Hvordan forberede e-handel til julehandelen?

For å dra full nytte av mulighetene førjulstiden gir en nettbutikk, må enhver bedrift forberede seg. Vi har noen ideer som vi ønsker å dele med deg.

**automatisk oversatt tekst**

Sist jul ga jeg deg mitt hjerte... - når du hører det for første gang på radio (selv i november) er det et tegn på at juletiden akkurat har startet og hvis du er selger er det verdt å tenke på om å forberede seg på litt shoppingvanvidd av kundene dine. Hvorfor?

Hvert år er førjulstiden avgjørende for enhver e-handelsbedrift. Lurer du på til hvilket nivå nettsalget vil øke i løpet av denne tiden? For å dra full nytte av denne muligheten, må du gjøre noen forberedelser.

Du må imidlertid innse at det ikke blir lett. Intensivt arbeid vil resultere i mer butikktrafikk, konverteringer, inntekter og til slutt - lojalitet til kundene dine.

swieta_ecommerce_1.png [77.68 KB]

Men la oss starte fra det grunnleggende

For det første vil vi stille deg et spørsmål. Er du sikker på at nettsiden til nettbutikken din er klar til å håndtere hundrevis eller tusenvis av bestillinger, uten forsinkelser eller feil? Hvis du ikke har hatt en sjanse til å finne det ut, gjør det nå. Test nettbutikken din tidlig nok og på alle måter – hastighet, ytelse, brukervennlighet og sikkerhet.

Du kan gjøre dette delvis på egen hånd, ved å bruke en rekke nettbaserte verktøy, eller sette ut revisjonen til et eksternt selskap. Det er viktig å peke på områder som må forbedres. Disse handlingene er avgjørende. Derfor kan ikke en butikk som ønsker å bli en proff ignorere dem. Det er mange teknologier og løsninger som forbedrer funksjonen til et nettsted, og derfor gir selskapet en fordel i den konkurranseutsatte Internett-verdenen.

Et anstendig eksempel på en slik oppførsel er den dynamisk utviklende, også når det gjelder teknologi, nettbutikken brw.pl, som ganske nylig  har implementert PWA . Dette prisbelønte merket setter kundene først, bryr seg om høyeste kvalitet, og bygger dermed et konkurransefortrinn på markedet. Prisene de nylig har vunnet er tilstrekkelig til å bekrefte disse ordene.

I dagens sammenheng er spørsmålet om trygg og komfortabel shopping ekstremt viktig for forbrukerne.  Derfor bør kjøpsprosessen utformes på en slik måte at den har de ønskede funksjonene – garanti for sikkerhet, hastighet, intuitivitet og enkelhet. I tillegg har en merkevare som bryr seg om en positiv opplevelse av brukerne (UX) sine lojale kunder. Det er på grunn av det faktum at hver interaksjon, overraskelse eller attraktiv funksjon får dem til å føle seg unike og ivrige etter å komme tilbake til butikken din.

En annen viktig parameter er responsen til siden. I desember 2019 var det over 53 % av mobilbrukere over hele verden (opadgående trend), og 44 % av dem brukte bærbare datamaskiner og datamaskiner.

Derfor kan vi tydelig se hvilken retning selgerne bør følge, og hvor viktig det er å tilpasse nettsiden til å brukes på mange enheter.

Fortell kundene dine hva du gjør!

Kommuniser, kommuniser, og igjen - kommuniser. La verden bli kjent med deg og din bedrift. Start reklamekampanjen din litt tidligere, og kanskje denne gangen krydre den litt. Ikke oversvøm kundene dine med mange tilbud og rabatter. Hvert merke har en historie som skiller det fra de andre. Fortell publikum om deg selv, spør dem hvordan de har det, eller hva de trenger for øyeblikket, og gi dem det. Skap et forhold med dem som vil ha innvirkning på det faktum hvilket merke de vil velge å kjøpe gaver til sine kjære.

Å bygge et engasjement med kundene dine er av stor betydning. Konkurransen er stor, og derfor er det ofte forholdet du har til kundene som bestemmer deres valg av butikken din.

