Internasjonal e-handel: Dette må du fokusere på

For mange ble e-handel den eneste løsningen under covid-restriksjonene. Men det som var en nødløsning i en vanskelig tid har nå tatt helt av, og vokser raskt fra lokale markeder til full utnyttelse av internasjonale muligheter.

Internasjonal e-handel: Dette må du fokusere på

 

Den europeiske netthandelen er fremdeles en global leder: Rundt 90% av europeere bruker Internett mer eller mindre jevnlig. Ifølge RetailX Global 2021 Ecommerce Report fra Tyskland handler hele 85% av befolkningen online, og de fleste tyskere mellom 25 og 35 år brukte over 1200 kroner per måned online. Samtidig opplever Storbritannia – det største markedet for e-handel i Europa – en vesentlig omsetningsnedgang i fysiske butikker, og stadig flere stenger for godt.

USA og Canada kan vise til den høyeste andelen av online-kunder: 66%. USA er verdens neste største marked for netthandel, har de opplevd en betydelig pandemi-drevet vekst siden 2020. Ifølge analyseselskapet Emarketer var verdens digitale detaljsalg omkring 4,9 billioner (= tusen milliarder) dollar i 2021 – opp fra ca. 4,2 billioner i 2020.

Dette tiltrekker seg naturligvis flere aktører som ønsker en bit av den stadig større kaka.

 

Start med analyser

Det første man må gjøre ved en internasjonal satsing er naturligvis å velge land. En grundig analyse av et bestemt marked kan avsløre spesielle preferanser, markedstrender og ikke minst spesielle sosiale og kulturelle særpreg. Demografi, og ikke minst kundenes forventninger og oppførsel på nettet, er naturligvis også viktige faktorer. Man må kort sagt kjenne landet; eller i det minste kjenne noen som gjør det.

Dette gjelder selvfølgelig også konkurransen. Hvilke andre aktører finnes? Hva er styrken og svakheten deres? Hvor lojale er kundene? EU har også regler om at priser ikke skal påvirkes av landet konsumenten bor i.

 

Kjenn reglene

EU har gjort det mye enklere å handle over landegrensene, og har standardiserte lovkrav for ulike forretningsaktiviteter. Norge er i stor grad tilknyttet dette gjennom EØS, men regelverket kan være ganske omfattende, og krever fagkunnskaper så man ikke trår feil.

Landene har også rett til å iverksette lokale reguleringer som selgere er forpliktet til å følge. En av de viktigste er merverdiavgift, som ikke bare varierer fra land til land, men også for produktgrupper. Det finnes også grenser for omsetning: Overskrider man disse, må bedriften registreres i landet man selger til.

 

Gjør oversettelsen riktig

Selv om maskinoversettelser har blitt vesentlig bedre i de siste årene, holder de sjelden mål. Sørg for å bruke lokale krefter med det aktuelle språket som morsmål. Riktige og gode formuleringer, og gode opplevelser, utgjør ofte forskjellen mellom salg eller ikke salg.

 

Ulike betalingsmetoder

Kunder i ulike internasjonale markeder har merkelig nok – og til tross for at verden standardiseres stadig mer – ganske ulike preferanser når det gjelder betaling. I Brasil, som er det mest utviklede e-handelsmarkedet i Sør-Amerika, har så mange som 30% ikke engang en bankkonto. Derfor bruker 80% av brasilianerne et lokalt kredittkort (Elo eller Hipercard), der de betaler tilbake i rater.

India er det raskest voksende markedet for netthandel, og den mest populære betalingsmetoden er Netbanking, samt Unified Payments Interface (UPI)-systemet som brukes på salgsplattformer der. I Tyrkia, som også er et sterkt voksende marked, bruker 70% av kundene avbetaling for å spre utgiftene til innkjøp. Medlemskort/lojalitetskort er ekstremt populært her, og bør være et valg i enhver nettbutikk.

Tsjekkia er kanskje et mer nærliggende, og sterkt voksende, marked. Men til tross for at økonomien utvikler seg raskt, er den vanligste betalingsmetoden at man gjør opp ved mottak av varen…

 

Logistikk og levering

Den fysiske transporten og leveringen av varer er et område der digitale løsninger fremdeles har en begrenset virkning på selve operasjonen. Internasjonal transport foretas i dag i stor grad av etablerte giganter som DHL, FedEx og UPS. Men det kan også være nyttig å vurdere lokale aktører, som ofte kan levere høyere kvalitet og ha bedre kjennskap til lokal infrastruktur. Mange kunder setter også pris på for eksempel rask og direkte levering, for eksempel via kurertjenester.

