukerens preferanser. En quiz eller lignende gir oss kunnskap om mottakernes syn på et gitt tema, og resultatene kan forbedre tilbudet.

Infografikk garanterer presentasjon av innhold på en interessant måte for å tiltrekke oppmerksomheten til mottakerne. Det er en praktisk metode for å fortelle brukere om produktene og tjenestene som tilbys. Infografikk gjør det mulig å presentere gamle temaer på en helt ny og attraktiv måte.

Flerdimensjonale bilder og videoer er for eksempel interaktive elementer som bilder, 360° presentasjoner eller videopresentasjoner. God kvalitet og konsistente produktbilder øker troverdighet og estetisk verdi, og gjør det mulig å skille ut produktene fra konkurrerende tilbud.

 

Kreativ rulling

Rulling er en grunnleggende type brukerengasjement på siden, men også en mulighet for animerte tilbakemeldinger. Innholdet er mer strukturert, og mottakelsen blir tydeligere. Tatt i betraktning effekten av rulling på brukerinvolvering, er det også verdt å nevne scrollytelling.

Scrollytelling er såkalt narrativ markedsføring som presenterer kundens historie om merkevaren, dens visjon, mål og prinsipper. Dette verktøyet fungerer veldig bra til å redigere innholdet i nyhetsbrev, redigere en bedriftsblogg eller beskrive tjenester eller produkter. Scrollytelling kan kombinere ulike former for kommunikasjon, som tekst, bilder, interaktive elementer, filmer og lydmateriell, inkludert musikk og stemmefortelling.

Storytelling bidrar til å skape en positiv fortelling rundt bedriften og produktene den selger. Det er merkevarebygging, ikke bare et tilbud om å kjøpe varer. Historiefortelling aktiverer mange områder i hjernen vår som påvirker måten vi oppfatter en bestemt merkevare på. Det styrker følelsesmessige reaksjoner, noe som gjør historien mer minneverdig.

Viktige fordeler:

  • Gjør det lettere å huske merket
  • Skiller selskapet fra konkurrentene
  • Lar deg engasjere brukere

I tillegg til velskrevet innhold, harbilder svært stor innvirkning på mottaket av en nettside. Når du lager nettsider, er det verdt å være oppmerksom på å styrke budskapet, for eksempel ved å bruke en parallakseeffekt. Det skaper et inntrykk av rom og dybde. Ved scrolling får vi inntrykk av at innholdet på siden «flyter» på skjermen vår.

Parallakse brukes veldig ofte i forbindelse med visualisering av produkter. Den virtuelle verdenen tar kunder til butikken i en utvidet virkelighet, hvor vi ved hjelp av et smarttelefonkamera for eksempel kan prøve og velge tilbehør.

 

Utvidet virkelighet

Augmented Reality (AR, utvidet virkelighet) brukes hovedsakelig til å koble vår virkelige verden med virtuelle objekter. AR skaper ikke en ny verden, men den bygger en interaktiv bro mellom smarttelefonskjermen og den virkelige verden. Bilder fra vår fysiske verden tas opp av kameraet og kombineres med datagrafikk og 3D-animasjoner.

Utvidet virkelighet er allsidig, og brukes i mange bransjer. Den støtter e-handel på mange områder, blant annet disse:

Virtuell hylle – lar kunden visualisere produktet før han kjøper det, og gir «fysisk kontakt» med produktet.

Det lar deg se andre produktvarianter, for eksempel farge, størrelse eller struktur. De kan også sammenlignes med hverandre uten å besøke en stasjonær butikk.

Gir tilleggsinformasjon. Selger kan beskrive varen ved hjelp av interaktive tekster, grafikk eller videoformater som vises når kunden fokuserer på det valgte produktet.

Minimerer risikoen for misnøye hos kundene. Redusere frekvensen av returer, klager eller bytte.

 

Datavisualisering

Datavisualisering er en grafisk presentasjon av informasjon og data via ulike visuelle elementer som diagrammer, kart og diagrammer. Datavisualisering letter og fremskynder analysen, og gir brukeren muligheten til raskt å ta avgjørelser.

Grafiske presentasjoner av dataene er viktig, siden en stor del av befolkningen vår er visuelle kunder som husker bilder bedre. Hovedfordelene ved å bruke denne typen visualisering er å forutse salg, trender og endringer i markedet og faktorer som påvirker brukeratferd, samt å finne forbedringsområder.

 

Dynamisk innhold

Denne funksjonen lar deg endre utseendet til en gitt side avhengig av brukerens oppførsel. Systemet som støtter denne funksjonen analyserer hvilke sider kunden tidligere har besøkt, hvilke produkter de har sett på, hvilke preferanser de har eller hva innholdet i kurven var. Enkelt sagt er dynamisk innhold en god måte å øke salget og engasjementet på.

 

Følelse av sikkerhet

De aller fleste Internett-brukere velger en nettbutikk som inspirerer til tillit og garanterer sikkerhet. Men følelsen av trygghet har også stor innvirkning på om kunden bestemmer seg for å kjøpe i en gitt butikk eller ikke. Så hvordan ta vare på dem?

