Kolliderer Google Analytics og GDPR?

Ifølge en nylig avgjørelse fra Austrian Data Protection Authority, bryter Google Analytics med General Data Protection Regulation (GDPR).

Kolliderer Google Analytics og GDPR?

 

Den østerrikske advokaten og aktivisten Max Schrems snakker om utilstrekkelig vern hos Google når de overfører ID-tall, IP-adresser og parametere for surfing. Alle disse personlige dataene overføres til USA for behandling. Og siden Google er underlagt forskriftene til amerikanske etterretningstjenester, er de forpliktet til å dele dataene med myndighetene.

Dette forårsaket oppstyr blant bedrifter i 2020, da EU-domstolen kom med en «Schrems II»-dom. Som svar på dette har Google begynt med IP-anonymisering og kryptering for å sikre trygg overføring av data utenfor EU. Men til tross for dette, er det ikke nok for mange myndigheter som overvåker dette.

Men hva med dommen fra Austrian Data Protection Authority? Etter at de offentliggjorde GDPR-bruddet fra Google, lurer mange på om det er lovlig å bruke Google Analytics. Og en annen bedrift, e-dialog som holder til i Wien, bekrefter at Google Analytics er i samsvar med GDPR, og begrunner påstanden med blant annet dette:

  • IP-adressene er anonymisert
  • Bruker- eller transaksjons-ID inkluderer alfanumeriske identifikatorer i databasen
  • Server-side tracking gir deg mulighet til å skreddersy dataene dine før du sender dem til Google Analytics
  • Du kan bruke en data-katalysator som anonymiserer dataene

Dermed er det altså delte meninger om bruken av Google Analytics. Det er ikke umulig at emnet kan forårsake flere spørsmål og innsigelser fra EU-land, og leverandører fra USA kan komme under press som gjør at de må foreta flere tiltak med hensyn til lover og sikkerhet. Det er snakk om langsiktige løsninger der de vil justere sikkerheten i henhold til kravene, eller behandle data utenfor USA. Stadig flere bedrifter og jurister er med i diskusjonene, og det tar nok tid før en permanent løsning er i boks.

Hvis Googles verktøy skulle bli forbudt, finnes det mange alternativer klare til bruk. Noen vurderer allerede å bytte fra Analytics til noe annet, og Ideo vet hvilke av dem som er effektive og lønnsomme. Vi tar deg gjerne med på en gjennomgang av mulighetene hvis også du tenker på dette.

 

Kontakt oss gjerne for en gratis konsultasjon, så kan vi se på hva som er viktigst for deg, og finne den rette løsningen.