 

Returer og klager

Betingelser for levering og retur er en svært viktig del av handelen. Her finnes det ulike regler og forskrifter i de europeiske landene, både innenfor og utenfor EU. Norske aktører er vant til relativt strenge betingelser, men det finnes faktisk noen lover som er strengere i andre land.

Innen EU har kunden en åpen returrett på 14 dager, uansett årsak. Her velger kunden selv returmetode, og betaler kostnadene. Men selgeren er også forpliktet til å returnere verdien av varen og prisen for billigste form for levering. Sørger du for at disse prosessene fungerer for kunden, vil du bygge tillit, og i siste rekke beholde en trofast kunde.

Utenfor EU er betingelsene ofte helt annerledes, og bør undersøkes grundig før man kaster seg inn i nye markeder. Toll og andre avgifter er også en del av dette, slike forhold må klargjøres så varer ikke blir prosessert unødvendig lenge i tollen.

 

Effektiv markedsføring

I det store og hele fungerer de globale kanalene som Google Ads og sosiale medier godt i alle land. Det samme gjelder analyseverktøy for å finne ut hvilke typer promoteringer som gir best resultater.

Men god kjennskap til de lokale markedene er likevel svært viktig, og det gjelder spesielt utforming av budskap. Små detaljer – som for eksempel å bruke eller fjerne ett enkelt ord – kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko. Lokale reklamebyråer vet hvordan tekster skal utformes for å gi best effekt, og har språket som morsmål. Det er en god regel at ingen skal skrive reklametekster på et språk som de ikke er vokst opp med.

 

Marketplace

Marketplace-plattformer han blitt den enkleste metoden for å gå inn i utenlandske markeder. Her kobles kjøper og selgere sammen, og siden det er mange potensielle kunder, benytter mange gründere seg av denne modellen.

Plattformen tilbyr selgeren følgende:

Ferdig infrastruktur. Du trenger ikke å oversette ditt eget nettsted, vurdere kategorier, og utvikle regler og betalingssystemer.

Faste kunder. Markedsplassen genererer mye trafikk og en kundedatabase, men for å synes må du promotere produktene dine med positiv feedback og god kundeservice, samt godt plasserte produktbeskrivelser.

Global promotering. Rekkevidden bedrer posisjonen på det globale markedet via høy rating i søkemotorer, gode lojalitets- og abonnementsprogrammer, samt engasjerende reklamekampanjer. Dette sikrer kontinuerlig trafikk på siden.

Integrering av nettbutikken på marketplace-plattformen, noe som er essensielt for butikker som vil satse i utlandet.

Så hvordan velger du riktig plattform for salg internasjonalt?

Den største fordelen for marketplace i internasjonalt salg er tilgjengelighet og enkelhet. I tillegg til rekkevidden, bør disse elementene vurderes:

  • Produktkategorier
  • Hvor populær plattformen er blant kundene i landet du ønsker å selge i
  • Hjelpefunksjoner (helpdesk)
  • Alle kostnader forbundet med e-butikken (både faste og variable)
  • Tilleggstjenester som logistikk (internasjonale tjenester)

 

Lar det seg gjøre?

Det korte svaret er ja. Den finnes mange velkjente bedrifter som har gjort det bra i internasjonale markeder.

LPP – Polsk klesfirma med fem kjente varemerker: Reserved, Cropp, House, Mohito, og Sinsay. De selger til nesten 40 land både online og i over 2000 fysiske butikker i nesten hele Europa, Baltikum og Midtøsten.

Zalando – Tysk motebedrift som selger i 23 europeiske land.

Alibaba Group – Kinesisk bedrift med både C2C, B2C, og B2B-salg og elektroniske betalingstjenester, samt skytjenester og AI. Opererer i flere enn 200 land.

Amazon – Trenger vi å si mer?

Rakuten Group – Japansk bedrift med markedsplass, men også mye mer: Reise, digitalt innhold, banktjenester, forsikring, elektronisk betaling og annet.

Ikke alle kan starte opp en nettbutikk i garasjen og ende opp med en av verdens største bedrifter. Men det skader ikke å ha et våkent øye for hva som skjer i den digitale virkeligheten, og gripe de sjansene som byr seg. For hvis ikke du gjør det, kan du være sikker på at noen andre ser mulighetene.