Like god kvalitet til lavere pris

For Kampanje er det en no-brainer å samarbeide med Ideo Solutions, sier forretningsutvikler i Kampanje, Nina Gade Tenvik. Da selskapet valgte polsk teknologipartner gikk kostnadene kraftig ned, uten at kvaliteten ble forringet.

 

Av Hilde Christie Wright

 

- En gang i uken møter vi prosjektlederen i Polen på Teams, forteller Gade Tenvik. Hun tar imot i lyse lokaler i 5. etasje i Kvadraturen i Oslo. Her sitter redaksjonen som skriver nyheter fra mediebransjen, her blir konferanser og eventer planlagt, og her dukker aktuelle mennesker i media opp for å bli intervjuet til Kampanje TV i det nye TV-studioet i hjørnet.  

 

Kun digitalt

En totimers flyreise unna sitter it-avdelingen som utvikler det digitale universet til Kampanje, i tillegg til drift, support og vedlikehold. I 2016 flyttet hele kampanje.com til Polen. Selv har Gade Tenvik bare vært på besøk der en gang. Det trengs ikke, for samarbeidet fungerer veldig godt digitalt.

 

Begrense utgifter

- Det startet da vi ville ta hånd om vårt eget digitale univers. Det er begrenset hvor mye penger du vil bruke på digitale utgifter, forteller hun. I 2009 kjøpte de ansatte i Kampanje, kampanje.com fra Egmont. Med mager startkapital hadde de behov for en ny digital plattform hvor de kunne lansere jobbportal, konsepter, eventer og forretningsområder. Først brukte de norske leverandører. Via sitt styreverv i Fagpressen møtte Gade Tenvik Piotr Biernacki, representant for Ideo Solutions i Norge. Selskapet, med over 180 it-eksperter i staben, jobber i Polen.

 

Kostnadskutt

Første oppdraget Ideo Solutions gjorde for Kampanje var å jobbe med trafikktjenesten for digital annonsering. -Kostnadene våre ble redusert med 50 prosent, uten at vi opplevde dårligere kvalitet. Da var det ingen grunn til å slutte, smiler Gade Tenvik.

 

- Hvordan jobber dere sammen?

- Ved siden av våre ukentlige møter, jobber vi også med større utviklingsprosjekter. Da er alltid Piotr med på møtene. Han er en nøkkelperson som inngir tillit, er kompetent og løsningsorientert. Det er en veldig stor fordel å ha en norsktalende representant i Drammen. Han prater både norsk og polsk så vi unngår at noe blir lost in translation, sier hun.

 

Tydelig kommunikasjon

Noen misforståelser kan det bli mellom ulike kulturer og land som har forskjellige måter å jobbe og kommunisere på. Gade Tenvik forteller at en viktig forutsetning for å lykkes er å ha gode arbeidsrutiner og et prosjektstyringsverktøy som begge parter bruker. – Vi må være tydelige som kunder. Vi må lage tydelige briefer og sette ord på ting. Det er viktig å finne en felles kommunikasjonsform, sier hun. For å unngå at informasjon glipper, skriver de referat etter hvert møte. Da er det enkelt å oppdage om noe blir feil eller mangler.

 

- Dere velger å samarbeide med et polsk selskap. Prisen kunne blitt enda lavere hvis dere valgte et selskap fra for eksempel Asia?

 - Det hadde kanskje blitt billigere med utviklere fra Bangladesh. Men pris er ikke alt, det handler om kvalitet. Asia er veldig langt unna og i en annen tidssone, jeg har hørt litt ulikt om erfaringene derfra. Polen er i Europa med samme tidssone som oss, og de har høy kvalitet på it-utdannelsen. Det var avgjørende for oss.

 

- Anbefaler du Ideo Solutions som samarbeidspartner?

 - Helt klart. Du får like god kvalitet til lavere pris. De kommuniserer ryddig og det er god takhøyde i samarbeidet. Piotr evaluerer sine ressurser jevnlig, og jeg blir også bedt om å evaluere fra vår side. Eventuelle misforståelser rydder vi raskt opp i, sier hun. Hun forteller at utviklerne er ekstremt fleksible og jobber gjerne i helgen.

 

En treenighet

- Denne treenigheten fungerer veldig godt. Vi i Kampanje, Piotr og Ideo Solutions i Polen utfyller hverandre på en fin måte og har et meget godt samarbeid, avslutter hun fornøyd.

 

Faktaramme:

Kampanje er et mediahus for nyheter og kunnskap om medie- og kommunikasjonsbransjen. De har samarbeidet med Ideo Solutions siden 2016.