La oss ta Allegro (polsk e-handelsselskap som jobber på samme måte som Amazon) som et eksempel. De inspirerer og oppmuntrer til julehandel på en subtil, ikke-påtrengende måte. Vær oppmerksom på at ord som shopping, tilbud eller salg ikke har blitt brukt en eneste gang.

Det er ingen tvil om at du har noe verdt å fortelle kundene om. Det er en bestemt tidsperiode – hvorfor forteller du ikke folk om handlingene du tok for at teamet ditt skulle jobbe under trygge forhold? Hvilke beslutninger tok du for å sikre at behandlingen av bestillinger i denne perioden skjer på høyest mulig nivå (ny nettside, implementerte teknologier, ansettelse av flere personer)?

Fortell folk om merkevaren din bidrar til å bevare miljøet – nevn ideene du har implementert for å hjelpe planeten vår. Du kan også gi folk en fantastisk opplevelse under unboxing. Det er imidlertid kjent at alle liker å åpne bestillinger som er uvanlig pakkede, og enda mer når de er personlige og økologiske. Dette er utvilsomt en av de effektive måtene å skille seg ut fra konkurrentene. Bygg opplevelser, minner, fremkall følelser (kundeopplevelse) og en lojalitet.

Etter å ha bygget bindingen, kan du kommunisere kampanjene dine. Det er også spesielt verdt å ta vare på dine faste mottakere i denne tiden. For eksempel et nyhetsbrev. Du bør også sette pris på deres lojalitet ved å forberede spesialrabatter for dem.

Bli venn med teknologier

Uten tvil er teknologi en venn som hjelper folk på daglig basis. Ved å implementere den passende i butikken din kan du spare mye tid og forbedre merkevarebildet ditt betydelig. Hva kan du gjøre for å lette arbeidet i julesesongen og yte profesjonell kundeservice? Det er en mulighet for å implementere en chatbot for å hjelpe brukerne. En chatbot kan beskrives som en shoppingassistent som vil hjelpe kundene dine med å operere på nettstedet ditt, hvis det skulle være nødvendig, ville en slik bot gi råd og svare på logistikkspørsmål. Hvis du tar enda et skritt fremover, bør du analysere og lage mer sofistikerte spørsmål og svar som forbrukere kan stille. På en slik måte vil du få verdifull tid og sørge for at kundene ikke føler seg forlatt eller utelatt.

For større selgere som jobber på flere kanaler, foreslår vi å implementere et system som samler alle bestillinger og viser dem på ett sted. Det vil også informere deg om lagernivåene og oppdatere mengden produkter i sanntid. Dette reduserer risikoen for feil eller oversettelse av en kanal. Her er det verdt å nevne WMS-plattformen, som automatiserer hele logistikken og dermed optimaliserer arbeidstiden. Det er et avansert system som støtter arbeidet til lageransatte og selgere.

Og, siden vi er på emnet lager – husk å forberede lageret ditt for et større antall bestillinger. Ikke få kunden til å se skiltet "utilgjengelig". Forbered lageret ditt slik at du ikke mister kundene dine. Selvfølgelig er det en ganske komplisert oppgave å forutsi hvor mange som vil ønske å kjøpe et gitt produkt. Imidlertid, etter å ha analysert salgsnivået i tidligere år, eller til og med den nåværende populariteten til produktene, ville det være lettere å forberede butikken for økt trafikk.

Hold kundene dine informert

Til tross for alt shoppingvanviddet, husk at det ikke er noe viktigere enn kunder og profesjonell service.Dette betyr at når du lykkes med å bygge et bånd med kundene dine og de begynner å legge inn bestillinger i butikken din, vil du være ansvarlig for hvordan de oppfatter merkevaren din. En problemfri og rask ordrebehandling påvirker deres kjøpsbeslutninger, derfor må du holde dem informert. Kunder må føle at du behandler dem med respekt. De fleste av produktene som kjøpes er gaver til sine kjære, så enhver forsinkelse i bestillingen påvirket av ulike faktorer, selv de utenfor vår kontroll, er en katastrofe for forbrukeren. En slik person kan få panikk, bli irritert og dele denne situasjonen med folk på sosiale medier eller Google. Et godt utformet ordreinformasjonssystem er hjertet i enhver e-butikk. Hold kunden informert om enhver oppdatering i ordrestatusen, og hvis noe går galt, informer dem umiddelbart og tilby kompensasjon.

