17 vanlige feil å unngå når du designer nettbutikken din

Hva kan du gjøre for å lokke en bruker til å besøke butikken din og foreta et kjøp der? For det første, pass opp for disse enkle, men vanlige feilene...

**automatisk oversatt tekst**

ecommerce-mistakes.jpg [51.98 KB]

Den stadig voksende e-handelssektoren har ført til at det ikke lenger er nok å lansere en nettbutikk for å drive vellykket salg. For å møte brukernes krav konkurrerer eiere av e-bedrifter oftere og oftere med hverandre. Et eksempel på et område som er berørt av denne konkurransen er nivået på nettsidens funksjonalitet, som øker gruppen deres av fornøyde, lojale kunder. Dette påvirker igjen salgsnivået og byggingen av merkevarebildet.

For å oppmuntre brukere til å besøke butikken og holde dem til de foretar et kjøp, bør man unngå vanlige feil, som påvirker konverteringen og søkemotorposisjoneringen negativt.

Registreringsplikt

Muligheten for å opprette en konto bør vises helt i begynnelsen av kjøpsprosessen. Dersom sortimentet til en butikk oppfyller kundens forventninger, blir en slik person ved å registrere seg en lojal – registrert kunde, som nettbutikken vil rette ytterligere tilbud til.

Å tvinge til å opprette en konto mens de prøver å betale for en ordre får kundene til å trekke seg fra å kjøpe. Muligheten for registrering bør være tilgjengelig fra nettstedet der kunden allerede er. Å tvinge ham til å forlate handlekurven for å opprette en konto betyr praktisk talt at kundens skuffelse vekker.

Noen kunder registrerer seg villig på grunn av emnet for butikken. Deretter er det meningen at markedsføringskampanjer skal få dem til å komme tilbake for videre shopping. Andre kunder kan være overbevist om at det tilbudte sortimentet ikke vil være nyttig for dem i fremtiden, eller de vil rett og slett ikke oppgi dataene sine. Derfor kan de si opp fra kjøp i butikken. For den andre gruppen er det verdt å introdusere muligheten for å bestille som "gjest". Ved å gjøre det vil ikke butikken miste en kunde.

For at registreringsprosessen ikke skal være for kompleks, er det verdt å kreve kun den viktige informasjonen. Ytterligere data, dvs. adresse, eller telefonnummer kan legges til ved opprettelse av en konto, noe kunden kan gjøre når som helst. En stor forenkling og optimalisering er introduksjonen av pålogging via Facebook.com, Google.com eller Apple ID. Kunder bruker villig denne løsningen fordi den er rask og ikke krever å oppgi personopplysninger.

Ingen søkemotor eller en dårlig fungerende en

Knapt noen er klar over at en dårlig fungerende søkemotor bidrar til en nedgang i salget. Et betydelig antall kunder som besøker e-butikken prøver først å bruke søkemotoren, som ofte ikke fungerer som den skal .

Å perfeksjonere den interne søkemotoren gjør det lettere å nå kunden med et gitt produkt. Bruken av flere løsninger kommer til å øke trafikken på nettstedet, på grunn av det enkle å søke etter et produkt. En av slike funksjoner er søkemotorens evne til å finne synonymer og feil i de angitte frasene.

Derfor vil kunden se varer som ligner på den søkte – og kan derfor være oppmerksom på et annet produkt enn det de hadde tenkt å kjøpe. Feilsøking er også en obligatorisk funksjon. Brukere skriver ofte inn feil fraser uten å vite det, så en dårlig fungerende søkemotor gir kun svar om mangel på et slikt element.

I de fleste tilfeller fører en slik informasjon til at kunder forlater butikkens nettside. Jo flere synonymer som legges til søkemotoren, jo flere resultater vises til kunden. Det skaper inntrykk av et bredt spekter av produkter tilgjengelig på nettstedet.

En annen løsning er autofullføringen , som foreslår for brukeren hvilke produkter som er tilgjengelige på grunnlag av setningen som er lagt inn i søkemotoren. Denne funksjonen er laget for å vise kundene et produkt før de skriver navnet. På en slik måte akselereres kjøpsprosessen – tiden potensielle kunder vil bruke på å foreta et kjøp er ekstremt viktig for mobilbrukere.

Mangel på informasjon

Feil beskrivelse, eller til og med mangel på den, resulterer ofte i reduksjon av konverteringsfrekvensen i butikken og dens lavere plassering i resultatene til Internett-søkemotorer. Verdt å merke seg er det faktum at mangel på riktig beskrivelse resulterer i økt antall returer.

