Enkel sjekkliste for netthandel: god butikk i 10 trinn

Det er flere faktorer som avgjør om nettbutikken din vil vokse eller visne. Her er 10 punkter som avgjør om det brister eller bærer!

Enkel sjekkliste for netthandel: god butikk i 10 trinn - Ideo Solutions AS

 

Netthandelen vokser som aldri før, og koronaviruset har bare satt fart på denne utviklingen. Men du kan ikke bare sette opp en netthandel og sette deg ned og vente på klikkene. Det er mange faktorer som bør – og må – klaffe. Derfor bør du lese dette.

 

1. Vareutvalget

Det å sette opp en online-butikk er ikke spesielt vanskelig i dag. Programmene og verktøyene er hyllevare. Viktigere er det med selve forretningsideen: Hva skal du selge, og til hvem? Ville jeg kjøpt dette selv? Finnes det mange nok slike som meg? Hvordan klarer konkurrentene seg? Vil jeg få mange konkurrenter? Hent inn så mye info som mulig: Identifiser kunden, behovet, vanene og betalingsviljen.

 

2. Innkjøp og leverandører

Siden du allerede vet hva kjerneproduktet ditt er, må du finne riktig leverandør. Det er svært viktig at man velger den beste i forrige linje her: Du ønsker å ha et firma med raske leveranser og gode betingelser. Dette avgjør hvor lett det er å drive butikken din. Det kan være nyttig å vurdere én enkelt grossist hvis du ikke kan ha et stort lager selv.

 

3. Lag et startbudsjett

Internett er det enkleste stedet å teste forretningsideen uten å ta en stor finansiell risiko. Sett opp et foreløpig startbudsjett, og finn ut hva som er de viktigste elementene, og hvilke som kan legges til senere. Siden oppsettet av en nettbutikk går i stadier, gjør du det samme med budsjettet. Begynn med de mest nødvendige kostnadene, og sett dem opp mot dine egne finanser. Vurder også rimelige eller gratis virkemidler, så som sosiale medier.

 

4. Produktpresentasjon

På dette stadiet avgjør du hvordan produktene skal vises på nettstedet. Dette har en enorm effekt på hvordan kundene vil oppfatte butikken og produktene dine. Produktinformasjonen må være omfattende, med tekniske egenskaper, varianter, priser og leveringsbetingelser. En gjennomtenkt presentasjon av butikk og produkt er ekstremt viktig: Du får ingen sjanse nummer to til å gi et godt førsteinntrykk! Og de fleste kundene «kjøper med øynene og hjertet».

 

5. Valg av programvare for e-handel

Å velge plattformen som passer deg best er en viktig faktor som gjør driften av en vellykket e-butikk mye enklere. Det finnes masse «hyllevare» å velge blant, og også bedrifter som gir teknisk støtte hele veien fra åpning av en plattform til lansering av salget. Noen fokuserer på å lage omfattende spesialplattformer for eksisterende butikkeiere. Vi anbefaler disse for butikker med en sterk stilling i markedet og et omfattende sortiment. Valg av programvare er et viktig steg som vil følge deg og butikken i lang tid, så overlat dette til profesjonelle.

 

6. Logistikk, lager og levering

Nå er det på tide å se på ting som logistikk og lagring. Før du starter butikken, bør du utvikle metoder for å organisere produktene. Velg en metoden som passer til bransjen og bedriftens forretningsprofil. Hvis du nettopp har startet opp med e-handel, kan direktelevering være velegnet. Leverandøren sender da varene direkte til kunden, utenom deg.

En annen strategi er cross-docking. Da sendes varene til et lager, blir omlastet og sendes videre i leveringskjeden. Dermed slipper du å ha mye lagerplass. Uansett er feilfrie og effektive gjennomføringer av bestillinger livsviktig for vellykket e-handel.

 

7. Faktura- og betalingsløsninger

Bare én betalingsløsning er ikke nok i dag. Derfor bør du legge inn betaling med mange valgmuligheter i nettbutikken, så du treffer betalingsfavoritten til flest mulig potensielle kunder. Det er betydelig mer lønnsomt i det lange løp.

Det finnes mange betalingstyper på markedet, og du må ta valg som treffer alle kundenes preferanser og vaner. Iblant lønner det seg å holde øye med hvor populære nye betalingsløsninger er, og eventuelt legge dem inn.

 

8. Leveringsmuligheter

Kunder har mange grunner til å handle på nettet. De får rask levering, og enkel retur av varer. Her kan du skaffe deg en konkurransefordel, for eksempel ved å holde leveringstiden og kostnader nede, og gjennomføre sendingen effektivt. Du kan segmentere kunder i ulike grupper, og lage spesielle innkjøpsskjemaer. Noen ønsker kanskje fast levering på en spesiell dato, mens andre ønsker fleksibel henting av ordrer. For andre vil fraktprisen være viktig.

«Gratis» frakt er veldig populært blant mange kunder, og selger godt. Slike psykologiske virkemidler, som positiv forsterkning, kan øke både antall ordre og størrelsen på dem (mersalg). 

 

9. Annonsering og butikk-promotering online

Noen ganger er det ikke nok å drive en nettbutikk med et godt produktutvalg og fornuftige priser. Høye salgstall og fine diagrammer kan måle omsetningen din, men bak tallene finnes det ekte mennesker som er kundene dine. Når du har en nettbutikk, må du engasjere dem, og appellere. Jo større grupper du henvender deg til, desto større er sjansen for salg og suksess.

Du kan begynne med å annonsere tilbud og spesialpriser. Google, Facebook og en rekke sosiale medier og måleutstyr er nyttige verktøy for å analysere og treffe mange potensielle kunder. Og ikke minst: Treffe de riktige kundene. Du selger for eksempel ikke mange rulleskøyter til 80-åringer.

 

10. Sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet!

Når du driver nettbutikk, er det viktig at kundene kan stole på deg. Helt fra det første besøket på nettstedet ditt og tasting av personlige opplysninger og fram til salget er ferdig, er sikkerheten enormt viktig. Kunder som føler seg trygge, er mer villige til å gjennomføre et kjøp. Jo bedre du gjennomfører dette, desto mer trøkk blir det på omsetningen din!

Dette kan gjøres på flere måter. I de fleste land er du pliktig til å oppgi informasjon om bedriften, så som fysisk adresse, og en fysisk kundekontakt. Pass på at alle dokumenter vedrørende salget inneholder all nødvendig informasjon (f.eks. returrett), og er skrevet forståelig, slik at kunden vet hva som gjelder. Er butikken din åpen om dette, og følger lover og forskrifter, vil flere kjøpe det du selger.

 

Bruk mulighetene!

Og ellers? Jo, legg inn så mange eksterne kommunikasjonskanaler som mulig, og gjør dem synlige. Vær aktiv i sosiale media, og engasjer kundene så mye du kan. Den beste kunden er den du allerede har, så takk gjerne kunden for at han valgte deg. Be ham om å anbefale butikken til venner og kjente. Alle slike tiltak er med på å gi deg et positivt image, og et langsiktig forhold til kundene dine.

I likhet med all annen forretningsdrift er du ikke alene der ute. Du er ikke den eneste som ønsker å gjøre suksess med e-handel, og det blir stadig flere om beinet. Men i likhet med all annen forretningsdrift, er det også alltid plass til en som driver skikkelig og seriøst, og som vet at han/hun ikke kan eller klarer alt – som vet at man kommer lengre når man benytter seg av profesjonelle tjenester og leverandører. Er du en av disse, ønsker vi deg velkommen!