Nye nettsider = nye opplevelser

Å bygge eller oppdatere en nettside, dreier seg om mye mer enn farger og design. Du må lage opplevelser.
 

"... det er nok å lage en fin nettside for at salget skal skyte i været ...", "Et godt produkt selger seg selv ...", "... Jeg liker ikke dette designet. Forstørr logoen, og sett inn et bilde av produktet og kjøpsknappen ... ".

Slike utsagn føyer seg helt greit inn i rekken av berømte siste ord. Men som dinosaurer flest, er slike prosesser i ferd med å dø ut. Vi vet stadig mer om hvordan kjøpsprosesser egentlig fungerer, hvordan «vinduer» for salg fungerer, og hva som får kunden til å identifisere seg med ditt merke/produkt eller ikke. Forbrukerne oversvømmes av tilbud, og de tar raske og ubevisste beslutninger. Du har ikke mye tid. Det tar bare noen få sekunder fra en kobling oppstår i hodet til kunden, til han handler. Og du kan styre hva den handlingen blir.

Moderne teknologier er bra, men den må ikke brukes bare for teknologiens skyld. Den må brukes for å gi kunden det han eller hun ønsker og forventer. Følg kundens fotspor på sidene dine. Sjekk reisen til kunden forut for det faktiske kjøpet. Først når du har all denne informasjonen, kan du begynne å gjøre endringer. Det er en god idé å begynne med det grunnleggende, og se hvilke verktøy du trenger først.

 Nye nettsider = nye opplevelser

 

Intuitiv og fleksibel redigerer for innhold og layout

Dette er helt avgjørende, siden du kommer til å bruke det mest. Enkel betjening vil lette utformingen i forhold til WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) og UX (User Excperience). Det er fint hvis den for eksempel er utstyrt med et bildegalleri eller støtter mp4-opptak. Å presentere produkter i mange formater med en tilleggsbeskrivelse, vekker oppmerksomheten til potensielle kjøpere. Det er også fint om systemet har verktøy for oversettelse til andre språk, siden det da blir lettere å treffe flere kunder.

 

Arbeidsflyt for publisering av undersider

Veldig praktisk når mange mennesker er involvert med å lage innholdet. Den støtter publiseringsprosessen og produkt- eller tjenesteadministrasjon. Et eksempel: et produkt plasseres i form av en post i et datalager. Så tilordnes det en bestemt katalog i databasen og legges til en produktgruppe. Deretter går den til teamet som er ansvarlig for layout, innhold og multimediemateriell. I neste trinn blir alt verifisert før det publiseres.

 

Datasikkerhetsmekanismer (inkludert personopplysninger)

Blant de administrative innstillingene finner du System av roller og tillatelser . Dette er den mest populære måten å beskytte data på, for eksempel mot uønskede endringer i innhold eller layout. Den består i å tildele hver bruker av plattformen ikke bare en spesifikk rolle, men også tillatelser.

I tillegg til standard SSL-krypteringssertifikater, finnes det andre autorisasjonsmetoder, for eksempel 2FA (2 Factor Autorization), dvs. innlogging på flere nivåer. Hver bruker med tilgang til plattformen må bekrefte sin identitet ikke i ett, men to trinn. Sky-plattformer gir bedre effektivitet og stabilitet i systemdriften, selv i perioder med høy trafikk. Dessuten er tjenesten tilgjengelig nesten hele tiden.

Et av de mest karakteristiske elementene i den vanlige forretningsanalysen er bl.a dashbord . Dette er grafiske presentasjoner av data samlet inn fra mange kilder og analysert i sanntid. Dermed kan du få innsikt i forretningsaktiviteter ikke bare knyttet til å oppnå mål, men også måling av kundeopplevelse i forhold til spesifikke elementer og drift av nettstedet.

 

Personalisering av opplevelser

Her kan du blant annet sende varsler om tilgjengeligheten til produkter merket av brukere som favoritter, vise foreslåtte produkter, alternativer for levering eller betaling, samt testing av brukerens intuitive navigering på nettstedet (A/B-testing).

 

Ideo Solutions AS kan også hjelpe deg på veien til bedre og mer avanserte nettsider.

 

Skap flere opplevelser

Informasjonsgrunnlaget fra CMS (Content Management System, eller innholdsstyring) gir grunnlag for aktiviteter. Med en analyse av dem får du sikker og objektiv tilbakemelding om i hvilken grad disse aktivitetene var effektive for å skape lojale kunder. Det er opp til deg hvor god kundeopplevelsen og merkelojaliteten blir.