En kort beskrivelse, ingen detaljer eller nøkkelord, reduserer sjansen for å bli vurdert høyere i søkeresultatene. Å bygge den såkalte kundeavataren – dvs. å skrive ned egenskapene til den perfekte kjøperen bidrar til å lage en bedre beskrivelse av produktene. Under prosessen med å lage produktbeskrivelse er det verdt å fokusere hovedsakelig på fordelene, kunden ønsker å vite hvordan de vil ha nytte av å kjøpe den.

Å lage en unik tekst vil gi en bedre plassering av siden. Jo flere detaljer som gis i beskrivelsen, desto oftere vil tilbudet vises i søkeresultatene. En kompleks beskrivelse av produktet er nyttig for kundene, og oppfordrer dem derfor til å kjøpe. Produktbeskrivelsen er et alternativ til et bilde som kanskje ikke lastes inn på brukerens enhet, for eksempel på grunn av en svak internettforbindelse.

Unøyaktige produktbilder

Bilder av dårlig kvalitet eller de som viser produkter på en annen måte enn de ser ut i virkeligheten, senker tilliten til kundene, og gir heller ikke mulighet til å se produktet grundig. En riktig måte å lage bilder på som presenterer de viktigste detaljene og fremhever fordelene, vil øke kvaliteten og kvantiteten på salg.

Plassering av korrekte og detaljerte bilder vil også bidra til utformingen av e-butikken. Ingen liker å kjøpe noe de ikke kan se. Kunder er hovedsakelig drevet av utseendet til et produkt når de handler, så det er viktig at det presenteres med sine faktiske egenskaper. Ved å ta vare på riktig presentasjon av sortimentet vil antall returer reduseres og kjøpene blir mer bevisste.

Den positive oppfatningen av et produkt består av to elementer, en god og overbevisende beskrivelse, og en visuell fremstilling av produktet – det er viktig å fremheve hvert, selv det minste element som kan ha betydning for kunden. Prosedyren som oppfordrer til kjøp er å vise produkter mens du bruker dem. Dette har som mål å presentere tilbudet på en mer attraktiv, inspirerende og tilretteleggende måte å anslå dens faktiske størrelse.

Mangel på merkevarebygging

Prosessen med å forme og popularisere merkevaren er viktig for enhver bedrift som ønsker å skille seg ut i e-handel. Mangel på merkevarebygging betyr at produktene mangler den såkalte identiteten, noe som gir dem en individuell og original karakter.

Kunder kan være fornøyde med produktene dine, men etter en tid husker de kanskje ikke hvor de kjøpte dem. På grunn av bruken av en logo, eller i det minste et spesifikt merke på nettstedet, øker sannsynligheten for å huske nettbutikken din. Anerkjennelse er en ekstremt viktig verdi, som sikrer kundelojalitet og et konkurransefortrinn. Identiteten er en visuell identifikasjon, gode assosiasjoner til merkevaren og nettsiden.

En god merkevarebygging er når hele nettsiden fungerer som den skal, grafikken er konsistent, den inneholder en logo og liten kommunikasjon i tilfelle bildene, eller grafikken ikke lastes inn på brukerens enhet.

Svak kundeservice, mangel på butikkdata, e-post eller telefonnummer

Godt presenterte produkter er ikke nok til å skape et forhold til brukeren. For å kunne ta en kjøpsbeslutning trenger kunden mer kjøpsrelatert informasjon, inkludert informasjon om butikken, forretningskontor og kontaktmuligheter .

Ved å plassere en kontaktside kan potensielle kunder eller partnere kontakte deg i tilfelle de trenger mer informasjon. Å etablere kontakt med kunden fører utvilsomt til suksess. Avhengig av hvordan samtalen går, vil kundene kjøpe produktet de var interessert i, eller de som ble presentert for dem under samtalen.

Mangelen på denne grunnleggende informasjonen på nettstedet bidrar til tap av tillit og slutter i kjøpsprosessen. Den åpne holdningen til kundene har mange fordeler, som starter med å oppmuntre dem til å kjøpe mer, slutter med å få kontaktadressene deres, og gjøre dem til faste kunder gjennom ulike typer markedsføringskampanjer.

Ingen mobilversjon

Som et resultat av den pågående utviklingen av teknologi, kan online bedriftseiere legge merke til mer trafikk generert av mobile enheter på nettstedet deres. Nettsteder som ikke har en mobilversjon, eller ikke er responsive, hjelper ikke med å beholde kunden og oppfordrer dem ikke til å gjennomføre kjøpet.