 

Salgsregler

Nettaktivitet krever gode forberedelser; ikke bare med tanke på logistikk, men også når det gjelder full informasjon om reglene for nettbutikken. Alle som selger på nett, er forpliktet til å utarbeide regler for butikken og gjøre dem tilgjengelige for alle potensielle kunder. De viktigste elementene den bør inneholde er:

  • Informasjon om butikken og eieren, med informasjon som: fullt navn på bedriften, foretaksnummer, korrespondanseadresse og adressen som selskapet er registrert på.
  • Omfang av aktiviteter – territorielt aktivitetsområde og omfanget av tjenestene som tilbys.
  • Betalingsmetoder – alle tilgjengelige betalingsmåter i butikken, for eksempel betaling med kredittkort, bankoverføring eller ved levering.
  • Klager, returvilkår, oppsigelse av kontrakten – all informasjon om rettigheter og privilegier til klienten bør inkluderes her. Prosedyre for retur av varer og frister, samt informasjon om muligheten for å trekke seg fra kontrakten.
  • Regelverk for bruk av butikkens funksjoner – all informasjon som er nødvendig for å yte elektroniske tjenester, slik som: kundens elektroniske konto (profil), nyhetsbrev, bestillingsskjema, mulighet til å legge til vurderinger og meninger om produkter eller kontaktskjemaet. 

 

SSL-sertifikat

En av de viktigste sikkerhetsfaktorene for en butikks nettside er et SSL-sertifikat. Da blir all konfidensiell informasjon om kunden (personopplysninger, betalinger) kryptert og beskyttet mot tilgang fra tredjeparter. Å ha et slikt sertifikat gir en følelse av sikkerhet, troverdighet til nettstedet, prestisje, tillit og merkevaregjenkjenning hos brukeren.

Dette sertifikatet er synlig for kunden etter å ha gått inn på nettsiden – et hengelåsstempel i øvre høyre hjørne av nettsiden, til venstre for nettsidens adresse.

 

Informasjonskapsler (cookies)

Informasjonskapsler er filer som brukes til å spore trafikk på nettsiden, lette nettsidens funksjon og bidra til å tilpasse nettsiden til individuelle internettbrukere. For å ivareta kundenes sikkerhet, er eieren av nettbutikken forpliktet til å informere brukeren om bruken av informasjonskapsler og legge ut en passende melding.

 

Personvernerklæring

Beskyttelse av personopplysninger er et svært viktig element for å sikre en følelse av sikkerhet for kundene. Den skal inneholde informasjon om:

  • Personopplysningsadministrator
  • Kontaktinformasjon til databeskyttelsesadministratoren (hvis utnevnt)
  • Formålet med behandlingen av personopplysninger og rettsgrunnlaget
  • Mottaker av personopplysninger
  • Behandlingsperioden og retten til å trekke tilbake samtykke.

 

Enkelhet og minimalisme

Det finnes et utall «overbelastede» butikker. Kompleksiteten til nettsteder, overbelastning av informasjon, inkompatibilitet med mobile enheter eller annonsering over alt skremmer folk effektivt vekk.

Derfor er det viktig å sørge for at handelen er rask og enkel, og at nettsiden er oversiktlig og funksjonell. Den førende ideen bør være minimalisme i nettstedsdesign – eleganse og konsistens. Vi bør starte med å bygge en nettstedsarkitektur som ikke bare er enkel å bruke, men også intuitiv. Dette betyr at brukere forstår hvordan de skal navigere gjennom den og enkelt kan finne det de leter etter.

Neste steg er å minimere i den grafiske formen, noe som gjør nettsiden mer transparent og brukervennlig.

En velvalgt ensartet bakgrunn og tydelig tekst bringer harmoni og fanger blikket. Eleganse tilføres ved bruk av akromatiske bakgrunnsfarger og lyse, mettede farger. Vi bør også huske at riktig valgte farger på nettstedet kan fremkalle spesifikke følelser blant brukere. De kan også fylle en informativ funksjon og øke nettsidens visuelle attraktivitet.

Det er også viktig å huske de grunnleggende elementene som alltid må være der; for eksempel hurtighet og god tilgjengelighet.

 

Tilgjengelighet av nettsider

Bruken av internett er ofte en stor barriere for funksjonshemmede. Så når du oppretter og designer nettsteder, er det verdt å ta hensyn til WCAG-retningslinjene (Web Content Accessibility Guidelines).

Dette settet består av 12 elementer, som definerer prinsippene for å lage nettsider og applikasjoner som vil være tilgjengelige for personer med syn, hørsel og motoriske funksjonshemninger, samt personer med intellektuelle funksjonshemninger eller kognitive funksjonshemminger.

 

Trender og retningslinjer for 2022

Hvert år kommer nye retninger innen webdesign. Det viktigste er imidlertid å finne den «gyldne middelvei». Vi bør være bevisste på hvor mangfoldig samfunnet er, og vite hvem vi ønsker å nå med tilbudene og budskapene. Det viktigste er å holde seg til reglene: funksjonalitet, lesbarhet og lastehastighet. Og ikke minst: tilgjengelighet.

Å følge de siste trendene er fremfor alt en god måte å opprettholde aktualitet og interesse for merkevaren din blant kundene. I tillegg til grafisk design er det verdt å huske at gode resultater også omfatter bruk av flere sosiale medier: Jo flere veier du har til målet, desto flere kommer fram til det!

 

b2b webdesign

b2b ux

webutvikling

b2b nettbutikk

b2b-løsninger

wcag