Kraftig vekst i e-handel for B2B

Digitale løsninger innen B2B-handel blir stadig flere og bedre. Og kundenes oppførsel under innkjøp endrer seg. Det er ikke lenger snakk om hvorvidt man skal gå på nettet, men hvilke løsninger man skal velge. Her er noen av dagens trender. En undersøkelse foretatt for DHL Express viser at omkring 80 prosent av samhandlinger mellom bedrifter vil skje online innen 2025.

Kraftig vekst i e-handel for B2B - Ideo Solutions AS

 

Boom for digitale løsninger innen B2B

Det er mange og til dels åpenbare faktorer som ligger bak dette. Men en viktig pådriver som har jaget bedriften over terskler, er Covid-19. Plutselig var ikke digitalisering noe som bare kunne gjøres, men som måtte gjøres.

 

Ny oppførsel hos kundene

Nå avgjøres over 73 prosent av kjøpsbeslutningene av mennesker født på 1980- og 90-tallet – kalt den digitale generasjonen. De ser på denne teknologien som en selvfølge. B2B-kundene har følgende preferanser for leverandører:

  • Rask og bekvem kontakt med selger (52 %)
  • Sporbarhet på ordre (39 %)
  • Bestilling via salgsplattform (38 %)

Ved forbrukerkjøp (B2C) blir kundene i dag ganske bortskjemte, og dermed forventer de samme behandling ved B2B. Og oppførselen blir ganske lik, og påvirkes av de samme faktorene: Hurtighet, bekvem handel, fleksibilitet og kjøpsopplevelse. Som (nesten!) alltid, er det et menneske på den andre siden.

Webrooming, som også blir kalt ROPO-effekten (Research Online, Purchase Offline), har blitt mer populær hos kunder – også innen B2B. Man henter altså informasjon om produkter online, og kjøper dem i en fysisk butikk. Dette er det motsatte av noe som irriterte eiere av analoge butikker tidligere: At kunden først gransket produktet i butikken, og så kjøpte det til lavere pris på nettet.

Begge disse trendene stabiliserer hverandre når prisene blir stadig mer samkjørte («prisgaranti») og butikker kan tilby de samme varene både på nettet og i fysisk butikk.

 

Bruksområdene endres

Som utviklere av nettsider, opplever vi en økende interesse for B2B-plattformer, og pandemien er naturligvis mye av årsaken.

Ta gjerne en uforpliktende prat med oss om B2B på nettet!

Dedikerte salgsplattformer for B2B er fleksible og skalerbare, og lar deg skape løsninger som kan skreddersys til spesielle bransjer. Og selv om noen kanskje fremdeles assosierer B2B-salg med kjedelige og kompliserte skjemaer, har dette endret seg dramatisk i de siste årene.

B2B-plattformene vi utvikler i dag, er mer enn bare arbeidsredskaper. Ofte er de også «møteplasser» hvor entreprenører kan treffe forretningspartnerne sine. På en måte blir det både en forretning og et forum.

Det er altså ikke bare volumet som vokser kontinuerlig, men selve behovene til kundene vi lager nettsider for. Stadig oftere legger vi inn komplekse e-handelssystemer med skreddersydde funksjoner som støtter salg, kommunikasjon og hele forretningsprosessen. Trender, forventninger og behov endres stadig, og dermed må verktøyene tilpasses.

 

Verktøy verd å vurdere

Her er noen eksempler på funksjoner som kan legges inn i et B2B-system:

  • Avanserte søkemotorer
  • Støtte for bruk av ulike betalingskort og -ordninger
  • Verifiseringsverktøy for kunder
  • Individuelle prislister og rabatter
  • Produktkataloger
  • Mulighet for integrering med eksterne systemer
  • … og mye mer.

Vi ser altså at B2B følger trendene som preger tradisjonelle nettbutikker. Vi kan muligens hevde at de ledende nettbutikkene innen mote, møbler, sport og andre sterkt konkurransepregede bransjer ligger i forkant og eksperimenterer med nye virkemidler. Og de som viser seg å virke, smitter etter hvert over på B2B-handelen. Slik sett får B2B på en måte «gratisbilletter» til videre utvikling.

Testing, optimering, testing igjen og forbedring er viktige stikkord for alle nettsteder – B2B eller ikke. Både kundene og konkurrentene endrer og utvikler seg hele tiden. Og da er det viktig at vi endrer oss sammen med dem.