Google har i noen tid lagt press på nettsider for å bli optimalisert med tanke på mobile enheter. Mobile first er en søkemotoralgoritme som belønner mobilvennlige nettsider ved å plassere dem høyere i søkeresultatene. Mobilbrukere har andre formål enn stasjonære brukere. Den første gruppen forventer rask tilgang til informasjon og en forenklet kjøpsprosess. Muligheten til å handle når som helst og hvor som helst forårsaker det faktum at det er flere og flere mobile klienter.

Den såkalte barrieren som reduserer salgsnivået er manglende tilpasningsevne for funksjoner for begge grupper. Manglende tilpasningsevne av en nettside til mobile enheter gjør det vanskelig å sette seg inn i tilbudet, fordi all informasjon ikke vises på en liten skjerm. Dessuten minimerer manglende overholdelse av mobil-første -regelen muligheten for å nå nye potensielle kunder.

For komplisert kjøpsprosess

Det er de første sekundene etter at du har kommet inn på en side i en e-butikk som er avgjørende når det kommer til kjøpet. Siden prosessen er kompleks, selv om den kan inneholde informasjon som er viktig for kunden, er den også for lang, og som et resultat av dette føler kunden seg motløs til å fortsette å handle.

Handleveien skal være rask og smidig. Under optimaliseringen er det verdt å huske på tre-klikk-regelen. De ovennevnte tre-klikkene skal lede kunden til å foreta et kjøp. Tallet er symbolsk, det handler i hovedsak om å minimere det ved å tilby kunden rask og effektiv handel. Denne løsningen har som mål å redusere antall forlatte vogner. Det kommer fra utålmodighet og oppstått misnøye med antall interaksjoner som skal gjøres før man mottar ønsket produkt.

Mens du utvikler hele prosessen, er det verdt å ta vare på en intuitiv navigering, som skal støtte kundens sluttføring av kjøpet. Effektiv og kort kjøpsvei og optimalisering av navigasjonen gjør det også enklere for den raskt voksende gruppen mobilkunder.

Mangel på faktisk lagernivå

Mangel på informasjon om lagernivå er en vanlig årsak til å forlate vogner. Å tilby og selge produkter som ikke er tilgjengelig påvirker tilliten til merkevaren negativt.

Et feilfungerende lagerstyringssystem, eller mangel på det, får kunden til å legge inn og betale for en ordre som ikke kan fullføres. Selvfølgelig, i et slikt tilfelle blir pengene returnert. Kunden kan imidlertid føle seg misfornøyd og til og med lurt. Situasjoner der kunder ikke mottar bestilte produkter fraråder dem å kjøpe, og fører veldig ofte til at selskapet mister kunder.

Å informere om et lagernivå før kunden er i stand til å legge produktet i handlekurven er viktig for å unngå en dårlig kundeopplevelse, redusere antall forlatte vogner og gjøre det mulig for selger å etablere et forhold til en potensiell kunde gjennom Call to Action (CTA). ). I dette tilfellet er rollen til CTA å oppmuntre brukeren til å legge igjen en e-post, som en melding om produktets re-tilgjengelighet vil bli sendt til. Som et resultat er det mulig å utvikle relasjoner og få nye abonnenter.

Vil du vite mer om oss?

Feil ordrefullføringsdatoer

Butikk-til-kunde-kommunikasjon er ekstremt viktig for å utvikle relasjonen og gjøre brukeren til en vanlig kunde. Butikker overser svært ofte detaljene som kan være viktige for kunden, og endrer derfor holdningen til merkevaren ved å gi feil informasjon (eller ikke gi dem i det hele tatt) om tidspunktet for fullføring av ordren.

Mens de kjøper, ønsker brukere å vite når de vil motta bestillingen. Denne informasjonen er viktig for dem av logistiske årsaker - for å tilpasse leveransen til deres planer. Dette kan være et kjøp gjort for en tur, eller en spesiell gave. Et stort flertall av butikker gir en eller annen form for informasjon i handlekurven. Det er imidlertid kun leveringstiden som avhenger av leveringsselskapet. Tiden brukt på å fullføre og sende bestillingen er ikke inkludert.

Å gi feil informasjon kan påvirke kundenes mening negativt, og derfor fraråde dem å kjøpe på nytt. I ekstreme tilfeller kan forlenget tid for å motta bestillinger få kunden til å be om kansellering og refusjon av påløpte kostnader. Å gi sann informasjon og kommunisere kunden hvert trinn fra ordreaksept til forsendelse styrker tilliten og bygger merkevarebildet. Som et resultat kan butikken håpe på en positiv tilbakemelding og ytterligere transaksjoner.