Med CMS oppretter og endrer du innholdet på hele sider. Men hvis funksjonaliteten i CMS ikke er nok, er det verdt å huske at du kan eksperimentere med innholdet og funksjonene til systemet i stor skala – du trenger bare å implementere tilleggsfunksjoner eller integrere med andre systemer som brukes i bedriften. Slik kan du automatisere en stor del av arbeidet ditt og – enda viktigere – øke effektiviteten. Du kan også utstyre CMS (Content Management System) med andre verktøy og funksjoner.

  • Kundefunksjoner

Blant de mest sentrale innen sanntidsinteraksjonene finner du f.eks. chatbots. Kunder kan stille spørsmål, for eksempel angående regelverk, og mer kompliserte henvendelser kan løses ved hjelp av konsulenter. Det er også verdt ha mulighet til å bruke mobilapplikasjoner.

Kunder liker også ulike typer lojalitetsprogrammer, og er også villige til å dele sine meninger om produkter. De bruker også i økende grad gavekort.Fra selgerens perspektiv er det viktig å kunne organisere markedsføringskampanjer for sesongsalg eller sende spesielle rabattkuponger.

Som en del av personaliseringen bør du også legge til muligheten til å velge praktiske betalingsmetoder. Fra debetkort, kredittkort og Vipps, til e-lommebøker som PayPal og Google Pay.

  • Verktøy for CI (Contextual Intelligence)

Klienten er ikke bare en samling data. Reell kunnskap om kunden dreier seg om hele livet hans på Internett, for eksempel livsstil og preferanser.

Et eksempel kan være automatisk matching av nettstedets språk til brukeren basert på hans plassering. Et annet eksempel på bruk av kontekstuell kunnskap er å tilby relaterte produkter. Å kjøpe en fjellryggsekk kan generere flere tematiske produktanbefalinger og vise meldingen "Skal du til fjells? Dette kan være nyttig for deg ... ". Det samme kan gjelde ved kjøp av et spesifikt merke, og tilby andre produkter i merkeserien.

Du kan også bruke CI i situasjoner når brukeren ikke liker noe, ved å droppe visning av slike produkter til fordel for andre.

  • Systemer utviklet for å administrere produktdata

PIM-systemer (Product Information Management) er tilleggsfunksjoner som tilbys til CMS. De kan administrere produktrelatert innhold, som produktbeskrivelser, bilder, spesifikasjoner og priser. De supplerer produktinformasjonen og holder den oppdatert, uansett hvor mange kommunikasjonskanaler som brukes. Slik lagring av produktdata gir tilgang ikke bare fra ulike kommunikasjonskanaler, men gjør det også mulig å bruke dem i markedsføringsmateriell. 

DAM brukes til å administrere digitale eiendeler i bedriften. DAM er en mulighet til raskt å finne og dele selskapets ressurser med en bred gruppe brukere.  Verktøyet er utviklet for å gi deg problemfri drift av mediebiblioteket fra ett sted. Det har innvirkning på presentasjonen av produktet, men er også viktig i utarbeidelsen av markedsføringsmateriell, for eksempel via web-to-print-funksjonen.

  • Integrasjon med avanserte forretnings- og analysesystemer og datasentre

Stadig flere selskaper ser forretningspotensial i plattformer eller analyseverktøy som inntil nylig bare var brukt innen andre sektorer i økonomien, for eksempel produksjon. E-handelsbransjen tar dermed i bruk komplekse IT-løsninger på tre veldig avanserte områder.

  1. Planlegging av forretningsmodeller og optimalisering av digitale prosesser:
  • BPM (Business Planning Management)
  • MRM (Marketing Resource Management) 
  • BI (Business Intelligence)
  1. Dataanalyse og kognitiv databehandling
  • Prediktiv analyse
  • Kunstig intelligens
  • Maskinlæring
  1. Administrere datavarehus:
  • CRM (Customer Relationship Management)
  • MDM (Master Data Management)

 

Valg av plattform avhenger av digital modenhet

Som navnet antyder ble Content Management System opprettet for et spesifikt formål: innholdsstyring. Du kan velge det i dag, og over tid utvide det med nye funksjoner.

Når bedriften vokser, vokser også behovet for mer avanserte løsninger. Det finnes mange ferdige verktøy som går langt utover å lage standard nettsider. De fokuserer på automatisering, dataanalyse og eksperimentering med sideinnhold. Men grunnlaget vil alltid være CMS.

Å bli kjent og bygge kundeopplevelsen skjer alltid gradvis, og i takt med bedriftens modenhet. Men prosessen krever evnen til å tilpasse seg og bruke nye teknologier. Når du begynner å legge merke til at systemet ditt begynner å begrense deg, er det ofte på tide med utvidelser. Det er nesten sikkert at også kundene dine deler denne følelsen. Dermed bør man strekke seg etter mer avanserte verktøy.

Husk at du ikke trenger å dra på denne reisen alene. Du kan gjøre det sammen med kundene dine, slik at dere begge er med på en reise mot mer digital modenhet.