Når det gjelder bestillinger, er det også verdt å legge til ulike former for betaling og levering i løpet av denne tiden (og ikke bare), f.eks. utsatt betaling – "kjøp nå, betal senere" eller levering innen 5 timer for innloggede kunder. Spesielle rabatter og gratis returer kan også påvirke kjøpsbeslutninger positivt.

Alt jeg ønsker meg til jul er...

Vel, hva er det egentlig? Svært ofte vet ikke forbrukerne selv hva de skal kjøpe til sine kjære. Hvorfor ikke hjelpe dem med å ta et valg? Eiere kan bruke annonser for å nå potensielle kunder, og for det må de foreta en analyse. Det vil bli gjort ved hjelp av ulike verktøy, f.eks. Google Analytics, analyse av brukeradferd på Internett (søkefraser, viste sider). Deretter vil du på grunnlag av de innsamlede dataene opprette en kundeprofil og målrette tilbudet ditt til dem. Dette kalles atferdsmarkedsføring, og brukes til å nå potensielle kunder som trenger, eller som er på jakt etter et spesifikt produkt/tjeneste.

En annen metode kan være remarketing. Det er direkte forbundet med nettstedet til et gitt merke. Forutsatt at en potensiell kunde går inn på nettsiden, tilbringer noen minutter der, ser på et spesifikt produkt og så ganske enkelt går. Hvorfor kjøpte han ingenting? Det kan være mange grunner, men vi kan anta at en ekstern faktor avbrøt kjøpet og en slik person glemte det. Derfor bør du minne dem om det ved å vise en annonse for det tidligere viste produktet. På denne måten bygges bevisstheten om merkevaren. Det overbeviser ofte ubesluttsomme eller glemsomme kunder til å kjøpe.

Sett mål og mål KPI

Tall betyr ikke så mye hvis de ikke settes inn i en eller annen sammenheng. Det er viktig å på forhånd skape denne konteksten og strebe etter å nå de oppsatte målene. Dette gir bedre kontroll og måler bedriftens suksess. Ved hjelp av ulike verktøy, som Google Analytics, kan du analysere Key Performance Indicators (KPI), som f.eks

  • Salg
  • Omdannelse
  • Nettstedstrafikk og dens kilde
  • Sidehastighet
  • Fluktfrekvens
  • Posisjon i søkemotoren
  • Mobiltrafikk
  • Poståpningshastighet

På denne måten vil du effektivt måle resultatene av målene dine og se områder som kan trenge litt forbedring.

Analyser dataene og trekk konklusjoner

Kanskje er det ikke din første jul i e-handel, så det er verdt å analysere hvordan denne spesielle tiden i tidligere år så ut. Var alt perfekt? Eller forventet du mer? Å lære av feilene dine gir de beste resultatene. Finn områder som trenger forbedringer og utvikler virksomheten din.

Husk også å lytte til kundene dine og spørre dem om deres erfaringer med tjenesten og kjøpte produkter. Du kan ta en spørreundersøkelse etter endt ferie og dermed få mye verdifull informasjon. Dette er svært gunstig av to grunner:

  1. Undersøkelsen er en rask og billig måte å samle ærlige meninger om virksomheten din og bruke denne kunnskapen til utvikling.
  2. Du lar kundene dine vite at de er en integrert del av merkevaren din, du stoler på dem og ønsker å bli bedre for dem.

Og, bare for konklusjonen

Til tross for all denne galskapen, la oss få kundene til å føle seg spesielle og huske shoppingen som ble gjort i butikken. Personlige ønsker, eller vennlige ord i form av en lapp lagt til forsendelsen, er en gest som kundene vil huske lenge. Alle de ovennevnte ideene er inspirasjoner som skal gi bedriften din mange fordeler og forventede resultater.

 Vil du vite mer om oss?

e-handel

julehandelen