Lang lastetid for vogn / omlastingstid

Tiden som brukeren må bruke for å kjøpe avgjør avslutningen av transaksjonen. Hastigheten til nettstedet generelt og hastigheten til forskjellige handlinger som utføres på nettstedet har en innflytelse på konverteringen, avbrudd av handlekurven og som et resultat av inntekten.

Når du designer den grafiske layouten til e-butikken, er det verdt å ta hensyn til elementene som potensielt kan forlenge lastingstiden. Det er for eksempel alle slags visuelle materialer og store filer. Å legge til en Live Chat på nettstedet ditt reduserer også lastingen – husk det hvis du vil legge til flere funksjoner som kan føre til langvarig lasting.

Når det kommer til desktop-brukere er det kanskje ikke like viktig, men for mobilbrukere er tid en nøkkelfaktor som sterkt påvirker kjøpet. Langsom lasting av nettsiden når brukeren ser på tilbudet og, viktigst av alt, rett før fullføring av kjøpet, kan bidra til å gi opp på grunn av frustrasjonen med varigheten av prosessen og at transaksjonen ikke ville bli vellykket. Selv noen få sekunders forsinkelse kan påvirke konverteringen negativt, spesielt for mobilbrukere som trenger enkel tilgang til informasjon og muligheten til raskt å gjennomføre transaksjoner. Regelmessig optimalisering av butikkens nettside når det gjelder hastighet vil forhindre tap av kunder.

Skjulte kostnader

Skjulte kostnader er kostnadene som er utelatt. De forholder seg for eksempel til levering eller retur av ordre. Slik informasjon vises oftest på slutten av kjøpsprosessen – ved oppsummering og valg av betalingsmåte.

Skjuling av tilleggskostnader knyttet til pakking, levering eller retur bidrar til å redusere konverteringen og øke antallet forlatte vogner. Å informere om disse gebyrene i det siste stadiet av bestilling medfører en betydelig risiko for frustrasjon og motløshet hos kundene.

For ikke å miste kunder på grunn av ufullstendig informasjon, er det verdt å vise helt i begynnelsen alle kostnadene som må tas i betraktning når du kjøper. Denne handlingen vil gjøre kunden oppmerksom på gebyrene knyttet til en bestilling. Kunnskapen om alle kostnadene reduserer antallet kansellerte kjøp og påvirker salgsnivået positivt.

Mangel på elektroniske betalingsmåter

Kundene forventer å kunne velge mellom flere populære elektroniske betalingsmåter, da hver bank og kunde foretrekker en annen metode av hastighets- eller sikkerhetshensyn. For komplisert betalingsprosess eller utilstrekkelig antall betalingsmetoder bidrar til å kansellere kjøp. Elektronisk betaling er den mest populære måten å betale for bestillinger i nettbutikker.

Ved å la dem velge en av de mange populære metodene øker du kundetilfredsheten, og fører til at transaksjonen gjennomføres. Når du handler på nettet, tar kundene hensyn til hastigheten og bekvemmeligheten av betalingen, samt sikkerheten som er sikret av mobilbanksystemet. Blik har nylig blitt den mest populære av metodene. Dette skjedde på grunn av at kunden ikke trenger å oppgi data som kan anses som sensitive.

Når du designer et nettsted, bortsett fra presentasjonen av tilbudet, er det verdt å ta vare på å implementere de beste løsningene for å fullføre transaksjonen. Å møte kundenes forventninger er avgjørende for å fullføre transaksjonen.

Mangel på lett tilgjengelig kundeservice

Kunder foretrekker å kontakte selskapet for å få vite mer om tilbudet, endre den allerede betalte ordren eller av logistikkmessige årsaker. Stadig flere kunder ønsker å kontakte via sosiale medier.

Bedriftens svar på kundekontakten bør ikke ta mer enn 5 minutter. Jo lengre tid det tar, jo større er sannsynligheten for å gi opp kjøpet. De fleste e-handelsklienter foretar et kjøp via mobile enheter, så hastigheten og enkelheten for å foreta et kjøp er ekstremt viktig. Å handle på nett er impulsivt, så hvert sekund med forsinkelse fungerer ikke bra for det selgende selskapet.

Direkte kontakt med kunden er en mulighet for selskapet til å bygge et partnerskapsforhold med merkevaren som et resultat av tilbudt hjelp, positiv tilnærming eller forslag til andre produkter. Følelsene som følger kunden under shoppingen påvirker deres mening om merket og kan bli en beslutningsfaktor når de skal velge butikk for et annet kjøp. Derfor er det så viktig for kunden å føle støtten i alle trinn av prosessen.

