Magento eller Woocommerce? Velg riktig løsning for netthandelen din

Du kan lett gå deg vill når du skal velge plattform til nettbutikken. Det er mange tilbydere der ute, og de kan lokke med mange interessante egenskaper og løsninger. Og selv om du kan ha en god plan for hvordan din netthandel skal fungere, kan det være problematisk å vite hvilken løsning som passer for din bedrift, nå og i årene som kommer.
Ideo Solutions AS - magento eller woocommerce

 

Magento eller Woocommerce? Velg riktig løsning for netthandelen din

To av de mest brukte plattformene for netthandel er Magento eller Woocommerce, og begge har sine fordeler og svakheter. Vi har snakket med en av dem som kan mye om dette; direktør Piotr Biernacki i Ideo Solutions AS. Bedriften hans leverer og drifter nettsider for en rekke av de store aktørene i Norge, inkludert nettbutikker.

– Selv om det ikke finnes noen dårlige plattformer i dag, er de ulike på mange måter, sier Biernacki. En løsning som passer for én type butikk, er ikke nødvendigvis den rette for deg.

 

Mange likheter

Både Magento og Woocommerce er programmer med åpen kildekode, og begge har aktive utviklersamfunn. Det finnes flere utvidelser til begge, og de har maler for design. Begge lar deg også, naturlig nok, lage en nettbutikk, motta betalinger over flere kanaler, administrere lager og produkter – og mye mer. Men likevel er de ulike:

– Magento finnes som en gratis nedlastbar versjon, samt en betalingsløsning som også inneholder ekstra egenskaper, forteller Biernacki. Woocommerce er bygd opp på toppen av WordPress, som er verdens mest populære nettside-program. En rekke plugins gjør at det finnes muligheter for utvidelser på nær sagt alle fronter, opplyser Biernacki.

 

De fire viktigste

Det er veldig mange faktorer som spiller inn når du skal vurdere hvilken plattform du bør satse på.

– Men vi kan koke ned det viktigste til fire elementer: Kostnader, brukervennlighet, betalingsmetoder og utvidelsesmuligheter, sier Biernacki.

Biernacki forteller at kostnadene også avhenger av de andre elementene:

– Sparer du inn på for eksempel brukervennlighet – og det gjelder for både kunder og administrasjon av sidene – vil du miste kunder og få en dyrere drift av sidene på sikt. Har du begrensede betalingsmetoder, vil du miste omsetning. Og støtter ikke plattformen kritiske utvidelser om et år eller to, blir det dyrt å oppgradere eller bytte ut. Kunsten her er å finne den rette balansen mellom investeringer: Å få best mulig og riktig verktøy til lavest mulig pris. Dette er selve grunnlaget for arbeidet vårt i Ideo Solutions. Uten en slik «grunnstein» i bunnen, kan vi ikke bygge noe som fungerer optimalt, mener han.

 

Magento

Magento har som sagt åpen kildekode. Den kommer i to versjoner, hvor den ene er en «gratis» utgave som du kan laste ned og installere hos en leverandør av internettjenester. Den har ingen support, og inneholder ikke alle egenskapene.

Den andre versjonen heter Magento Commerce, som omfatter betalte løsninger med hosting i skyen. Det finnes en forretningsplan for produktet, som baserer seg på et månedlig abonnement med en inntektsbasert lisenspris.

– Denne abonnementsprisen er ganske høy, mener Biernacki. – Men de tilbyr prima tjenester i skyen, mange ekstra egenskaper, og profesjonell support. Mye av dette er ting som du uansett måtte ha betalt for.

Men selv den «gratis» versjonen er egentlig ikke billig, siden du trenger tilleggstjenester for å kunne kjøre programmet effektivt.

– Og det kan raskt bli enda dyrere enn en betalt pakkeplan, mener Birenacki.

 

Woocommerce

Også Woocommerce finnes i en «gratisversjon» som alle kan laste ned og installere. Siden det ligger på toppen av WordPress, kan plattformen installeres på alle nettsteder som bruker WordPress.
Du trenger naturligvis et registrert domenenavn, SSL-sertifikat, en hosting-konto og de andre detaljene som må til for at ting skal fungere, men dette er likevel billigere enn den «gratis» versjonen av Magento.

– Jeg vil ikke si at den ene løsningen er bedre enn den andre, innrømmer Biernacki. – Hva som lønner seg avhenger av hvilket volum nettbutikken skal ha, den økonomiske ryggraden, og hvem som skal drifte nettstedet. Må det ansettes folk? Kan eksisterende medarbeidere gjøre jobben? Eller er det best å sette bort alt, eller noen av oppgavene?

– Ideo Solutions har kompetanse på begge disse plattformene for mange kunder både i Norge og resten av Europa, sier Biernacki. – Bien Air er en sveitsisk leverandør av tannlegeutstyr, og trengte en avansert plattform med tre tjenester: betaling av produkter, leie (månedlig avgift) og testbestillinger. Her anbefalte vi Magento.

– Eiker Motorshop har en ganske stor nettbutikk som fungerer godt med WordPress, forteller Biernacki. – De har et intuitivt admin-panel som kan styres greit selv av en mellomstor bedrift. Med de målene de hadde, passet Woocommerce fint, siden det også kunne skalere noen integreringer og gjøre noen tilpasninger som var unike for kunden.

Piotr Biernacki mener at man uansett valg av plattform og kjøp av nettbutikk-tjenester bør legge litt tid og penger i en konsultasjon med folk som virkelig er inne i bransjen, og kjenner mulighetene.

– Husk at dette er valg du må kunne leve med en stund, uten å risikere å bruke tid og penger på å endre mange ting underveis, mener Biernacki.

magento

magento 2

magento nettbutikk

magento 2-plattformen

ecommerce

ehandel

netthandel

woocommerce

woocommerce norge