Slik øker du rekkevidden til e-handelen med flere butikker

Hva gjør du dersom én nettbutikk ikke er nok for bedriften din lenger, og du må spre virksomheten? Selv om løsningen kan virke enkel – å sette opp flere nettbutikker – kan det være vrient å styre dem samtidig.

Slik øker du rekkevidden til e-handelen med flere butikker - Ideo Solutions AS

 

Det kan være mange grunner til å etablere en ny butikk. Kanskje har du en idé om et nytt konsept som ikke passer inn i den eksisterende butikken, så du trenger en ny plattform? Eller kanskje du vil satse på flere ulike merkevarer for å øke rekkevidden og profitten. Det å sette opp mange ulike nettbutikker kan føre til mange tekniske og logistiske utfordringer. Ordre kommer fra flere butikker og inn i administrasjonssystemer, og du må logge inn separat på hvert nettstad for å sjekke data og beholdninger. Dette kan igjen føre til feil, misforståelser og komplisert administrasjon.

Så selv om intensjonene var gode, vil oppgavene ofte bli av en slik art at man blir hengende etter i stedet for å utvikle butikkene. Men du er ikke nødvendigvis nødt til å bemanne deg ut av en slik situasjon.

 

Teknologien finnes

Siden dette er en nokså vanlig problemstilling, har noen naturligvis allerede lagd løsninger som lar deg takle flere nettbutikker samtidig, og samtidig ligge i front av utviklingen. Den mest brukte løsningen er multistore, som er programmer som lar deg drive flere nettbutikker på én og samme plattform, med samme administrasjonspanel.

 

Multistore i praksis

Å administrere salg fra mange butikker foretas fra hovedbutikk-nivået, der alle ordrer blir lagt inn. Du logger deg inn på panelet, og får tilgang til alle data fra de andre butikkene. Kundene mottar varsler bare fra butikken de har handlet i, så prosessen er bare synlig i den interne strukturen.

Alle butikkene har oppdaterte lagerbeholdninger via synkronisering, så tilbudene er hele tiden samkjørt med lagersystemet. Dette kan automatiseres slik at endringer i beholdning vises i sanntid.

 

Multistore gir flere muligheter

  • Felles behandling av ordre i én enkelt ordreprosess.
  • Varelager blir kontinuerlig oppdatert – hvis det samme produktet selges i ulike butikker, vises endringen øyeblikkelig i den andre (redusert eller økt tilgjengelighet).
  • Sentral oversikt over hendelser og endringer i alle nettbutikker (f.eks. ordrer, registreringer, klager).
  • Filtreringsmuligheter for ulike lister, f.eks. etter butikk.
  • Produktpresentasjon i grupper eller individuelt.
  • Ulik prissetting for samme produkt i ulike butikker.
  • Unikt utseende for hver nettbutikk.
  • Hver butikk kan lages på et ulikt språk, og med forskjellig valuta eller domene.
  • Separat styring av promotering for hver butikk.
  • Separat analyse og overvåkning for alle butikkene.

 

For å kunne utnytte potensialet i multistore-løsninger og styre salget enda bedre, lønner deg seg å integrere det med et PIM (Product Information Management)-system, eller WMS (Warehouse Management System). Den første vil sikre at produktinformasjonen alltid er oppdatert, og er lik i alle salgskanaler. Den vil også standardisere dataformatene og øke farten på publisering av informasjon om nye produkter.

WMS er derimot programvare for lagerkontroll som styrer, koordinerer og optimerer alle aktiviteter og handlinger som skjer. Resultatet er at ordrer, leveringer og forsendelser kan skje mye raskere.

En multistore-plattform for nettbutikker er en utmerket løsning for de som ønsker å gå inn i nye markeder, utvide rekkevidden til e-handelen og hente inn høyere inntekter fra salg i flere kanaler. Du kan bygge mer personlige butikker og spisse dem mot et bestemt publikum, endre fasade og vareutvalg, og fremdeles nyte godt av felles drift på nesten alle fronter. Kan vi kalle det et e-varehus med større variasjon, til en rimelig penge? Tja, hvorfor ikke?

 

 

 

nettbutikken

e-commerce

nettbutikkdesign

ux i nettbutikken

nettbutikk løsninger

webutvikling

multistore

multiside