Manglende regulering av klager og returer

Klager eller returer er fra kundene dine forbundet med ganske dårlige opplevelser knyttet til å sende tilbake et produkt, vente på refusjon og fylle ut mange skjemaer. Alle handlingene kunden har foretatt, garanterer ikke måten klagen løses på.

Det er også verdt å nevne at lange skjemaer fraråder kundene dine, og de fleste av dem i stedet for å returnere eller klage, bestemmer seg for å lage en negativ mening.

Klager løses for det meste via retur av midler, utveksling eller reparasjon. Returtiden er ofte satt ovenfra og ned for alle butikker, men tilleggsinformasjon om det vil være flott. Velvalgt bedriftsstrategi gjør at du kan utnytte dårlige kundeopplevelser for å forbedre kvaliteten på salget og bygge et godt forhold.

Mangel på forsvarlig kundeservice og ingen optimalisering av returer og reklamasjoner kan påvirke kundens overgang til et konkurransedyktig selskap. Optimalisering av klage- og returprosesser vil forhindre tap av en kunde. Når det gjelder klager, vil det være fint å gi kundene et valg. Enten de vil at du skal reparere den eller bytte den, eller en cashback. En positiv tilnærming kan få kundene dine til å kjøpe selv de produktene de føler seg usikre på ved å vite om den enkle prosessen med å returnere.

Policyen / Nettbutikkforskriften

Å ha vilkårene for forsikring er obligatorisk for hver nettselger. Noen e-bedriftseiere legger ikke merke til å lage regelverk i samarbeid med advokat, men gjør det selv, eller benytter seg av det som finnes på andre nettsider.

Internett-brukere er i økende grad bevisst sine rettigheter og plikter, og enda oftere blir de kjent med butikkens regelverk i detalj. Dersom slike regler ikke inneholder grunnleggende bestemmelser eller er kjent for brukeren fra en annen butikk, kan det føre til tap av kunden. I en slik situasjon kan kunden velge en konkurransedyktig butikk eller markedsplass som har klart definerte regler, og dens anerkjennelse og tilleggsfunksjon, som er « kjøperbeskyttelse» vekker mer tillit.

Godt utformet, lett å forstå regelverk er nøkkelen til å bygge kundens tillit og fungerer som et eksempel på godt utarbeidet kontrakt for kunden og selskapet. Inkludering av all relevant informasjon om kjøpers og selgers rettigheter og plikter i regelverket vil gi dem begge sikkerhet for å oppfylle sine plikter.

Mangel på validering

Mange brukere trekker seg fra å fylle ut lange skjemaer ved å forlate kjøp eller legge inn feil informasjon, noe som gjør det vanskelig for selgeren å verifisere dem. Forekomsten av selv små feil kan føre til tap av kontakt med kunden - hvis de oppgir en e-postadresse feil eller når telefonnummeret inneholder et upassende antall sifre.

Når du designer en nettbutikk, er det verdt å være oppmerksom på konstruksjonen og driften av skjemaer. Brukere liker ikke å fylle dem ut, fordi det tar mye tid. Det er imidlertid verdt å optimalisere dem slik at de ikke skaper problemer. Hvert skjema kan inneholde en feil som brukeren ikke vil legge merke til, så det er verdt å integrere nettstedet ditt med effektive valideringssystemer.

Validering av antall tegn i firmaidentifikatorer som nip, eller telefonnummer og e-postadresse til privatkunden hjelper blant annet gründeren med å informere dem om stadiene i bestillingen hans. Et godt valideringssystem finner feilen og viser den umiddelbart til brukeren. Det er viktig for kunden å ikke rulle skjemaet ned for å se etter en feil. Det letter kunde-selgerkontakten og forhindrer at det oppstår feil i dokumentene.

Konklusjon

Netthandelskunder kjenner mangfoldet i markedet, og forventer maksimal forenkling av kjøpsprosessen for å gjøre raske og effektive kjøp. Å gjøre grunnleggende feil forkorter butikkens rekkevidde, ødelegger dens image og reduserer inntektene, noe som kan gjøre det vanskelig for e-butikken å holde seg i drift.

e-handelsnettsteder som er tilpasset mobile enheter er viktige for utviklingen av e-business. Når du designer, bør du spore ethvert element som kan være viktig fra kundens synspunkt . Små endringer i presentasjonen av produktet, valg av riktig bilde og innhold påvirker noen ganger kjøpet.

En vellykket e-handel krever optimalisering og tilpasning av nettsiden til kundenes bekvemmelighet, noe butikker ofte glemmer. Nettsteder med ovennevnte feil vil alltid ligge ett skritt bak konkurrentene, uavhengig av attraktive priser.

nettbutikk

e-handel